پلاتفرم یارسان؛ نوروز امسال نوروز مقاومت است

پلاتفرم یارسان به مناسبت جشن نوروز و آغاز سال نو بیانیه‌ای منتشر کرد

پلاتفرم یارسان در بیانیه‌ای کتبی با تبریک جشن ملی نوروز بر همبستگی ملی یارسانی‌ها و مشارکت هرچه بیشتر زنان در مبارزات دمکراتیک تأکید نموده است:

 

متن بیانیه به این شرح است:

"امسال در زمانی به استقبال نوروز می‌رویم که مرحله‌ای نو از مبارزاتمان برای رسیدن به آزادی و دمکراسی آغاز می‌شود. مرحله‌ای سرنوشت ساز و حساس آغاز می‌شود. طی بیشتر از ۶ سال از مبارزات و فداکاری فرزندان و دوستانمان در مقابل تاریک‌پرستان داعش، به این سازمان تروریستی پایان دادیم

 

در دوران بعد از داعش حمله و برنامه ی اشغالگران و ابرقدرتها به شیوه‌ای دیگر علیه خلق و میهنمان ادامه خواهد یافت. چون نقشه‌هایشان در قالب داعش پیروز نشد و مبارزان آزادی نقشه‌هایشان را خثی کردند. اگر در این مرحله نیز بخواهیم در مقابل زحاک‌ها پیروز شویم و زندگی آزاد و یکسان داشته باشیم باید فاشیسم مذهبی ایرانی و فاشیسم شوونیستی دولت ترکیه را از بین ببریم. فاشیسم مذهبی دولت اشغالگر ایران که به شیوه‌ی جرایمی چون یک رنگ نمودن جامعه و دستگیریهای گسترده، کمر به نابودی خلق کرد بسته است، از طرف دیگر هم رژیم فاشیست ترکیه به شیوه‌ی سیاست پاکسازی سیاسی و حملات نظامی، قصد نابودی خلق کرد را دارد.

 

نوروز امسال را در شرایطی جشن می‌گیریم که بیشتر از یک سال است طبقه‌ی کارگر در ایران با شعار کار، نان، آزادی، حکومت شورایی که برای اولین بار پیشنهاد خلق قهرمان کرماشان بود، خیابان، کارخانه و مدرسه را به محل مبارزاتشان مبدل کرده‌اند.

 

هم زمان با این نارضایتی‌ها، بحران اقتصادی و سیاستهای خارجی ایران حتی می‌توانیم این بحران را بزرگترین بحران رژیم اسلامی ایران از آغاز تا کنون بدانیم. باید به این مسئله اشاره کنیم که طبقه‌ی کارگر توانسته است از تجمعات دی ماه تا کنون هزاران تجمع و اعتصاب را ترتیب دهد.

 

ما به عنوان پلاتفرم یارسان به شهدای این تجمعات، به شهدای دورود، تویسرکان، ایزه و کرماشان و... ادای احترام می‌کنیم و از آرمانهای آزادیخواهانه و عدالت طلبانه‌ی این تجمعات حمایت می‌کنیم. این نارضایتی‌ها نشانه‌ای از کارکرد نادرست سیستم سرمایه‌داری در ایران و ضرورت یک آلترناتیو سوسیالیستی برای خلق‌های ایران است.

 

همچنین ما نارضایتیهای دراویش نعمت اللهی گنابادی برای آزادی، سکولاریزم و حقوق اقلیتهای دینی در ایران و اعتراضهای آنها را بسیار حائز اهمیت می‌دانیم و همدردی و هم‌صدایی خود را با آنها و به خصوص دروایش زندانی از زن و مرد که در دادگاههای رژیم حکمهای سنگین و به ناحق برای آنها صادر شد و اکنون در زندان هستند را اعلام می‌کنیم.

 

رژیم سرمایه‌داری ایران طی ۴۰ سال حکومت خود به هیچ وجه رنگها و صداهای دیگر را در جامعه قبول نکرده و سعی در ذوب آنها داشته است. مسئولین رژیم تاکنون هیچ قدمی برای به رسمیت شناختن جامعه‌ی یارسا برنداشته‌اند و اخیرا دیدارهایی ترتیب داده‌اند، اما جامعه‌ی یارسان در کل و بزرگان این جامعه باید این حقیقت را به خوبی بدانند، دیدارها و بازدید سران و مسئولین رژیم در راستای منافع خود آنها و پیشگیری از اعلام نارضایتی و حق‌خواهی آنهاست. نمونه‌ی پیش رو رفتار رژیم پس از زمین لرزه‌ی سرپل ذهاو است که نه تنها کمکی نکردند بلکه به دنبال سیاست آسمیلاسیون هستند‌، بر این اساس باید جامعه هوشیار باشد و در قدرت و هژمون رژیم جای نگیرند و در صورت انجام دیدارها برای حقوق برابر و به رسمیت شناحتن جامعه‌ی یارسان در قانون اساسی مد نظر گرفته شود به شرط آنکه در سریعترین زمان ممکن به مرحله‌ی اجرا در آید.

 

کاوه‌ی آهنگر در مقابل زحاک، سلطان سهاک و یارانش  در برابر تاریک‌پرستان زمان سپاه چیچک، شاه تیمور بانیارانی در مقابل شاهنشاه قاجار، برای ایجاد زندگی آزاد و برابر به مبارزه پرداختند. در این مرحله‌ی زمانی نیز نشان دادن هوشیاری و حس مسئولیت جامعه‌ی یارسان بسیار حائز اهمیت است. چون جامعه‌ی یارسان باید جایگاه خود را در سیاست مشخص کند. اگر جامعه‌ی یارسان خود را سازماندهی نکند و آمادگی هرگونه شرایط و رخدادی را نداشته باشد، لطمات جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد آمد.

 

در این مرحله بخش بزرگی از مبارزات بر عهده‌ی زنان خواهد بود. باید نوروز را مانند زایش، نو شدن و زندگی دید و مانند روز مادر به آن نگریست. زنان باید با اراده و روح مقاومت نوروز، لیلاها، مادران شهدا و مادران آشتی مبارزاتشان را نیرومندتر کنند.

 

ما به عنوان پلاتفرم یارسان علاوه بر تبریک جشن نوروز به رهبر آپو، شهدای انقلابی مظلوم دوغان، شاهین دالاهو، سمکو دالاهو، سید قربان حسینی، بهمن خسروی، سهراب غلامی، محمود خاموشیان، درویش برگوره، نیکمرد طاهری، حسن رضوی، محمد قنبری، سید رامین موشعشعی، مهرداد چمنی و همه‌ی شهدای راه آزادی، مبارزان، خلق کرد و بخصوص جامعه‌ی یارسان، از خلق کرد و جامعه‌ی یاران و همه‌ی آزادیخواهان می‌خواهیم پشتیبان یکدیگر باشند و با روح مقاومت نوروز امسال را جشن بگیرند و برای تشکیل جامعه‌ای آزاد و برابر تلاش کنند.