"هر گونه مقاومتی مایه‌ی شأن و شوکت ماست"

احسان بولوت از مقاومت گران در اعتصاب غذا: درباره‌ی ما نگران نباشید. ما به مقاومت خویش متعهد هستیم. هر شیوه مقاومت برای ما مایه‌ی شأن و شوکت است.

احسان بولوت یکی از ۱۵ زندانی گروه اول روزه‌ی مرگ است. احمد بولوت پدر احسان بولوت اعلام کرد که ما به تصمیم وی احترام می‌گذاریم، وی به اهمیت مقاومت خلق اشاره نمود.

 

١۵ زندانی سیاسی کردستان از ٣٠ آوریل به منظور پایان دادن به حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد دست به روزه مرگ زده‌اند. یکی از این زندانیان احسان بولوت است. وی در زندان فوق امنیتی وان محبوس است. خانواده‌ی وی اهل منطقه‌ی برواری در سرت هستند که در سال ۱۹۹۹ به دلیل تخلیه روستاها از سوی دولت فاشیست ترک به مزدوریگری برای غاصبان 'نه' گفتند و به آدانا مهاجرت کردند. احسان پنجمین فرزند خانواده از میان ٧ فرزند در سال ۱۹۹۲ به دنیا آمده است. او در زمان کودکی ابتدا به فوتبال علاقه داشته سپس به فعالیت‌های هنری روی آورد. احسان در ١۶ سالگی علاوه بر تحصیل، در مرکز فرهنگ و هنر مزوپتامیا-ن.چ.م جای گرفت.

دانشجوی دانشکده‌ی حقوق بود

بولوت پس از پایان دبیرستان در حقوق دانشکده چوکوروا پذیرفته شد. پس از قتل‌عام روبوسکی حین گردهمایی اعتراضی دستگیر گردید و به ۱۵ سال حبس محکوم شد. اگرچه دادگاه تجدید نظر حکم به آزادی وی داد، اما با ادعای عضویت در سازمان به ۷ سال زندان محکوم شده و در سال ۲۰۱۵ آزاد شد.

 

او را زخمی کرده و سپس دستگیر کردند

یکی از رفقای وی در اثر گلوله نیروهای پلیس در زندان سیدهان ‌ده‌ده جان باخت. بولوت برای مراسم ختم وی به گَوَر رفته و با تیراندازی نیروهای پلیس به افرادی که در مراسم حضور یافته بودند از ناحیه‌ی هر دو پایش زخمی گردید و ماهها در بیمارستان بسر برد. پای چپ احسان بشدت آسیب دید و چهار سانتیمتر کوتاه شد. هنوز درمان وی به پایان نرسیده بود که دستگیر شد. 

 

خود را از مقاومت دور نساخت

پرونده احسان بولوت با ادعای عضویت در سازمان [پ.ک.ک] هنوز هم در جریان است. در این سال‌ها در زندان‌های گروه F کورکچولر آدانا، گروه F زندان کرک‌کاله، گروه F زندان فوق امنیتی وان بسر برده است. احسان بولوت در بسیاری از مقاومت‌های اعتصاب غذا جای گرفته است. وی در اعتصاب غذایی که  ۱ مارس/۱۰ اسفند آغاز گشت جای گرفته و سپس در در ۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت مقاومت خود را به روزه‌ی مرگ تغییر داد.

به اراده‌ی آن‌ها احترام می‌گذارم

خانواده‌ی احسان بولوت که به دلیل مشکلات مادی هر هفته قادر به دیدار با وی نیست از راه تماس تلفنی با وی ارتباط دارند. احمد بولوت پدر احسان بولوت اعلام کرد؛"خانواده‌ی دایی احسان در وان هستند آن‌ها در هر ملاقات باز به دیدار با وی می‌روند. بجز کم شدن وزن سلامتی و‌ی مشکلی ندارد. از زمانی ‌که روزه‌ی مرگ را آغاز کرده است وضعیت سلامتی آن‌ها خوب نیست. این تصمیم خود آنهاست من به اراده‌ی آن‌ها احترام می‌گذارم."

 

نگران ما نباشید

احمد بولوت به گفتگوی تلفنی خویش با پسرش احسان اشاره کرده که به او گفته است:"نگران ما نباشید. ما در مقاومت جای گرفته‌ایم هرگونه مقاومت مایه‌ی شأن و شوکت ماست. باید خلق ما بشنوند. بدون همبستگی خلق مقاومت‌ ما موفق نخواهد شد."

 

ما هم دارای حقوقی هستیم

احمد بولوت می‌افزاید؛ 'قبل از وقوع شهادت لازم است خواسته‌های زندانیان برآورده شود' و از نمایندگان حقوق بشر و دموکراسی درخواست کرد "ما هم دارای حقوقی هستیم. نباید عزیزان  ما به دلیل درخواست حقوق خویش جان خود را از دست بدهند. نباید کسی سکوت کرده و عزیزان ما جان خود را از دست بدهند. همه دارای حق هستند، تنها برای کردها حقی نیست؟ ضروریست آنانی که دارای وجدان هستند در اطراف مطالبات کردها گرد هم ‌آیند.'

پسر دیگر آنها در صفوف گریلا قرار دارد

احمد بولوت اظهار داشت پسر دیگر آن‌ها در صفوف جنبش آزادیخواهی کردستان جای گرفته است؛ "احسان در هر تماس تلفنی وضعیت وی را جویا می‌شود. همه‌ی خانواده‌ی ما در مبارزات جای گرفته‌اند. چه هزینه‌ای لازم بوده ما پرداخت کرده‌ایم. زندگی آزاد و برابر بیش از هر کس حق آن‌هاست اما مطالبات آن‌ها را بجای نمی‌آورند. من در کنار احسان و همه فرزندان خویش هستم. من هیچگاه به آن‌ها نه نگفته و از تصمیم آن‌ها حمایت می‌کنم."