نرگس محمدی: به خیزش مدنی نیاز داریم

نرگس محمدی با وجود همه اینها می‌گوید که نا‌امید نیست و باور دارد که برای آزادی و حقوق بشر باید که تقلا کرد چون در غیر اینصورت در این حکومت استبدادی به عدالت نخواهیم رسید.

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که روز چهارشنبه در دومین سال حبس موفق شد به مرخصی سه روزه برود در یک محفل خانوادگی در مورد شرایط زندان صحبت کرده است. او همچنین از لزوم یک خیزش مدنی برای گذار از استبداد کنونی می‌گوید.

 

نرگس محمدی که برای دیدار با پدر بیمارش به مرخصی سه روزه رفته است طی سخنانی در یک دیدار خانوادگی در مورد وضعیت آرش صادقی فعال محبوس در زندان رجایی شهر صحبت می‌کند که به شدت بیمار است. او می‌گوید که آرش صادقی باید خارج از زندان تحت درمان قرار بگیرد. 

 

نرگس محمدی می‌گوید شاهد بوده که گلرخ ایرایی همسر آرش صادقی قبل از عمل او برای ملاقات تلاش کرده بود اما با این دیدار موافقت نشد. گلرخ ایرایی خود نیز در زندان اوین تهران محبوس است.

 

او از چندین زوج نام می‌برد که هر دو در زندان هستند و کودکانشان در بیرون از زندان بدون پدر و مادر تحت شرایط سختی قرار دارند.

 

نرگس محمدی که خود از بیماری رنج می‌برد می‌گوید علاوه بر بیماری از بدرفتاری نیروهای امنیتی رنج می‌برند.

 

نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر می‌گوید سه بار در بیمارستان بستری شده اما خودش گفته که می‌خواهد به زندان باز گردد چون تحمل توهین و بدرفتاری‌ها را نداشت. نرگس محمدی از جمله به مخالفتش با حضور نیروهای امنیتی در مواقعی که باید لباس‌های خود را از تن خارج می‌کرد اشاره می‌کند و آنرا شکنجه روانی توصیف می‌کند.

 

نرگس محمدی اکثر بیماری‌های زندانیان را ناشی از نگهداری در سلول های انفرادی می‌داند و می‌گوید خودش هم در سلول بیمار شد.

 

او از عدم امکان پیگیری شکایات حتی با اتکای به قوانین داخلی صحبت می‌کند و می‌گوید اینکه فعالین محیط زیستی ٩ ماه در سلول انفرادی نگهداری شوند نه تنها شرمی برای جمهوری اسلامی بلکه شرمی برای جامعه مدنی ایران و کسانی است که دغدغەای در حوزه حقوق انسان دارند.

 

نرگس محمدی با وجود همه اینها می‌گوید که نا‌امید نیست و باور دارد که برای آزادی و حقوق بشر باید که تقلا کرد چون در غیر اینصورت در این حکومت استبدادی به عدالت نخواهیم رسید.

 

او می‌گوید وقتی که در زندان به این فکر می‌کرده که چه باید کرد به این نتیجه رسیده که به همبستگی و یک خیزش مدنی نیاز وجود دارد.