وزارت نیرو نسبت به وقوع بحران آب در سال تازه هشدار داد

بنابر گفته‌اهی وزیر نیرو میزان بارندگی‌ها در ایران از ابتدای مهر تا پایان اسفند نبست به سال گذشته ۴٨ درصد کاهش یافته است

رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران در مصاحبه ای با صدا و سیمای ایران در مورد بحران آب در ایران سخن گفت. به گفته ی وی طی سال آبی گذشته یعنی از ابتدای مهر تا پایان اسفند بارندگیها در ایران ۴٨ درصد کاهش داشته است که این کاهش سبب ایجاد تنش های آبی طی سال جاری خواهد شد.

 

وی به وزارت خانه های درگیر در بحران آبی اشاره کرد و گفت همه ی وزارت خانه های درگیر باید در کنار هم در مقابل این بحران بایستند.

 

وزارت خانه های نیرو،جهاد کشاورزی،کشور،صنعت و معدن و سازمان محیط زیست به طور مستقیم در بحران کم آبی درگیر هستند.

 

وزیر نیروی رژیم در ادامه به کاهش تولید برق در ایران در سال جاری اشاره کردو گفت: به دلیل کاهش بارندگی بسیاری ازسدهایی که نیروگاه برق آبی دارند خالی از آب هستند و به همین دلیل امسال قادر به تولید برق مورد نیاز نخواهند بود.

به گفته ی رضا اردکانیان سال گذشته ۹ هزار و۳۰۰ مگاوات برق آبی تولید شده است که در سال جاری این مقدار کمتر از ۴ هزار مگاوات خواهد بود.

 

علاوه بر بخش نیرو کم آبی تاثیر جدی بر بخش کشاورزی خواهد گذاشت.بیشترین مصرف آب شیرین در ایران در بخش کشاورزی به مصرف میرسد که به دلیل سیاستهای غلط و برداشتهای بی رویه آبهای سطحی ایران طی ۱۰ سال اخیر حدود ۴۴ درصد کاهش یافته است.

 

همین کاهش آبهای سطحی و زیرزمینی موجب خشک شدن و ممنوعه شدن ۳۵۵ دشت از ۶۰۹ دشت ایران شده است.

 

علاوه بر مصرف بی رویه و کاهش آبهای سطحی سیاستهای نادرست دولت ایران بعد از انقلاب در زمینه ی سدسازیهای بی رویه و بدون کارشناسی لطمه ی جبران ناپذیری به محیط زیست ایران وارد شد و در حال حاضر نیز تعداد زیادی سد خالی از آب وجود دارد.