پلاتفرم هورام از همبستگی خلق کُرد و خلق‌های دیگر با زلزله‌زدگان کرماشان قدردانی کرد

پلاتفرم هورام با صدور بیانیه‌ای که در وبگاه این نهاد قرار داده شده است از اظهار همدردی و وحدت میان خلق کُرد و دیگر خلق‌های ایران در یاری‌رسانی به مصیب‌زدگان زلزله کرماشان تقدیر نموده و آنرا انسانی و قابل ستایش عنوان نموده است.

پلاتفرم هورام با صدور بیانیه‌ای که در وبگاه این نهاد قرار داده شده است از اظهار همدردی و وحدت میان خلق کُرد و دیگر خلق‌های ایران در یاری‌رسانی به مصیب‌زدگان زلزله کرماشان تقدیر نموده و آنرا انسانی و قابل ستایش عنوان نموده است.

 

در بیانیه پلاتفرم هورام آمده است:"با آنکە بارها در ایران و خاورمیانە شاهد رویدادهای طبیعی و غیر طبیعی غیر باور نکردنی هستیم . اما تجربە و عملکرد ملتهای خاورمیانە در همیاری و همدردی یکدیگر فارغ از هرگونە نگاە دولتهای انها بە همدیگر تابلویی انسانی کە بزرگتر از زهنیت ناسیونالیست کلاسیک است نشان دادە است. ایران هم بە عنوان کشوری کە چندین ملت و باوری و آئین گوناگون در آن زندگی می کنند در مقابل هر گونە رویدادهای طبیعی و غیر طبیعی همدری و همیاری خود را بە همدیگر نشان دادەاند. عملکردی کە منشاە گرفتە از یک تمدن چند هزار سالەی همزیستی و اعتقاد بە باورهای انسانیست.

رویداد غم انگیز و باور نکردنی زلزلەی سرپل ذهاو و روستاهای اطراف و بخشی از جنوب کردستان از جملە دربندیخان نقطە مشترکی شد کە بار دیگر این ملتها فارغ از هرگونە مرزهای قدرت و بیگانە با واقعیت تاریخی آنها، کە از سالهاست سوی دولتهای حاکم بر ایران با هدف ایجاد تفرقە در بین آنها پیش رفتە و می رود، در شریط سخت و بحرانی در کنار هم باشند. باید گفت تلاشهای جامعە دمکراتیک و آزاد شرق کردستان برای نزدیکی هر چە بیشتر ملت کُرد و ملتهای دیگر جغرافیای سیاسی ایران در چندین سالە گذشتە بی‌ثمر نبودە است. بالعکس با دوباره آشنا کردن این ملت‌ها با واقعیت تاریخی خویش، نقشی اساسی را در بالا بردن شعور سیاسی و اجتماعی آنها از شناخت واقعی سیاستهای دولت بە منظور ایجاد تفرقە و دوری آنها از همدیگر داشتە است.

 

در همین راستا همبستگی کردها در شرق کردستان نشان از پویایی جامعەی کُرد در مقابل هر تعرض طبیعی و غیر طبیعی را در مقابل هموطنانشان نشان داد. ثانیا همدردی و ارسال کمکهای انساندوستانەی اقشار مختلف از ملتهای دیگر ایران با راەاندازی کمپینهای همدردی با مردم آسیب دیدەی سرپل زهاو نشان از شکست خط ناسیونالیست کلاسیک و نفی سیاستهای دولت-ملت‌گرا در مقابل خط کنفدرالیزم دمکراتیک در ایران است. نقطەایی کە می‌توان ازآن بعنوان سکویی برای فعالیت مشترک نیروهای دمکراتیک و آزادیخواە برای نزدیک کردن همە ملتها، باوریها و آئیین مختلف ایران بە همدیگردر سایە سیستم دمکراتیک اشارە کرد.

 

باید واضح بیان کرد کە در حاشیەی چنین رویدادهایی همیشە جناحها و شخصیتهای ناسیونالیست کلاسیک و باوریهای تنگ‌نظر از هر ملت و جناحی کە وابستە بە شالودهای قدرت و مدارس نژاد پرستانە می‌باشند، استفادەی نااخلاقی و سیاسی ماکیاولی‌گونه‌ای از این رویدادها برای رسیدن بە منافع شخصی و گروهی خویش می‌کنند. عملکرد غیرانسانی نیروهای وابستە بە دولت کە با ایجاد مشکل برای افراد و سازمانهای خیرخواە با هدف عدم مشارکت مردم و اتحاد در همکاری یکدیگر نمونەی بارز این سیاستهاست. همچون پلاتفورم هورام کە با باوری بە ملت دمکراتیک و تلاش برای ایجاد ایجاد سیستم کنفدرالیزم دمکراتیک در کردستان و ایران برای رسیدن بە صلح ، آزادی و عدالت فعالیت می‌کند، از همەی انسانهای آزادیخواە و انساندوست در سراسر ایران، داخل و بیرون از کردستان در رابطە با همبستگی با زلزلەزدگان، ستایش و قدردانی می‌کنیم کە با عملکرد انسانی خویش، واقعیت ضدانسانی دولت را نشان دادە و با اتحاد و همدردی و جدا کردن مرزهای دولت و ملتها، گامی اساسی برای نهادینە شدن پایەهای جامعە دمکراتیک و آزاد برداشتند."

 

پلاتفرم هورام در ادامه خاطرنشان کرد:"باید گفت رویداد سرپل زهاو یک فاجعە انسانیست و همدردی و همیاری آسیب دیدگان هیچ مرزی را نمی‌شانسد. آنهایی کە با ترویج سیاست و ادبیات فاشیستیانە و ناسیونالیست کلاسیک در صدد ساختن این مرزها می‌باشند، ضد ملت کُرد و انسانیت هستند."

 

پلاتفرم هورام در پایان ضمن قدردانی از ابراز همدردی با هم‌میهنان کرماشان تصریح می‌نماید:"در پایان همچون پلاتفرم هورام پس از اظهار تسلیت بە تمام بازمندگان این فاجعەی انسانی، از مردم انساندوست هورامان بخصوص جوانان و زنان سپاسگزاریم کە با اتحاد و حس مسئولیت‌پذیری خویش، امید برای رسیدن بە جامعەی کمونال توام با انسانیت را تقویت بخشیدند. سلامتی هر چه زودتر را برای مصدومین مسئلت داریم و برای تمام هموطنانی که اعضای خانواده خود را در این رویداد غیرمنتظره از دست داده‌اند آرزوی صبر می‌نماییم."