پلیس ترکیه به برگزارکنندگان مراسم یادبود موسی‌ آنتر هم حمله کرد

رژیم ترکیه ٢۶ سال پیش موسی آنتر نویسنده کُرد را ترور کرد. عاملان این جنایت تحت حمایت دولت از حسابرسی و محاکمه مصون ماندند.

رژیم ترکیه ٢۶ سال پیش موسی آنتر نویسنده کُرد را ترور کرد. عاملان این جنایت تحت حمایت دولت از حسابرسی و محاکمه مصون ماندند.

 

مراسم گرامیداشت موسی آنتر، نویسندەی کُرد که سال ١٩٩٢/ ١٣٧١ توسط نیروهای امنیتی ترکیه به قتل رسید در محل آرامگاهش در نصبین برگزار شد. نیروهای لباس شخصی همچنین با هجوم به مراسم مشابه در شهر آمَد سعی در جمع‌آوری قاب عکس دیگر قربانیان سال‌های نود میلادی در کردستان نمودند.

موسی آنتر نویسنده کرد روز بیستم سپتامبر ١٩٩٢/ ٣٠ شهریور ١٣٧١ در منطقەی سیران‌تپه از توابع شهر آمَد به قتل رسید.

 

او سال‌ها در زندان‌های ترکیه زندانی بود. پیکر او در یک روستای شهرستان نصبین در استان مردین به خاک سپرده شده است.

 

 روز پنجشنبه جمع کثیری از روزنامه نگاران و نمایندگان سازمان‌های سیاسی و مدنی با حضور در این آرامگاه، یاد او را گرامی داشتند.

 

علی سینجار، ریاست مشترک دفتر نمایندگی حزب دمکراتیك خلق‌ها در مردین طی سخنرانی در این مراسم از موسی آنتر به عنوان چنار بلند و سایه بان کردها نام برد و قتل او را محکوم کرد.

 

ابرو گونی نماینده مردم مردین در پارلمان ترکیه نیز در سخنرانی خود خواستار اجرای عدالت در مورد پرونده موسی آنتر شد و گفت جستجوی حقیقت از طرف او یادگاری ماندگار است.

 

او گفت ژنرال‌های موسی آنتر امروز در حال نگارش مقاومت در زندان امرالی و درسیم و جزیر و مونزور هستند.

 

حقی بولتان، سخنگوی گروه ابتکار روزنامه نگاران آزاد موسوم به "ایرا" هم  از موسی آنتر به عنوان الگو نام برد و گفت رهروان او با فشار و ستم مواجه هستند.

 

او به حبس ١٧۵ روزنامه‌نگار در زندان‌های ترکیه اشاره کرد و مانع تراشی در مراسم یادبود موسی آنتر نشان می‌دهد که آنها از یادبود او می‌ترسند.

 

بطور همزمان تجمعی هم در شهر آمَد برگزار شده بود. نیروهای پلیس لباس شخصی با هجوم به این تجمع سعی کردند تصاویر دیگر قربانیان نهادهای امنیتی ترکیه در سال‌های گذشته را جمع‌آوری کنند. یک مأمور می‌گوید "این عکس‌ها باید نمایش داده نشوند چون ما آنها را نمی‌شناسیم".

 

سخنگوی تجمع‌کنندگان با اعتراض به مانع‌تراشی پلیس گفت برای یادبود موسی آنتر در سالگرد قتل او گردهم آمده‌اند و جمع‌آوری قاب‌های عکس نمی‌تواند که واقعیت قتل دهها روزنامه‌نگار در این کشور را پاک کند.