پ.د.ک در منطقه‌ی برادوست نقش محافظ را برای دولت ترکیه ایفا می کند!

ارتش ترکیه در تاریخ (١٨ دسامبر/٢٧آذر) سال جاری به منظور اشغال منطقه‌ی برادوست  با همکاری پ.د.ک در حال تدارک ایجاد سه مرکز نظامی در آن منطقه می‌باشد.

ارتش ترکیه در تاریخ (١٨ دسامبر/٢٧آذر) سال جاری به منظور اشغال منطقه‌ی برادوست  با همکاری پ.د.ک در حال تدارک ایجاد سه مرکز نظامی در آن منطقه می‌باشد.

 

ارتش ترکیه، شب ١٨دسامبر با هدف اشغال خاک باشور کردستان، نیروهای خود را از شمزینان در باکور کردستان بسوی منطقه‌ی برادوست در باشور کردستان گسیل داشت و در همین راستا نیروهای ارتش اشغالگر ترکیه در مناطق گه‌لی‌رَش، گه‌لی‌حاجی‌بَگ،حوالی کوهستان سیرو، حوالی روستاهای بَرمزه، چناروک، آشمه نو، آشمه‌کَه‌ون و کَه‌ونه‌گوند) مستقر شدند.

 

نیروهای شبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظامی بارزانی که نیروی ویژه عشیره‌ی بارزانی می‌باشند و پیشتر با دستور ترکیه با گریلاهای پ.ک.ک نیزجنگیده‌اند، اکنون نیز به آن منطقه فرستاده شده‌ و نقش محافظت از نیروهای اشغالگری ترکیه را را در آن مناطق برعهده گرفته است.

 

شاهدان عینی ابراز داشتند که ارتش ترکیه در کوه "سَیرو''، تپه‌ی "کَچینی" در دشت حیات و گَه‌لی"ماوان" در حال ایجاد پایگاه‌های نظامی می‌باشد که موجب نارضایتی اهالی منطقه شده است. اهالی منطقه اذعان نمودند که در این بین نقش پ.د.ک بسیار پر رنگ می‌باشد و نقش محافظ از ارتش ترکیه را ایفا می کند.

 

یکی از اهالی روستا که نخواست نامش فاش شود در مورد نیروها و آسایش پ.د.ک در منطقه گفت: " روزی که ترکیه نیروهای خود را به منطقه آورد، همان روز پارت دمکرات کردستان عراق پ.د.ک نیز شبه‌نظامیان خود را که به آن سپاه بارزان گفته میشود به منطقه فرستاد. از این نیروها قبلا برعلیه نیروهای پ.ک.ک استفاده می‌شد. اکنون نیز وظیفه‌ی محافظت از نیروهای اشغالگر ترکیه را برعهده گرفته‌اند. شب ها به خانه‌های شهروندان یورش برده و آنها را تهدید می‌کنند که هرکسی با نیروهای گریلا همکاری کند و با آنها در ارتباط باشد و اخبار منطقه را در اختیار آنان بگذارد، ما وی را دستگیر و تحویل ارتش ترکیه خواهیم داد. این وضعیت نشانگر نقشه‌ی شوم پ.د.ک با ترکیه در مناطق ما می‌باشد".

 

وی افزود: "اجازه نمی‌دهند که چوپان‌ها و اهالی روستاها به آن مناطق نزدیک شوند. ما نمی‌توانیم حیوانات خود را برای چرا به آنجا ببریم. برای آوردن هیزم نیز قادر به رفتن به آن جاها نیستیم. سرزمین مادری ما را از ما ممنوع نموده‌اند. نیروهای آسایش پ.د.ک نیز ما را تهدید نموده‌اند که اگر از روستا خارج شویم ما را بازداشت خواهند نمود".

 

آشکار شد که برخی از مزدوران محلی ارتش ترکیه را نیز به آن مناطق برده‌اند و در حوالی شهر "دیانا" از توابع هولیر در جنوب کردستان، بعنوان پیشمرگ به آنها حقوق می‌پردازند.

 

یکی از اهالی دیانا که بدلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که: "کسانی را از حوالی شمزینان به اینجا آورده‌اند و به آنها بعنوان پیشمرگ حقوق می‌پردازند. وی گفت که آنها در شمال کردستان مزدور محلی می‌باشند. برخی از آنان را بمنظور اشغال منطقه به اینجا آورده‌اند. آنان در اینجا بعنوان پیشمرگ حقوق خود را از پ.د.ک  و در شمال کردستان نیزاز دولت ترکیه حقوق مزدوری خود را می‌گیرند''.

 

وی همچنین افزود که: "این عملکرد، دولت اشغالگر ترکیه را در خاک باشورکردستان، ماندگار خواهد نمود و این بسیار خطرناک خواهد بود. این اعمال احتمال وقوع جنگ داخلی مابین کردها را بیشتر می‌کند. ترکیه می‌خواهد کردها را بدست کردها به کشتن دهد و من امیدوارم که چنین چیزی اتفاق نیافتد".