نیلوفر کوچ: ترکیه از بیم سازماندهی ایزدی‌ها به ذکی شنگال حمله کرد

نیلوفر کوچ رییس مشترک کنگره ملی کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات از دست‌های آشکار و پنهان در به شهادت رساندن ذکی شنگالی، هدف از این حمله ناجوانمردانه و تبعات آن سخن گفت

یک هفته پس از حمله هوایی ترکیه به شنگال که به قتل ذکی شنگالی از انقلابیون ایزدی انجامید، وزارت خارجه عراق به صدور یک بیانیه تکراری بسنده کرده و دولت اقلیم فدرال کردستان بکلی سکوت کرده است. آمریکا هم در مورد ادعای دولتمردان ترکیه در مورد همکاری در این عملیات واکنشی از خود نشان نداده است. در همین رابطه نیلوفر کوچ، ریاست مشترک کنگره ملی کردستان گفتگویی انجام داده و می گوید هرکه سکوت کند در این حمله شریک است.

 

ذکی شنگال عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان و عضو شورای اداری شنگال، روز پانزدهم آگوست هنگامی که از مراسم گرامیداشت قربانیان کشتار ایزدی‌های روستای "کوچو" بازمی‌گشت در حمله هوایی ترکیه جان خود را از دست داد.

 

نیلوفر کوچ، ریاست مشترک کنگره ملی کردستان در این رابطه می‌گوید؛ ذکی شنگالی بخاطر تأکید بر خودمدیریتی شنگال و نقشی که در سازماندهی ایزدی‌ها پس از قتل‌عام سال ٢٠١۴ داشت هدف حمله ویژه قرار گرفت.

 

او با بیان آنکه حکومت عراق در صورت عدم واکنشی جدی در برابر بمباران هوایی، شریک جرم ترکیه به شمار می‌رود می‌گوید جالب است که این حمله به دنبال لغو سفر حیدر عبادی، نخست وزیر عراق به تهران و همنشینی با اردوغان در آنکارا انجام شد.

 

نیلوفر کوچ به تابستان چهار سال پیش اشاره کرده خاطرنشان کرد: سوم آگوست ٢٠١۴ ایزدی‌های شنگال در حالی مورد تجاوز و کشتار داعش قرار گرفتند که قدرت‌های جهانی نسل‌کشی این مردم به نظاره نشستند. حزب کارگران کردستان تنها نیرویی بود که به یاری ایزدی‌ها رفت.

 

رئیس مشترک کنگره ملی افزود: ذکی شنگالی با ۴٠ سال سابقه مبارزه در جنبش تحت رهبری اوجالان وقتی که به شنگال رسید به این فکر می‌کرد که چگونه می‌توانند نیرویی بومی از دل ایزدی‌ها سازمان دهند که سرنوشت خود را در دست بگیرند و قادر باشند در برابر حملات خونین از خود دفاع کنند.

 

نیلوفر کوچ تأکید می‌کند که نقش ذکی شنگالی در سازماندهی ایزدی‌ها، تأسیس شورای اداری و یگان‌های مقاومت ایزدخان، بی‌بدیل است.

 

او به بیم ترکیه از قدرت عمل ذکی شنگالی اشاره کرده و اضافه می‌کند که پیام حمله اخیر به ایزدی‌ها که ٧٣ دوره در معرض نسل‌کشی قرار گرفته اند این بود که باید تسلیم شوید و در فکر خودمدیریتی و آزادی نباشید.

 

نیلوفر کوچ می‌گوید جمهوری ترکیه در عین حال می‌خواست انتقام درهم کوبیده شدن داعش توسط نیروهای تحت رهبری اوجالان را بگیرد. 

 

ریاست مشترک کنگره ملی با اینحال مسئولیت آمریکا، دولت اقلیم کردستان و عراق فدرال در هرگونه حملەی خارجی علیه ایزدی‌ها را کتمان ناپذیر توصیف می‌کند.

 

او حمله به شنگال در استان موصل عراق را همچنین از نظر ادعای ترکیه در مورد مالکیت این استان و احیای مرزهای دوران امپراتوری عثمانی مورد بحث قرار داد: دولتمردان ترکیه از این منطقه به عنوان میراث نیاکان خود یاد می‌کنند، اما ایران و عرب‌ها با کنترل آن توسط ترک‌ها مخالفند. می‌شود حدث زد که دو حکومت عراق و ترکیه برای موکول کردن اختلافات خود به آینده، کردها را وجه المعامله قرار دادند و نقشه قتل ذکی شنگالی را طراحی کردند تا فعلا حداقل از تثبیت خودمدیریتی ایزدی‌ها در شنگال جلوگیری کنند.

 

در رابطه با اقلیم کردستان هم نیلوفر کوچ به تضعیف دولت آن پس از ناکامی رفراندوم استقلال اشاره کرده و می‌گوید: ترکیه پس از آنکه سیاستش در سوریه دچار ورشکستی شد، می‌خواهد خسارت خود را در اقلیم کردستان و عراق جبران کند. آنها یازده پادگان نظامی به ٢۴ پادگان قبلی در اقلیم اضافه کرده‌اند. بیشتر این پایگاهها در محدوده حاکمیت حزب دمکرات کردستان است که ظاهرا روابط خوبی با ترکیه دارد. آنکارا همچنین در حال تلاش برای کنترل اتحادیه میهنی کردستان است تا اقلیم را بطور کامل تحت احاطه خود درآورد.

 

او می‌گوید به دنبال فروپاشی شوروی، کردها فرصت‌هایی برای دستیابی به حقوقشان پیدا کردند اما با جنگ داخلی ١٩٩٢ آنرا بر باد دادند. ترکیه اکنون سعی می کند با جنگ افروزی میان حزب دمکرات، اتحادیه میهنی و پ.ك.ك، قوای کردها را به دست یکدیگر از بین ببرد.

 

ریاست مشترک کنگره ملی در ادامه اظهار کرد؛ با توجه به آنکه ترکیه نتوانست پروژه اشغال روژاوا در شمال سوریه را به ثمر برساند، همەی تلاش خود را برای تصرف جنوب کردستان انجام خواهد داد. حمله به شنگال و قندیل و عملیات برون مرزی در ارتفاعات اقلیم در همین راستا انجام می‌شوند. هم اکنون فقط حزب کارگران کردستان در برابر حملات مقاومت می‌کند و احزاب دیگر سکوت اختیار کرده‌اند. این احزاب حتی شهامت موضعگیری درباره قتل ذکی شنگالی را از خود نشان ندادند که در تناقض با وطن‌دوستی بود. دولت اقلیم کردستان برای دومین بار پس از آگوست ٢٠١۴ در برابر ایزدی‌ها شرمنده شد. احزاب اقلیم اگر به اشتباه خود پی نبرده و متحدانه در برابر تجاوز دولت ترکیه مقاومت نکنند باید بدانند که مردمشان را در معرض نسل‌کشی قرار داده‌اند.