ک،ج.ک: لازم است هر مکانی را به عرصه آموزش زبان مادری مبدل کنیم

سیستم آموزشی ترکیه با هدف نابودی و پاکسازی تمامی حقوق سیاسی و ملی خلق کُرد و سایر خلق‌ها کار می‌کند و در پی ذوب فرهنگی همه‌ی خلق‌های ترکیه است.

سیستم آموزشی ترکیه با هدف نابودی و پاکسازی تمامی حقوق سیاسی و ملی خلق کُرد و سایر خلق‌ها کار می‌کند و در پی ذوب فرهنگی همه‌ی خلق‌های ترکیه است.

 

کمیته ی آموزش ک.ج.ک اعلام کرد: آموزش به زبان مادری همانند شیر مادر حلال و رواست، به همین دلیل باید همه‌ی کودکان کُرد، جوانان، معلمان و همه‌ی خلق ما خواهان آموزش با زبان مادری خود باشند.

 

کمیته‌ی آموزش ک.ج.ک به مناسبت سال نو تحصیلی بیانیه‌ای منتشر کرده است که به شرح زیر می‌باشد:

 

اکنون زمان بازشدن مدارس است. کودکان و جوانان آینده‌ی جامعه هستند. جوامعی که نتوانند از آینده‌ی خود دفاع کنند نخواهند توانست از خود نیز دفاع کنند. تاریخ نژادپرست و اشغالگر [رژیم‌های] جمهوری ترکیه، ایران، رژیم بعث سوریه و عراق تاریخ قتل عام و کشتار و نابودسازی جسمی و فیزیکی و و سیاسی و روشنفکی خلق کُرد است.

 

امروزه نیز این تاریخ و تحمیل کاری هنوز بر روی خلقهای کُرد، ارمنی، آسوری، کلدانی، سوریانی و همچنین ایزدی و علوی و یارسان وجود دارد. پاکسازی فکری و ذوب‌ فرهنگی خلق‌ها را همزمان با پاسازی نژادی و فیزیکی انجام می‌دهند. این کار به شیوه‌ای ویژه از راه سیستم آموزشی آنها که در مدارس این رژیمها بر خلق کُرد و سایر خلقها تحمیل می‌شود انجام می‌گیرد.

 

رژیمهای اشغالگر تا به امروز پاکسازی فکری را قدم به قدم به پیش برده‌اند. با تاسیس پ.ک.ک جلوی پاکسازی فیزیکی وفکری و آسمیلاسیون گرفته شد. قبل از تاسیس پ.ک،ک زبان و اندیشه و کُرد و کردستان به مرحله ی نابودی کامل رسیده بود. با مبارزات رهبر آپو و خون هزاران شهید ما آزادی خود را به دست آوردیم و به گوهر اصلی خود بازگشتیم.

 

اکنون در کردستان هزاران کودک و جوان کُرد، عرب، سوریانی و.. با زبان مادری خود در مدارس و دانشگاهها درس می‌خوانند. هرچند این اقدامات در مقابل اعمال دولتهای فاشیست و اشغالگر کافی نیست اما قدمی بسیار مهم است.

 

امروز در شمال کردستان سال نوی تحصیلی آغاز می‌شود. سیستم آموزشی تُرک با هدف تُرک کردن و ذوب همه‌ی خلق‌ها کار می‌کند. باید کودکان، جوانان، معلمان و همه‌ی خلقها در مقابل این سیستم فاشیست و نژادپرست بایستند و خواهان آموزش به زبان مادری خود شوند.

 

ما باید در سال نو تحصیلی مبارزات آموزش ملت دمکراتیک و زبان مادری را گسترش دهیم. در همین راستا باید هر خانه، کوچه، پارک و هر بخش جامعه به مدرسه و آکادمی تبدیل شود.

 

ما سال جدید تحصیلی را به همه‌ی کودکان، جوانان، دانشجویان، معلمان، کارمندان و مبارزان آموزشی به خصوص در کمپ مخمور، شنگال، روژاوا و هر چهار بخش کردستان و خارج از کردستان تبریک میگ‌وییم و برای آنها آرزوی پیروزی می‌کنیم.

 

ما اولین روز سال تحصیلی جدید را به معلم همه‌ی معلمان رهبر آپو، مبارزان و زحمت‌کشان آموزش و همه‌ی خلق کُرد تبریک می‌گوییم.