نتایج اولیه انتخابات روز گذشته حاکی از شکست احزاب حاکم است

حزب دمکرات کردستان عراق همچنان که تخمین زده می‌شد در انتخابات مجلس این كشور رأی‌های خود را از دست داده است. با اینکه این حزب در دو استان دارای بیشترین آرای اخذ شده است اما در مجموع نسبت به دوره گذشته شکست فاحشی را متحمل شده است.

حزب دمکرات کردستان عراق همچنان که تخمین زده می‌شد در انتخابات مجلس این كشور رأی‌های خود را از دست داده است. با اینکه این حزب در دو استان دارای بیشترین آرای اخذ شده است اما در مجموع نسبت به دوره گذشته شکست فاحشی را متحمل شده است.

 

روز گذشته انتخابات مجلس عراق برگزار شد. از ٢۴ میلیون شهروند ساکن در تمام عراق خواسته شده بود که در این انتخابات شرکت کنند اما میزان مشارکت مردم طبق کمتر از آنچیزی بود که در نظرسنجی‌ها تخمین زده می‌شد. در اقلیم کردستان استقبال ضعیفی از انتخابات این دوره مجلس عراق شد. نتایج اولیه‌ای که تاکنون به دست آمده نشان می‌دهد که احزاب حاکم نتوانسته‌اند رأی مردم را همچون دوره‌‌های گذشته به دست آورند. اگر چه حزب دمکرات در هولیر و دهوک و از سوی دیگر اتحادیه میهنی کردستان هم در استان سلیمانیه در رتبه یکم قرار گرفتند.

 

نارضایتی‌های فراوانی از چگونگی برگزاری انتخابات و تقلب وسیع دیده می‌شود. جنبش تغییر، ائتلاف عدالت و دمکراسی، حزب دمکرات کردستان، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و نوه نوین بیانیه‌های را در رابطه با تقلب در شمارش آرا مطرح کرده‌‌اند. گفته می‌شود که در سلیمانیه و هلبجه تقلب صورت گرفته است.

 

 

نوه نوین ٢ نماینده به مجلس عراق می‌فرستد

اعتراض به نتایج انتخابات ادامه دارد. با اینهمه با بررسی نتایج انتخابات در این دوره و دوره قبل (٢٠١۴) می‌توان درک کرد که احزاب حاکم تا چه حدی جایگاه خود را از دست داده‌اند.

 

نتایج هولیر به این شرح است:

حزب دمکرات کردستان عراق: ۶٨ هزار و ٢٨۵ رأی

اتحادیه میهنی کردستان: ١٧ هزار و ٢٣۶ رأی

نوه نوین: ١١ هزار و ٢٣٢ رأی

ائتلاف میهنی (برهم صالح): ٩ هزار و ٧٨٩ رأی

جنبش تغییر: ۶ هزار و ٢۵۴ رأی

جماعت اسلامی: ۵ هزار و ٣۶٩ رأی

اتحاد اسلامی: ٣ هزار و ٢۵۴ رأی

 

طبق این آرا حزب دمکرات کردستان عراق ٩ نماینده، اتحادیه میهنی ٣ نماینده، نوه نوین ٢ نماینده، جماعت اسلامی و جنبش تغییر هم هر کدام یک نماینده را از هولیر به مجلس می‌فرستند.

 

نتایج آرا در دهوک:

حزب دمکرات کردستان عراق: ٨۴ هزار رأی

اتحاد اسلامی:۴١ هزار و ١٠٠ رأی

ائتلاف میهنی (برهم صالح): ٢۴ هزار رأی

اتحادیه میهنی: ٢٢ هزار رأی

نوه نوین: ۶٣٨ رأی

جنبش تغییر: ۵٣۶ رأی

جماعت اسلامی: ٢۵٢ رأی

 بر این اساس حزب دمکرات ٩ نماینده و اتحاد اسلامی ٢ نماینده را از دهوک به مجلس خواهند فرستاد.

 

نتایج شمارش آرا در سلیمانیه:

اتحادیه میهنی کردستان: ٣٧ هزار و ٢٣ رأی

جنبش تغییر: ٢۵ هزار و ٢۶٧ رأی

نوه نوین: ١٠هزار و ١٩٣ رأی

ائتلاف میهنی (برهم صالح): ٧ هزار و ٣٩٨ رأی

حزب دمکرات کردستان عراق: ۶ هزار و ۵٩ رأی

جماعت اسلامی: ۵ هزار و ۶۵٠ رأی

اتحاد اسلامی: ٣ هزار و ۶٣٨ رأی

هنوز از تعداد نمایندگان احزاب و ائتلاف‌ها خبری در دست نیست. در هولیر و دهوک یک نماینده به اقلیت‌ مسیحی‌ها اختصاص می‌یابد.

 

انتخابات مجلس در ٢٠١۴ چگونه بود؟

در انتخابات مجلس عراق در سال ٢٠١۴ برگزار شد حزب دمکرات کردستان عراق به رتبه اول، جنبش تغییر به رتبه دوم و اتحادیه میهنی هم به رتبه سوم دست یافتند. حزب دمکرات تنها در هولیر ٣٧٢ هزار، در سلیمانیه ٨۶ هزار و در دهوک هم ٣۵٧ هزار رأی را کسب کرده بودند. جنبش تغییر در این دوره در هولیر ١٠٨ هزار، در سلیمانیه ٣۵٩ هزار و در دهوک ٢٢ هزار رأی کسب کرده بودند.

 

با مقایسه این دو دوره می‌توان به نزول هر سه جریان سیاسی در انتخابات این دوره پی‌ برد. حزب دمکرات در این دوره ٣۴ نماینده، اتحادیه میهنی ١٩ نماینده و جنبش تغییر هم ١٧ نماینده را به مجلس اقلیم کردستان فرستاده بودند.

 

چهار حزب خواهان برگزاری مجدد انتخابات شدند

پس از برگزاری انتخابات دیروز تمام جریانها و احزاب (از جمله حزب دمکرات و اتحادیه میهنی) از تقلب‌های وسیع در رأی‌گیری و شمارش آرا سخن به میان آوردند. مسئولین جنبش تغییر، اتحاد اسلامی، ائتلاف میهنی عدالت و دمکراسی و همچنین جماعت اسلامی نشستی را در مقر جنبش تغییر در سلیمانیه برگزار کردند و خواهان ابطال نتایج انتخابات شدند. این جریانها در ادامه بیانیه‌ای که دیشب منتشر شد گفتند:"نتایج کُلی انتخابات را رد می‌کنیم و نخواهیم پذیرفت. از مجلس عراق می‌خواهیم که انتخابات را در اقلیم کردستان و کرکوک و همچنین مناطق مورد مناقشه مابین اقلیم و بغداد مجددا برگزار کند."