[تکمیلی] ک.ج.ک: بحران در عراق با گفتگو و دمکراسی قابل حل است

کنفدرالیسم جوامع کردستان با صدور بیانیه‌ای از راهکار جنبش آزادی جامعه کردستان برای چارە‌یابی بحران‌های موجود در کرکوک با گفتگو و دمکراسی حمایت به عمل آورده و افزوده است:"ما پیشتر این مهم را خاطرنشان کرده بودیم و یک‌بار دیگر آن را یادآور می‌شویم."

ریاست مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان در بیانیه‌ای ضمن حمایت از جنبش آزادی جامعه کردستان در رابطه با تحولات کرکوک تصریح کرده است که تمام مسائل موجود در عراق با گفتگو و دمکراسی قابل چاره‌یابی هستند

 

در بیانیه آمده است:

"استفاده از راهکار نظامی برای چاره‌یابی مسائل موجود در کرکوک و شنگال را محکوم می‌کنیم. همچون جنبش آزادی یکبار دیگر اعلام می‌داریم که در مقابل هر گونه حمله علیه خلق خود ساکت نخواهیم نشست.

 

بحران‌ها در قلب خاورمیانه که امروز به مرکز جنگ جهانی سوم مبدل شده است وارد مرحله‌ای تازه برای تعیین موقعیت‌های سیاسی گردیده است. به همین دلیل نیروهایی که دشمنی کُردها را مدنظر قرار داده‌اند برای استفاده از این مرحله دور تازه‌ای از حمله به دستاوردهای کردها را از سر گرفته‌اند. این امر نشان داد که مهمترین مسئله خاورمیانه مسئله کُردهاست. دولت ترکیه که در شمال کردستان کشتار دسته‌جمعی کردها را مبنای سیاست‌های خود قرار داده به دشمنی با خلق‌ روژاوای کردستان می‌پردازد. همزمان برای ضربه‌زدن به زندگی آزاد و دمکراتیک روژاوا و اخراج کردها از کرکوک، پس از هفتاد و چهارمین کشتار جامعه ایزدی و حمله حشدالشعبی یک بار دیگر این واقعیت را به همگان نشان داد.

 

منافع کوچک احزاب سیاسی در جنوب کردستان و محاسبات بدون پایه برگزاری رفراندوم استقلال راه را برای حمله به کرکوک مهیا کرد. رژیم فاشیست ترکیه از دو ماه پیش همگام با دیگر دشمنان خلق کُرد ، سیاست‌های کردستیزانه را همسو نمودند و به ویژه با هدف قرار دادن کرکوک زمینه‌های حمله به این عرصه را فراهم نمودند.

 

نیروهای جنوب کردستان و پیشمرگ علیه توطئه مذکور مقاومت ننمودند و بسیاری از شهرها و از جمله کرکوک را که اکثریت شهروندان آن را کردها تشکیل می‌دهند را به اشغالگران واگذار نمودند. نیروهای ه.پ.گ و شهروندان داوطلب کرکوک تا آخرین لحظه از کرکوک و ساکنان آن دفاع کردند. نیروهای جنوب کردستان با وجود اسلحه‌های سنگین هیچ حمایتی از مقاومت‌گران ننمودند. پس از یک روز شنگال از سوی حزب دمکرات کردستان عراق به نیروهای حشد الشعبی واگذار شد. پ.د.ک برای اشغال این مناطق [زمستان و بهار امسال] با نیروهای ی.ب.ش و ه.پ.گ جنگید. پ.د.ک در این سطح با نیروهای حشد الشعبی همگام شده است و در حالی است که از دیدار با نیروهای گریلا و جنبش آزادی امتناع نموده است."
 

ک.ج.ک در ادامه بر لزوم ایستار مشترک خلقی و اتحاد ملی از سوی خلق کُرد تأکید نموده و خواهان برگزاری هر چه زودتر کنگره ملی و اتحاد ملی شده است. ک.ج.ک تصریح می‌نماید که در صورت عدم اتخاذ مواضع مشترک و راهبردی ملی [خلقی]، دستاوردهای کردها با خطرات جدی مواجه خواهند شد و در این راستا تمام نیروهای سیاسی کردستان را به گردهم آمدن پیرامون صیانت از دستاوردها ورفع تهدیدها علیه خلق کُرد و برداشتن گامهای عملی فراخوانده است.

 

ک.ج.ک خواهان بازگشت تمام شهروندان کُرد کرکوک شد و نسبت به هرگونه فشار بر خلق کُرد در کرکوک هشدار داد.

 

ک.ج.ک در پایان از آحاد خلق کرد برای انسجام ملی دعوت نموده و از خلق ایزدی هم خواست تا در تمام عرصه‌ها برای محافظت از دستاوردهای مقاومت شنگال بپاخیزند.