پ.د.ک ١٨ فعال مدنی و روزنامه‌نگار بهدینان را به حبس ابد تهدید می‌کند

​​​​​​​حزب دمکرات کردستان عراق در راستای خوش‌خدمتی به رژیم اشغالگر ترکیه، ١٨ تن از فعالان و روزنامه‌نگاران منطقه بهدینان را به اتهام شرکت در قیام شیلادزه دستگیر کرده و در تلاش است تا آنان را طبق ماده ١۵۶ قانون جزایی عراق محاکمه کند

حزب دمکرات کردستان عراق در راستای خوش‌خدمتی به رژیم اشغالگر ترکیه، ١٨ تن از فعالان و روزنامه‌نگاران منطقه بهدینان را به اتهام شرکت در قیام شیلادزه دستگیر کرده و در تلاش است تا آنان را طبق ماده ١۵۶ قانون جزایی عراق محاکمه کند. طبق این قانون متهمین را می‌توان به حبس ابد محکوم کرد

 

سازمان موسس آشتی مسیحی (سی‌پی‌تی) که در تلاش برای آشکار کردن پرونده دستگیر شدگان قیام ٢۶ ژانویه ٢٠١٩ شیلادزه است در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از ١۵ روز می‌باشد ١٨ دستگیر شده در زندان‌ زرکا واقع در شهر دهوک محبوس شده‌اند و قاضی پرونده با آزادی مشروط آنها با ضمانت موافق نیست.

 

ربین شمامکه یکی از وکلای داوطلب که در مورد پرونده دستگیرشدگان شیلادزه تحقیق می‌کند صبح امروز به سازمان آشتی مسیحی گفته است که دستگیرشدگان طبق ماده ١۵۶ قانون جزایی عراق بازداشت شده‌اند و این ماده می‌تواند به حبس ابد بازداشت‌شدگان بیانجامد. این در حالی است که قاضی پرونده روز دوشنبه درخواست دستگیرشدگان را برای آزادی مشروط حتی با قید ضمانت رد کرد.

 

نیاز عبدالله روزنامه‌نگار جنوب کردستان که پیگیر وضعیت بازداشت شدگان است اعلام نمود؛ پرونده ١٨ فعال بهدینانی به پرونده‌ای سیاسی تغییر یافته و رسیدگی قانونی به پرونده متوقف شده است. به ویژه پنج تن از بازداشت شدگان دهوک در هیچگونه گردهمایی و تظاهراتی شرکت نکرده‌اند. همچنین در مورد ١٣ فعال دیگر هم می‌توانستند طبق ماده ١١ سال ٢٠١٠ در مورد معترضان رفتار کنند."

 

نیاز عبدالله سکوت شهروندان و فعالان مدنی در مورد این پرونده را مشروعیت بخشی بیشتر به سرکوب، تهدید و بازداشت خودسرانه عنوان کرده و از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و خلق خواست تا با آغاز کمپین خواهان آزادی فوری تمام بازداشت شدگان شوند.