پارلمانتار کرد سوئد اشغالگری رژیم ترکیه و وضعیت بادینان را به پارلمان این كشور می‌برد

آمنه کاکه‌‌باوه پارلمانتار حزب چپ سوئد، جرائم، اشغالگری و قتل عام انجام شده توسط دولت ترکیه علیه خلق کرد و دستگیریهای بادینان را با یک پیشنهاد پرسش به پارلمان سوئد برده و آنرا به گفتگو می‌گذارد

در سکوت معنی‌دار احزاب جنوب کردستان (پ.د.ک و ی.ن.ک) در قبال اشغال و کشتار مردم منطقه، آمنه کاکه‌باوه پارلمانتار سوئد جرائم و اشغالگری و قتل‌عام‌هایی را که رژیم ترکیه علیه خلق کرد انجام داده است و همچنین دستگیریها در بادینان را در پارلمان سوئد به گفتگو خواهد گذاشت.

 

وی در پیشنهاد-پرسش خود اعلام کرده است:"یگانهای ویژه‌ی ارتش ترکیه از سال ۱۹۹۲ به بعد به مرزهای عراق تجاوز کرده و وارد خاک باشور کردستان می‌شوند. به این ترتیب حکومت ترکیه حق حاکمیت دولت عراق را نقض کرده و در این مناطق صدها تن را قتل عام کرده و روستاهای بسیاری را ویران نموده است و ساکنین این منطقه را با ترس  نگرانی دائمی مواجه کرده است."

 

وی اعلام کرد،"دولت ترکیه به این اعمال اکتفا نکرده و در داخل خاک عراق تعداد زیادی مقر نظامی تاسیس کرده است. در این مناطق مانند عفرین نیروهای ترکیه جرائم ضد حقوق بشری را در قبال غیرنظامیان مرتکب شده‌اند".

 

کاکه باوه میگوید:"در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰٨، پارلمانهای عراق و اقلیم کردستان به طور رسمی از دولت ترکیه خواسته‌اند تا از خاک عراق و اقلیم کردستان خارج شود. در ۲۹ ماه ژانویه امسال نیز اهالی شیلادزه و دیرلوک در مخالفت با مقرهای نظامی دولت ترکیه قیام کرده و به دلیل تیراندازی نیروهای ترکیه یک نوجوان جان خود را از دست داده است و چندین تن نیز زخمی شده‌اند. پس از این واقعه مسئولین اقلیم کردستان به جای بازخواست نیروهای مهاجم دولت ترکیه، در مناطق شیلادزه و دیرلوک و دهوک دست به دستگیریهای گسترده زده و تعداد زیادی از فعالین و روزنامه‌نگاران را دستگیر کرده اند. در زمان آماده‌سازی این پیشنهاد-پرسش بوسیله ی من، سرنوشت روزنامه‌نگار شیروان شیروانی که یکی از دستگیرشدگان می‌باشد، نامعلوم است و از محل نگهداری وی خبری در دست نیست. چون پیشتر چندین روزنامه‌نگار در باشور کردستان توسط حکومت کشته شده‌اند(مانند کاوه گرمیانی و زردشت عثمان)، ما وظیفه‌ی خود و وزیر امور خارجه خانم مارگیت والستروم می‌دانیم تا برای خروج ارتش ترکیه از خاک اقلیم کردستان و عراق و متوقف کردن بمبارانهای دولت ترکیه و آزاد نمودن دستگیرشدگان بادینان واکنش نشان داده و سوال من این است که در این زمینه دولت و وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در اتحادیه‌ی اروپا چه اقدامی انجام خواهد داد؟".

 

آمنه کاکه‌باوه خاطرنشان کرده است:" دولت بارزانی باید در مقابل حملات دولت ترکیه از شهروندانش حمایت می‌کرد، اما آنها روزنامه‌نگارانی را که در حال خبررسانی بوده اند را دستگیر کرده‌اند‌!

 

رهبری که نتواند شهروندان و کشورش را محافظت کند، نه حکومتهای همسایه و نه حکومتهای جهان نیز به او احترام نخواهند گذاشت. به همین دلیل باید مسئولین اقلیم کردستان بر ضد حملات و جرائم دولت ترکیه بایستند و فورا دستگیرشدگان را آزاد کنند".

 

آمنه کاکه‌باوه پارلمانتار حزب چپ سوئد، اشاره کرده است،"دولت و خلق سوئد در قبال آزادی ودمکراسی همکاریهای نظامی و مالی به دولت اقلیم کردستان داده‌اند، به همین دلیل وظیفه‌ی دولت سوئد است تا به طور جدی برای آزادی دستگیرشدگان اقدام کند وبا این هدف باید فورا با مسئولین اقلیم تماس بگیرند".