نهادهای فرهنگی مریوان در خصوص نابودی و تخریب جنگل‌های زاگرس هشدار دادند

تخریب جنگل‌های شرق کردستان همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها حاکی از قطع گسترده درختان کهن‌سال و انتقال آن به کارخانه‌های کاغذ‌سازی در شمال ایران است

از آغاز فصل پاییز گروهی سودجو اقدام به قطع درختان در مناطق مختلف زاگرس و انتقال آن به کارخانه‌های کاغذسازی شمال ایران می‌کنند. سازمان‌های دولتی مسئول علی‌رغم بازتاب این پدیده شوم در رسانه‌های جمعی و هشدار هواداران محیط زیست برای توقف آن اقدام نکرده‌اند.

 

تاراج جنگل‌های زاگرس در حالی است که رژیم ایران استفاده از جنگل‌های شمال ایران در کارخانه‌های کاغذ‌سازی را ممنوع اعلام کرده است.

 

در محکومیت نابودی و تخریب جنگل‌های زاگرس نهادهای محیط زیستی و انجمن‌های فرهنگی طی روزهای گذشته بیانیه‌هایی منتشر کرده و خواستار پایان دادن به نابودی جنگل‌ها شده‌اند.

 

در همین چهارچوب روز جمعه (٢٣ آذر/ ١۴ دسامبر) انجمن فرهنگی –ادبی وژین مریوان طی بیانیه‌ای مراتب نگرانی خود را از تداوم تخریب جنگل‌ها توسط "افراد سودپرست، زمین‌خوار و مافیایی" ابراز نمود و "سکوت پرسش برانگیز ادارات و سازمان‌های مسئول" را امری متعارف عنوان کرده است.

 

انجمن وژین در ادامه هشدار می‌دهد:" اینک با توجه به این واقعیت‌ نگران کننده، پنهان نمی‌کنیم که صبر ما به سر آمده و نسبت به تداوم این وضعیت بغرنج  شدیدا هشدار می‌دهیم. ما در تداوم احساس مسئولیت نسبت به آینده این سرزمین، شفاف و صریح اعلان می‌نماییم  در صورت تدوام روند تخریب و نابودی جنگل ها و مراتع منطقه، سکوت نکرده و از همه ظرفیت های قانونی موجود برای توقف این جنایات آشکار و رسوا کردن عاملان، استفاده خواهیم کرد. چرا که راهی را که جنگل خواران و  زمین خواران و نیز سکوت شماری از مسئولین امر در پیش گرفته‌اند، آغاز نابودی آینده این سرزمین و سرمایە ملی نسل‌های آینده این کشور است."

 

انجمن فرهنگی ادبی مریوان با محکوم کردن روند تخریب سرمایه‌های خدادادی، خواهان پایان دادن فوری به قطع درختان و نابودی جنگل‌ها شده است.

 

همچنین انجمن فرهنگی ادبی روجیار در بیانیه‌ای شدیدالحن ضمن محکومیت غارت منابع طبیعی زاگرس، نسبت به تاراج جنگل‌های هورامان و مریوان توسط مافیای چوب و غارتگران جنگل هشدار داده است. روجیار اعلام کرده است در صورتی که مسئولین  و نهادهای دولتی ذیربط برای توقف پدیده غارت جنگل‌ها اقدام نکنند آنان همچون انجمن روجیار راهکارهای دیگری را پی خواهند گرفت.

 

... بیشتر بخوانید ...

| قاچاق درختان زاگرس با همکاری سازمان‌های دولتی رژیم رو به گسترش است

غارت، امحا و تخریب سرمایه‌های طبیعی زاگرس در چهارچوب تبدیل مراتع و جنگل‌های منطقه به زمین کشاورزی و باغات شخصی، زغال‌گیری، تهیه الوار و انتقال آن به خارج از کردستان ادامه دارد. خبرگزاری فرات پیشتر در گزارشی از تخریب وسیع در برخی از مناطق جنگلی شرق کردستان خبر داده بود.