نماینده کُرد مجلس عراق از فتنه‌های ترکیه در کرکوک سخن گفت

بنابر مدارک مستدل، دولت اشغالگر ترکیه گروهی مسلح در کرکوک تشکیل داده است. صاحب‌نظران سیاسی بر این باورند که هدف از تشکیل چنین گروهی، اشغالگری و اخلالگری در کرکوک است

بنابر مدارک مستدل، دولت اشغالگر ترکیه گروهی مسلح در کرکوک تشکیل داده است. صاحب‌نظران سیاسی بر این باورند که هدف از تشکیل چنین گروهی، اشغالگری و اخلالگری در کرکوک است.

 

حملات و توطئه‌های اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه علیه جنوب کردستان ادامه دارد و با گذشت زمان ابعاد بیشتری از آن نمایان می‌شود. دولت ترکیه برای اشغالگری در کرکوک یک گروه مسلح از ترکمن‌های این شهر تشکیل داده است. مدتی پیش مسئولان جبهه‌ی ترکمن کرکوک وابستگی این گروه مسلح به دولت ترکیه را رد کرده بودند اما شواهدی بدست آمده که حاکی از ارتباط این گروه مسلح با سازمان جاسوسی دولت ترکیه موسوم به میت بوده که سازماندهی این گروه را نیز بر عهده داشته است.

 

شوان داودی یکی از نمایندگان کُرد کرکوک در مجلس عراق مدارک مستدلی را در رابطه با این گروه مسلح جمع‌آوری کرده است. ایشان در مصاحبه با خبرگزاری فرات تصریح کرده که این گروه وابسته به سازمان جاسوسی میت ترکیه می‌باشد.

 

شوان داودی در رابطه با چگونگی تشکیل این گروه گفت:"مسئولان جبهه‌ی ترکمن کرکوک پیش از تشکیل این گروه مسلح، در رابطه با آن فراخوان داده بودند. سپس اعضای کنونی این گروه که تعداد آنها ۵۶٨ نفر می‌باشد، پس از دیدار با سران جبهه‌ی ترکمن به نام‌های "حسن‌توران" و "ارشدصالحی"، در منطقه‌ی "یاچی" کرکوک مشخصات خود را به ثبت رسانده‌اند. پس از آن نیز این افراد با خودروی ویژه و تحت نظارت سازمان جاسوسی ترکیه، از طریق دروازه‌ی مرزی ابراهیم خلیل به منطقه‌ی سلوپی در ترکیه منتقل شده‌ و از آنجا نیز به پایگاهی نظامی به نام (genal kurmay baskanligi) فرستاده شده‌اند.

 

میت به افراد این گروه مسلح آموزش نظامی می‌دهد

در پایگاه نظامی مذکور، مسئولان جبهه‌ی ترکمن و همچنین مسئولان سازمان جاسوسی میت ترکیه، مسئولیت آموزش نظامی اعضای این گروه مسلح را بر عهده دارند. این افراد پس از اتمام آموزش‌های نظامی باری دیگر به کرکوک بازگردانده می‌شوند. سپس میان پایگاه‌ها و مقرهای جبهه‌ی ترکمن تقسیم شده و تحت عنوان دفاع از این پایگاه‌ها در شهر کرکوک مستقر می‌شوند.

 

حقوق افراد مسلح این گروه از طرف دولت ترکیه پرداخت می‌شود

داودی در ادامه‌ی سخنانش گفت:" دستمزد و اسلحه‌ی افراد این گروه از سوی دولت ترکیه تامین می‌شود. میزان حقوق هر یک از اعضای آن ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار می‌باشد.

 

این نماینده‌ی مجلس عراق همچنین تصریح کرد:" بر اساس مدارک و اطلاعات دقیقی، مشخصات ۵۶٨ تن از اعضای آن را بدست آورده‌ایم که بخش‌های مربوطه در عراق را نیز در رابطه با این مدارک مطلع کرده‌ایم."

 

ترکیه درصدد است تا با زور اسلحە حضور خود را در عراق تحمیل کند

شوان داودی در رابطه با هدف تشکیل این گروه گفت:"در واقع تشکیل این گروه مسلح ادامه‌ی حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه به کوهستان‌های اقلیم کردستان است.

 

ایشان در ادامه گفت:"دولت ترکیه درصددست تا از طریقه‌ی نظامی، توازن قوا را به سمت خود بکشاند. به دلیل اینکه ترکیه در مداخلات سیاسی منطقه در مقابله با رژیم ایران شکست خورده است. الاخصوص در انتخابات سال جاری مجلس عراق، بیشترین میزان رای را کاندیداهای شیعیان کسب کرده بودند. همچنین از مجموع ٨ نماینده‌ی ترکمن موسل، ترکیت و کرکوک که به مجلس عراق راه یافته بودند، تنها یک تن از آنان ترکمن سنی مذهب بود. ۷ تن از این نمایندگان ترکمن شیعه مذهب بودند.

 

شوان داودی در پایان سخنانش گفت:"ترکیه برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در عراق، به نیروهای حشدشعبی متوسل شد، اما ازین طریق موفقیتی بدست نیاورد. به همین دلیل نیز اکنون اعلام می‌کنند که افراد این گروه مسلح وابسته به یکی از شرکت‌های دفاعی می‌باشد اما در رویدادهای اخیر، یعنی زمان اعلام نتایج انتخابات در کرکوک، اعضای این گروه مسلح اطراف مقر کمیسیون مستقل انتخابات عراق در کرکوک را محاصره کردند."

 

این گروه مسلح به منشا اختلافات در کرکوک تبدیل خواهد شد

هیمن حسیب، یکی از صاحب‌نظران سیاسی در رابطه با گروه مسلح ترکمن در کرکوک اعلام کرد:"تشکیل چنین گروه مسلحی در شهر کرکوک که دارای تنوع فرهنگی می‌باشد، به آشوب و اختلاف میان فرهنگ‌های مختلف آن دامن می‌زند. این نیز به نوبه‌ی خود وضعیت شهر کرکوک را بغرنج‌تر خواهد کرد.

 

بایستی مجوز فعالیت سیاسی از جبهه‌ی ترکمن کرکوک ستانده شود

هَژار کاکی یکی از حقوقدانان اقلیم کردستان در این رابطه می‌گوید:"قانون اساسی عراق به هیچ طریقی به هیچ‌کدام از جریان‌های سیاسی اجازه نمی‌دهد که نیروی نظامی داشته باشد. الاخصوص اگر این نیروی نظامی از سوی یک دولت بیگانه حمایت شود، بطور کلی خلاف قانون محسوب می‌شود. بایستی بخش‌های مربوطه در دولت عراق هرچه سریعتر در این موضوع مداخله کرده و مجوز فعالیت سیاسی را از جبهه‌ی ترکمن کرکوک باز پس گیرند.