نامه‌‌ی سرگشاده‌ی بیش از ۲۰۰ معلم در حمایت از یاسر امینی‌آذر

روز چهارشنبه ١۵مه/ ٢۵ اردیبهشت بیش از ۲۰۰ معلم از نقاط مختلف ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به استاندار استان اورمیه خواهان آزادی  یاسر امینی آذر شدند.

یاسر امینی آذر معلم و فعال صنفی اهل مهاباد است که روز ۱۷ اردیبهشت در هنگام خروج از مدرسه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ٢٠٠ معلم خواهان آزادی فوری یاسر امینی آذر شدند.

 

معلمان در این نامه به وضعیت بد آموزش و پرورش اشاره کرده واعلام نمودند، آنها بارها با روشهای مسالمت آمیز قصد رساندن صدای خود به گوش مسئولین را داشته‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند و مسئولین با توصل به روشهای غیرقانونی مانند فشار، ایجاد رعب، دستگیری، تبعید و زندان نه تنها صورت مسئله را پاک کرده‌اند بلکه مشکلات معلمان را دو چندان نموده‌اند.

 

امضا کنندگان در نامه به محمد مهدی شهریاری استاندار استان اورمیه گفته‌اند: متأسفانه حال و روز امروز آموزش و پرورش ما اصلاً خوب نیست. فرهنگیان در سال‌های اخیر بارها از راەهای قانونی مشکلات متعدد نظام آموزشی را به گوش مسئولان امر رساندەاند، اما متٲسفانە صدایشان به جایی نرسیده است. این بار با استفاده از روشهای مسالمت‌آمیز و قانونی دیگر همچون تحصن و تجمع، خواستار رسیدگی به وضعیت آموزشی و معیشتی خویش بودەاند.

 

تحصن معلمان از یک سو به منظور بهبود وضعیت معیشتی و ارتقای شان و منزلت آنان، اصلاح و بهبود کیفی نظام آموزشی و از دیگر سو، برخورداری از آموزش رایگان و عدم کالایی‌سازی آن صورت گرفته است. تٲمین خواستەها و مطالبات فرهنگیان به سود کلیت آموزش و پرورش و آیندهٔ کشور می‌باشد."

 

در ادامه نامه معلمان آمده است:"شوربختانه مسئولان امر به جای رسیدگی به دغدغه‌های فرهنگیان و شنیدن فریاد حق‌طلبانە آنها، ضمن نادیدەگرفتن مشکلات مزبور و توسل به راههای غیرقانونی همچون ارعاب، فشار، تبعید، بازداشت و زندان، نه تنها صورت مسئله را پاک کرده و مشکلات این قشر زحمتکش و دلسوز را دوچندان کردەاند بلکه در بازتولید وضعیت اسف‌بار آموزشی و پرورشی که تمام جنبه‌های حیات فردی و اجتماعی را نشانه گرفته است، نقش مستقیم داشته‌اند."

 

در پایان نامه آمده است: در همین راستا همکار فرهنگیمان، یاسر امینی‌ آذر اهل شهرستان مهاباد که به گواه قاطبهٔ همکاران و دانش‌آموزان از معلمان متعهد، دلسوز و وظیفەشناس می‌باشند، در هفتە معلم دستگیر شده و با گذشت بیش از یک هفته‌ هنوز در بازداشت به سر می‌برند. ما بر این باوریم زندانی کردن معلمان و فعالان صنفی مصداق بارز امنیتی‌ کردن فعالیت مدنی و فضای اجتماعی است. یاسر امینی آذر صدای همه معلمان آگاهی است که نسبت به آسیب‌ها و مشکلات نظام آموزش و پرورش بی‌تفاوت نیستند.

 

لذا ما معلمان خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همکار فرهنگی‌مان ـ یاسر امینی‌آذر ـ و سایر فعالان صنفی هستیم."