١٩١ روز اعتصاب غذای لیلا گووَن در محکومیت حصر اوجالان

روزه‌ی مرگ زندانیان گروه اول در ١٨مین روز و گروه دوم در ٨مین روز ادامه دارد. همچنین روزه مرگ مروان ممدوح ازدمیر سه روز را پشت‌سر گذاشت.

  لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جوامع دمکراتیک و پارلمانتار جولمرگ ه.د.پ در محکومیت حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد از ١٩١ روز پیش دست به اعتصاب غذای نامحدود و بدون بازگشت زده است. روزه‌ی مرگ زندانیان گروه اول در ١٨مین روز و گروه دوم در ٨مین روز ادامه دارد. همچنین روزه مرگ مروان ممدوح ازدمیر سه روز را پشت‌سر گذاشت.

  کنش اعتصاب غذا که با پیشاهنگی لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جوامع دمکراتیک با هدف پایان دادن به حصر و انزوای عبدالله اوجالان در ۸ نوامبر ۲۰۱۸/ ١٧ آبان ١٣٩٧ آغاز گردید در کردستان و دیگر کشورها هر روز گسترده‌تر شده و ادامه دارد.

  اعتصاب غذای لیلا گوون ۱٩١ روز است که ادامه دارد. اعتصاب غذای ناصر یاغز با همین هدف در هولیر در ١٧٨مین روز خود است. اعتصاب غذای زندانیان پرونده پ.ک.ک و پاژک در ١۵٣مین روز خود است. از اول مارس هم هزاران زندانی پرونده پ.ک.ک و پاژک در زندان‌های رژیم ترک به این اعتصاب پیوستند.

  مقاومت ١۴ سیاستمدار و فعال کردستانی در استراسبورگ فرانسه در ١۵٢مین روز اعتصاب غذا همچنان به قوت خود باقی است. همچنین اعتصاب غذای ایمام شیش در گالر انگلستان هم در روز ١۵٢ ادامه دارد.

  یوسف ایبا در تورنتو در ١٢۶مین روز، مصطفی توزاک در دویسبورگ در ١٢۵مین روز، حسین یلدز در ١٢٠مین روز، حسبی چاکجی در ١١٩مین روز و فادیله توک در ١١٩مین روز به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند.

  با همین هدف اعتصابگران زندانی که از زندان آزاد شده‌اند به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند. سدات آرین در آکین در ١٣٣مین روز اعتصاب، غربت اکتیرن در دیرک در ١٢٢مین روز اعتصاب، سمرا آلکان در ازمیر در ١٣١مین روز اعتصاب، احسان سنمش در استانبول در ٨٠مین روز اعتصاب غذا بسر می‌برند.

  علاوه بر استراسبورگ اعتصاب غذای شیار خلیل در نورنبرگ در ١١٢مین روز، جمال کوبانی و عمر باغدوز در ١٠٩مین روز، شوان آغااُغلو و سلطان یگیت در وین اتریش در ١٠۴مین روز، محمد علی کوچر در ژنو مقابل مقر دفتر سازمان ملل در ٨٧مین روز ادامه دارد.

  اعتصاب غذا در جنوب کردستان از سوی هریم محمود در ٨٣مین روز همچنان ادامه دارد.

  همچنین درسیم داغ پارلمانتار ه.د.پ در ٧۶مین روز اعتصاب غذاست. طیب تمل و مراد ساریساچ دو پارلمانتار دیگر ه.د.پ در ٧١مین روز اعتصاب غذا هستند.

 

روزه‌ی مرگ در زندان‌های ترکیه

  روزه‌ی مرگ زندانیان سیاسی گروه اول ١٨ روز و گروه دوم ٨ روز را پشت‌سر گذاشت. از روز سه‌شنبه (٣٠ آوریل/ ١٠ اردیبهشت) ١۵ زندانی پرونده حزب کارگران کردستان و حزب آزادی زنان کردستان در زندان‌های رژیم اشغالگر ترکیه دست به روزه‌ی مرگ زده‌اند. زندانیانی که در اعتصاب غذای مرگ بسر می‌برند عبارتند از؛ نسرین آکگول، شکران آیدین، زوزان چیچک در زندان زنان باکرکوی؛ آردل چشمه و آیسل دوغان در زندان زنان گبزه؛ احمد آنیگی، اوزهان جیهان، ودات اوزگار، احسان بولوت و ارول چلیک در زندان فوق امنیتی وان؛ ارگین آخان، انور دورماز، احمد توپکایا، آ. هالوک کاپلان و فرهاد تورگای در زندان گروه D شهر آمد.

  در دهمین روز از روزه مرگ، ١۵ زندانی دیگر پرونده پ.ک.ک و پاژک به گروه اول محلق شدند. اسامی زندانیانی که ١٠ ماه مه به روزه مرگ پیوسته‌اند به این شرح است: یاشار جیباش، محمد اینال، دیار آکدمیر، انگین کاهرمان در گروه ج زندان کاندرا، ابرهیم دوغان، احمد امین ارن، مصطفی تاشان در گروه ف زندان بولو؛ سنا افه، برهان شک، فیصل آتاک، شفیق کیهان در زندان پاتنوس؛ رشاد اُزدیل در شماره ١ زندان تکیرداغ؛ زکی بایهان، یلماز یلدز در شماره ٢ زندان تکیرداغ و سعید اُزتورک در زندان فوق امنیتی وان.

 

روزه مرگ در جنوب کردستان

  از ١۴ ماه مه مروان ممدوح اُزدمیر میهن‌دوست کردستانی در ساختمان مرکز کارگران مزپوتامیا در همبستگی با زندانیان سیاسی کردستان دست به روزه مرگ زده است. مروان امروز سومین روز روزه‌ی مرگ را پشت سر گذاشت.

 

زندانیانی که در محکومیت حصر به اقدام فدایی دست زدند

  در محکومیت حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد ٧ زندانی سیاسی کردستان در زندان‌های رژیم ترک با هدف جلب افکار عمومی و رسوا نمودن رژیم نژادپرست ترکیه به اقدام فدایی دست زده و جانباخته‌اند.

  زولکوف گزن (٣٣ ساله) روز ١٧ مارس در زندان تکیرداغ، آیتن بچت (٢۴ ساله) روز ٢٣ مارس در زندان گبزه، زهرا ساغلم (٢٣ ساله) روز ٢۴ مارس در زندان اتلو، مدیا چنار (٢۴ ساله) روز ٢۵ مارس در زندان مردین با اقدام فدایی به شهادت رسیدند. همچنین یونجا آکیجی ٢٩ مارس در زندان زنان شاکران به اقدام فدایی دست زد و در ١ آوریل به شهادت رسید. سیراچ یوکسک در روز ٢ آوریل در زندان عثمانیه و ماحصوم پامای در ۵ آوریل در زندان فوق امنیتی خارپت با همین هدف طی اقدام فدایی به ‌شهادت رسیدند.

  پیش از این میهن‌دوست کردستانی اُغور شاکار روز ٢٠ فوریه در شهر کرفیلد آلمان با هدف محکومیت حصر و انزوای اوجالان و همچنین اعتراض به سیاست‌های ضد دمکراتیک دولت آلمان علیه کردها خود را به آتش کشید و در ٢٢ مارس به شهادت رسید.