پارلمانتار سریانی ه.د.پ: ترکیه از مدل روژاوا وحشت دارد

توما چلیک پارلمانتار ه.د.پ در مورد وضعیت ترکیه و فشارهای دولت با خبرگزاری فرات مصاحبه کرد و اعلام نمود، در ترکیه نیرویی قاتل حاکم است که در وجود کردها همه‌ی تفاوتها و رنگها را از بین می‌برد

  چلیک شرایط ترکیه را تشریح کرد و گفت، "در ترکیه تهدیدها و خطرات جدی وجود دارد. نیروهای مبارز تحت فشار شدید قرار دارند. حصر تحمیل شده بر آقای اوجالان در واقع حصر کل ترکیه می‌باشد و ترکیه را به شدت محاصره کرده است."

  چلیک به انتخابات شهرداریها اشاره کرد و گفت، "دولت در انتخابات از همه‌ی توان خود استفاده کرد. ما نه تنها در مقابل حکومت بلکه در مقابل استاندار، فرماندارها، افسران، سربازان، نیروهای پلیس، قضات و دادستانیها مبارزاتی پیروزمندانه انجام دادیم. ممکن است به همه‌ی اهدافمان نرسیده باشیم، اما اجازه ندادیم آ.ک.پ در سیاست قبیح خود که قتل‌عام است پیروز شود.

  در شرنخ از همه‌ی توان حکومت استفاده کردند، همه‌ی رای دهندگان را از مناطق اطراف به شرنخ آوردند و در آنجا در انتخابات شرکت کردند. در برخی مناطق دیگر نیز کاملا آشکارا دست به اعمال غیرقانونی زدند و شهرداریها را دزدیدند."

  وی به این مسئله اشاره نمود، علی رغم همه‌ی این اعمال غیرقانونی اما باز هم پیروز نشدند. در شهرهای استانبول، آنکارا، آدانا، آنتالیا و مرسین در سایه‌ی استراتژی ه.د.پ همپیمانی فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ شکست خورد. در ترکیه سازمان‌یافته‌ترین و هشیارترین رای دهندگان، رای دهندگان ه.د.پ هستند.

  پارلمانتار ه.د.پ در مورد فشارها و ظلم رژیم آ.ک.پ بر جامعه و رسانه‌ها گفت، علی‌رغم فشار شدید، اما عقب‌نشینی نخواهیم کرد. این مسئله برای آینده‌ی کشور و جامعه بسیار مهم است. اکنون مقاومتی در جریان است که علی‌رغم همه‌ی فشارها پیروز خواهد شد.

 

در شرایط دشواری قرار داریم اما آینده‌مان روشن است

  چلیک در مورد تهدیدها و فشارهای رژیم آ.ک.پ بر خودمدیریتی شمال و شرق سوریه گفت، "در آنجا سیستمی حاکم است که اتحاد و تفاوت میان خلقها را اساس قرار داده است. کرد، سریانی، عرب و خلقهای دیگر خود را اداره می‌کنند. سیستم و تفکر در آنجا کاملا با سیستم و تفکر حاکم بر ترکیه متفاوت است. ترکیه این سیستم را برای خود خطرناک می‌پندارد. پیروزی چنین سیستمی دولت ترکیه و سایر کشورهای منطقه را نگران می‌کند."

  توما چلیک در ادامه‌ی سخنانش گفت، "من یک سریانی اهل مردین هستم. آن سیستم بر من تاثیر خواهد گذاشت. در قامیشلو یک سریانی و کرد دارای همان حقوق هستند. این در من تاثیر می‌گذازد. دولت ترکیه این طرز فکر را برای خود خطرناک می‌داند."