نویسنده زندانی کُرد به تحریک مسئول بند توسط چندین زندانی دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفت

علی بدرخانی، نویسنده زندانی که ۱۷ مردادماه در اعتراض به عدم انتقالش به بند زندانیان سیاسی و فشار مسئولین بند به مدت ۷ روز اعتصاب کرده بود، توسط چند تن از زندانیان جرائم خطرناک با تحریک مسئول بند مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

علی بدرخانی، نویسنده زندانی که ۱۷ مردادماه در اعتراض به عدم انتقالش به بند زندانیان سیاسی و فشار مسئولین بند به مدت ۷ روز اعتصاب کرده بود، توسط چند تن از زندانیان جرائم خطرناک با تحریک مسئول بند مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

 

این زندانی سیاسی، روز سه شنبه ۲۳ مردادماه بعد از ۷ روز اعتصاب غذا با قول مساعد مسئولین زندان مبنی بر انتقالش به بند ۱۲، بند زندانیان سیاسی، به اعتصاب خویش پایان داد اما بار دیگر از سلول انفرادی به بند کارگری منتقل شد.

به نقل از شبکه حقوق بشر کُردستان روز جمعه، ۲۶ مردادماه، ۱۰ زندانی جرائم خطرناک مبحوس در بند کارگری با تحریک مسئول این بند، مهر علی فرهنگ، با جسمی بُرنده که در زندان به آن تیزی گفته می‌شود، به این زندانی سیاسی حمله کرده و نامبرده را به شدت مورد حمله قرار داده‌اند. این زندانی سیاسی بعد از مجروح شدن از ناحیه کتف به بهداری زندان منتقل شده است. با این حال، بعد از مداوا، این زندانی سیاسی باز هم به بند زندانیان جرائم عادی برگردانده شده است.

 

علی بدرخانی معروف به «شوان»، اصالتا از اعضای خانواده سرشناس کُرد، بدرخانی‌ها، می‌باشد. نامبرده حدود سی سال پیش به همراه خانواده اش از کُردستان عراق به ایران مهاجرت کرده و تابعیت عراقی-ایرانی دارد. از جمله تألیفات و آثار این نویسند می‌توان به «ترکیه، دموکراسی و کًردها»، «گفتگوی اندیشه»، «پناهنده عشق»، «حکایت و افسانه‌های کُردی» اشاره کرد.

 

این زندانی سیاسی چهار سال پیش از تحصیل در آخرین ترم دوره فوق‌لیسانس دانشگاه تهران محروم گردید و پس از بازداشت در دی ١٣٩٣ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در بازداشتگاه اطلاعات اورمیه بازجویی شد. وی در دوره بازجویی بارها مورد شکنجه قرار گرفت تا اعترافات ساختگی علیه خود را بپذیرد. نامبرده در ٢۵ دی همان سال به زندان مرکزی اورمیه منتقل شد و پس از دوماه با تودیع وثیقه آزاد شد. علی بدرخانی پس از چند ماه از سوی شعبه ٢ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم گردید و پس از اعتراض وی از سوی شعبه ١٠ دادگاه به ٣ سال کاهش یافت.

 

این نویسنده زندانی روز چهارشنبه ۹ فروردین سال ۱۳۹۶ بعد از احضار و مراجعه به بازپرسی دادگاه انقلاب اورمیه برای تحمل دوران حبس خود بازداشت و به بند ۳-۴، بند زندانیان جرائم عادی زندان مرکزی اورمیه منتقل شد. همچنین نامبرده پیشتر نیز در زمستان سال ۱۳۹۳ در اعتراض به بازداشت غیرقانونی‌اش در بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه به مدت ۹ روز اقدام به اعتصاب غذای خشک کرده بود.

 

لازم به ذکر است بند کارگری یکی از بی‌امکانات‌ترین بندهای زندان مرکزی اورمیه می‌باشد که به صورت مجزا از بندهای دیگر در حیاط مرکزی زندان قرار دارد. این بند اکثرا محل نگهداری زندانیان جرائم سنگین مواد مخدر می‌باشد که و معمولا هر هفته دو روز به مرخصی اعزام می‌شوند. ظرفیت این بند که حدودا ۱۵۰ نفر می‌باشد به ۴۰۰ زندانی افزایش پیدا کرده است و انجام کلیه کارهای خدماتی و تعمیراتی مانند پخت و پز و تعمیر وسایل و کارهای ساختمانی و غیره نیز بر عهده زندانیان محبوس در این بند می‌باشد و در واقع آنان مجبور به انجام کار اجبار بدون حق دستمزد می‌باشند.