چلیک: حدود ۷ هزار زندانی در اعتصاب غذا هستند

بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده، پس از آنکه لیلا گوون اعتصاب غذای خود را آغاز کرد در ۶۶ زندان ۳۳۱ زندانی دست به اعتصاب غذا زدند و اعتصابها در روز ۹١م ادامه دارد. از روز ۱م مارس نیز در همه‌ی زندانهای ترکیه و شمال کردستان زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زد

با هدف پایان حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد اعتصاب غذا با پیشاهنگی لیلا گوون در روز ۱۲٩م ادامه دارد. بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده، پس از آنکه لیلا گوون اعتصاب غذای خود را آغاز کرد در ۶۶ زندان ۳۳۱ زندانی دست به اعتصاب غذا زدند و اعتصابها در روز ۹١م ادامه دارد. از روز ۱م مارس نیز در همه‌ی زندانهای ترکیه و شمال کردستان زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

 

شعبه‌ی ۲۶ دادگاه احکام سنگین استانبول با اتهام "همکاری با سازمان" برای ۲۷ زندانی سیاسی زندان مال‌تپه شهر استانبول که اعتصاب غذا کرده‌اند، پرونده تشکیل داده است.

باران چلیک عضو کمیسیون وکلای زندانیان پلاتفرم حقوقدانان مدافع آزادی -اُ.ه.پ در مورد پرونده‌های باز شده برای زندانیان سخنانی ابراز داشت.

 

"۷ هزار زندانی در اعتصاب غذا هستند"

چلیک اعلام کرد، هر هفته از زندانها دیدن می‌کنند و گزارش خود را آماده می‌کنند. وی گفت، "روز دوشنبه گزارش ماهیانه را ارائه می‌دهیم. از روز یکم مارس همه‌ی زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. به همین دلیل تعداد اعتصاب کننده‌ها بسیار زیاد است و غیر از لیلا گوون تعداد زیادی از زندانیان سیاسی ۹۰ روز است در اعتصاب هستند. حدود ۳۵۰ زندانی ۹۰ روز است در اعتصاب به سر می‌برند. اما از یکم مارس این تعداد به ۷ هزار تن افزایش یافته است. ما در گزارش خود آمار کلیه‌ی اعتصاب کنندگان را اعلام خواهیم کرد. وضعیت جسمانی همگی آنها وخیم است، همه دچار کاهش وزن و بیماریهای مختلف شده‌اند."

 

"دارو و آب لازم در اختیار اعتصاب کنندگان قرار ندارد"

چلیک به نقض حقوق زندانیان در زندان اشاره کرد و گفت، "مشکل اصلی نقض حقوق بشر است. این افراد برای دست یابی به حقوق انسانی دست به اعتصاب زده‌اند."

 

وی همچنین به این مسئله اشاره کرد که در بسیاری از زندانها دارو و آب مورد نیاز در اختیار زندانیان قرار داده نمی‌شود و با آنها بسیار بد رفتار می‌شود.

 

باران چلیک وکیل زندانیان سیاسی اعلام کرد، "برای آنکه اعتصاب کنندگان بیهوش نشوند باید ویتامین ب١ و آب شیرین به آنها داده شود، اما در برخی از زندانها ویتامین ب١ به زندانیان داده نمی‌شود یا بسیار کم داده می‌شود. برخی از زندانیان نیز پس از آغاز اعتصاب به سلول انفرادی منتقل شده‌اند. نباید اعتصاب کنندگان تنها نگهداری شوند."

 

"برای زندانیان پرونده‌سازی شده است"

چلیک اعلام کرد، زندانیان سیاسی به دلیل اعتصاب خود بازجویی شده‌اند.حتی در شعبه‌ی ۲۶ زندان مال تپه دادگاه احکام کیفری استانبول به بهانه‌ی "همکاری با سازمان" برای زندانیان پرونده سازی شده است.

 

زندانیانی که دادگاه برای آنها پرونده‌ی جدید باز کرده است عبارتند از:

آزاد کورکچو

چتین گوموش

ایوب صفر

فیاض کراچ

گوکمن سوباشی

حسن یلدرم

هبون کورت

کنان چچن

کنان ساگون

کریم کلچ

ماهشوک کارلیداغ

مالک انورجان

مظلوم گوفرجین

محمد یلدز

مصطفی کلچ

نوح یلدرم

انور کاساک

عمر بوزداغ

عمر الوس

ازگور سونمز

سرهات گورگن

ثروت آیگون

سلیمان چکماز

شابان بایماز

اغور انور

اوزیر شولوک

ولات کازانچی