٧١ زندانی سیاسی و عقیدتی زندان مرکزی اورمیه ششمین روز اعتصاب غذا را پشت‌سر گذاشتند

​​​​​​​گزارش‌‌ها حاکی از تجمع ٨٠ تن از خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان اورمیه در مقابل این زندان است

٧١ نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان مرکزی اورمیه ششمین روز اعتصاب غذای خود را پشت ‌سر گذاشتند. به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان مرکزی اورمیه در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان سیاسی توسط مأ‌موران زندان و زندانیان جرائم خطرناک و همچنین عدم موافقت با درخواست مرخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی این زندان در ششمین روز همچنان ادامه داشته است.

 

اعلام شد که صبح امروز (یک‌شنبه ٢٩ مهر/٢١ اکتبر) جمعی از خانواده‌های این زندانیان در جهت حمایت از خواسته‌های زندانیان اعتصابی در مقابل زندان اورميه تجمع کرده‌اند.

 

 یکی از اعضای خانواده این زندانیان که در تجمع امروز مقابل زندان شرکت کرده بود به شبکه حقوق بشر کردستان گفته كه از روز ۲۴ مهرماه، ۷۱ زندانی سیاسی و عقیدتی بندهای ۱۲ و ۱۳ در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان سیاسی توسط ماموران زندان و زندانیان جرائم خطرناک و همچنین عدم موافقت با درخواست مرخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی این زندان در اعتصاب غذا به سر می‌برند اما تاکنون هيچ يك از مسئولین زندان در قبال خواسته‌های آنها واكنشي نشان نداده اند.

 

 به گفته این منبع، امروز ۲۹ مهرماه، حدود ۸۰ نفر از اعضای خانواده تعدادی از زندانیان اعتصابی در جهت حمایت از خواسته‌های زندانیان در مقابل زندان تجمع کردند و ۲۵ نفر از آنها بعد از اصرار توانسته‌اند با قاضی ناظر بر زندان ملاقات كنند. این منبع همچنين در ادامه اظهار داشت كه قاضی ناظر بر زندان ابتدا منکر اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و عقیدتی شده ولی بعدا به خانواده‌ها اعلام کرده که تداوم این اعتصاب غذا برای زندانیان گران تمام خواهد شد و از خانواده‌ها خواسته است که زندانیان اعتصابی را قانع كنند تا به اعتصابشان پایان دهند.

 

 همزمان با حضور خانواده زندانیان اعتصابی در مقابل زندان، نیروهای یگان ویژه مجهز به باتوم و گاز اشک‌ آور در اطراف زندان مستقر شده‌اند.

 

 بنا به گزارشات دریافتی از اين اعتصاب، روز گذشته ۲۸ مهرماه، یکی از زندانیان اعتصابی به نام حبیب امینی به دلیل وخامت وضعيت جسمی‌اش به بهداری زندان منتقل شده و بعد از چند ساعت معاینه به بند ۱۲ بازگردانده شده است. همچنین ۲ زندانی اعتصابی ديگر به نام‌های منصور چوپانی و حسن پیغامی به دلیل ناراحتی قلبی و تداوم اعتصاب غذا در وضعیت سلامتی نامناسبی به سر می‌برند.

 

 قابل ذكر است كه ظهر روز ۲۳ مهرماه، در جریان توهین و ضرب و شتم یکی از زندانیان سیاسی به نام حمید احمدی توسط ماموران زندان، برای چندین ساعت این زندان شاهد اعتراضات گسترده زندانیان سیاسی و عقیدتی بود. در جریان این اعتراضات چندین زندانی سیاسی دیگر نیز توسط زندانیان جرائم خطرناک و با تحریک ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان سیاسی و عدم موافقت با درخواست مرخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی به بهانه امنیتی بودن پرونده آنها، از روز ۲۴ مهرماه ۶۱ زندانی سیاسی از بند ۱۲ و ۱۰ زندانی عقیدتی از بند ۱۳ در اعتصاب غذا به سر می‌برند.