ک.ن.ک: دشمن باید حساب نسل‌کشی درسیم را پس دهد

کنگره ملی کردستان به مناسبت ٨٢مین سالگرد قتل‌عام درسیم در بیانیه‌ای مکتوب این جنایت ضد بشری را محکوم کرده و بر لزوم حسابخواهی از دولت ترکیه تأکید می‌نماید

شورای رهبری ک.ن.ک به مناسبت ٨۲مین سالگرد قتل عام دیرسیم بیانیه ای منتشر نمود واعلام کرد، "این قتل عام به شیوه ای رسمی و با دستور دولت و حکومت و با مدرک و سند انجام شد و نام دیرسیم را نیز به تونجلی تغییر دادند".

 

متن بیانیه ی ک.ن.ک:

۲ سال پیش خلق کرد در درسیم از سنین ۷ ماهه تا ۷۲ ساله قتل عام شدند. نسل‌کشی بی‌رحمانه و توحشی ویرانگر در برابر درسیم و مردمش انجام شد. در ۴م اردیبهشت ۱۹۳۷ به تصمیم رسمی حکومت و دولت ترکیه حمله‌ی نظامی بزرگی با هدف نابودی مردم درسیم انجام شد. دولت و حکومت ترکیه با کینه‌ی انتقام از زمین و آسمان به مردم حمله کردند. هزاران شهروند درسیمی را به قتل رساندند و بسیاری دیگر را زخمی کردند. هزاران نفر را مجبور به ترک خاک آبا و اجدادی خود کرده و در مهاجرت به قتل رساندند. نسل‌کشی و ژینوسایدی رسمی که با تصمیم دولت و حکومت انجام گرفته و اسناد آن موجود است.

 

چنین عملی در هیچ کجای دنیا روی نداده است. آنچه دولت و حکومت ترک بر خلق کرد درسیم آورد هیچ دولتی بر سر دشمنان سرسخت خود روا نداشته است. علاوه بر قتل‌عام و وادار کردن خلق به مهاجرت حتی نام درسیم را بر مبنای قانون ویژه‌ای تغییر داده و نام تونجلی بر آن اطلاق گردید. قلب کردها در پی این قتل‌عام سبعانه به خون آمد و هرگز آنرا فراموش نخواهند کرد، نباید هم فراموش کنند. کردها عاملان و آمران این جنایت را فراموش نخواهند کرد."

 

ک.ن.ک آنچه را که در ۴ مه در جریان ژینوساید بر خلق درسیم آمده است در ٨٢مین سالروز آن بشدت محکوم می‌کند. دولتمردان و حکومت خونخوارد هر آنچه که بگویند و سیاست‌های کلی آنان پیرو هر آنچه که باشد تفاوتی نخواهد کرد و این وحشیگری که در سرزمین ما به انجام رسیده است، صفحه‌ ننگینی از تاریخ دولت و حکومت ترکهاست. خلمقان لازم است در گرامیداشت این روزهای یأس‌آور به رهبری، پیشاهنگان و مبارزان ملی و میهن خود تکیه کرده، هم سرگذشت خود را فراموش نکنند و هم اینکه عزم خود را برای حسابخواهی از دشمن نشان داده و مبارزه خویش را تقویت نمایند.

 

کنگره ملی کردستان در خاتمه می‌افزاید:"ضروری است که حسابخواهی قتل‌عام درسیم از دشمن صورت گیرد. قتل‌عام درسیم فراموش نخواهد شد و اجازه فراموشی آن داده نمی‌شود."