ک.ن.ک: عفرینِ کردستان جریحه‌دار است، این زخم، ناسور همه‌ی کردستانیان است

​​​​​​​ک.ن.ک اعلام کرد، "عفرینِ کردستان اکنون جریحه‌دار می‌باشد. این زخم مشترک همه‌ی کردستانیان است. مرهم آن هم تنها آزاد کردنش است. این هم یک وظیفه‌ی مهم ملی است."

شورای مدیریت کنگره‌ی ملی کردستان ک.ن.ک در سالگرد اشغال عفرین توسط دولت ترکیه و تبهکارانش بیانیه‌ای منتشر کرد.

 

متن بیانیه ی ک.ن.ک:

"عفرین و مقاومت عفرین را فراموش نخواهیم کرد

۵٨ روز مقاومت قهرمانانه

دولت ترکیه با تمام توان نیروهای زمینی و هوایی خود و با همکاری تبهکارانش در ٢٠ ژانویه ٢٠١٨/ ٣٠ دی‌ ١٣٩۶ به منطقه‌ی عفرین حمله کرد. ترکیه در این حمله نه تنها نیروهای مدافع عفرین بلکه کلیه‌ی مردم و طبیعت عفرین را هدف قرار داد. در مقابل نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ با قهرمانی و فداکاری بسیار مقاومت کردند. اما میان این دو نیرو تعادلی نبود. چه از نظر تعداد و چه از نظر تکنولوژی جنگ.

نیروی ی.پ.گ و ی.پ.ژ با ترکیه قابل مقایسه نبود. علی‌رغم نابرابری نیرو، مبارزان ۵٨ روز قهرمانانه مقاومت کردند. اما در نهایت عفرین اشغال شد.

 

در مقاومت عفرین اقدامات همه‌ی طرفها مشخص است

خلق کرد چه در داخل و چه در خارج کردستان همه یکپارچه از عفرین حمایت کردند. بیشتر سازمانهای کردستانی هم از آن پشتیبانی کردند. اما متاسفانه تعدادی از نیروهای کرد هرچند تعدادشان اندک هم بودند، بدون هیچ واکنشی فقط نظاره‌گر مقاومت کردستانیان و اشغالگری دولت ترکیه بودند. حتی تعدادی از افراد و گروههایی هم با ترکیه همکاری کردند. با ترکیه نشستهایی داشتند و در شهر عنتاب انجمنی ساختگی درست کرده بودند، می‌خواستند اشغالگری ترکیه را مشروعیت ببخشند. بعدها ترکیه این گروهها را هم به حاشیه راند و به برنامه‌ی خود برای پاکسازی کردها در عفرین ادامه داد. در مقاومت عفرین هر کسی هر کاری کرد مردم کردستان آنرا به خوبی دیدند و فراموش نخواهند کرد.

 

در جنگ عفرین واکنشهای بین‌المللی هم مشخص است. روسیه وارد معامله‌ای کثیف شد و راه را برای اشغالگری ترکیه باز کرد. آمریکا و کشورهای اروپایی هم غیر از فرانسه فقط چند بیانیه‌ منتشر کرده و کلا تماشاچی بودند. سوریه و کشورهای عربی هم همین موضع را اتخاذ کردند. در مقابل چشمان جهانیان این وحشیگری و اشغالگری انجام شد. اما بیشتر افکار عمومی و نیروهای دمکراسی خواه جهان از کردها پشتیبانی کردند. تعدادی از دوستان کردها حتی در جنگ هم شرکت کردند و تعدادی هم شهید شدند. ما اینها را به یاد داریم و از آنها سپاسگذاریم.

 

سازمانهای بین‌المللی جرایم دولت ترکیه در عفرین را اثبات کردند

یک سال از اشغال عفرین گذشته است. همان طور که دولت اشغالگر ترکیه و تبهکارانش در جنگ تمامی ارزشهای انسانی و قوانین را زیر پا گذاشتند، به همان شیوه پس از اشغال عفرین  به این کار ادامه داده شد. منطقه‌ی عفرین به کلی غارت شد. ساکنینش آواره شدند و کسانی را جایگزین آنها کردند. دموگرافی عفرین را تغییر دادند. کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و سازمانهای حقوق بشری این حقایق را در گزارشاتشان بیان کرده و آشکار کرده‌اند که دولت ترکیه و تبهکارانش در عفرین " مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت" شده‌اند. اکنون هم این جنایات ادامه دارد.

 

عفرین از آرامترین منطقه به آشفته‌ترین منطقه مبدل شده است

عفرین در جنگ داخلی سوریه منطقه‌ای آرام بود. هزاران آواره‌ی سوری در آنجا زندگی می‌کردند. در عفرین مدیریتی شایسته و دمکراتیک وجود داشت. اکنون وضعیت عفرین بسیار نامناسب است. بی‌قانونی حاکم است. روز به روز دموگرافی شهر بیشتر تغییر داده می‌شود. عفرین به مأمن نیروهای بنیادگرا و تروریست تبدیل شده است. مردم عفرین اکنون در کمپهای شهبا زندگی می‌کنند و صدها هزار تن آواره شده‌اند.

 

در مقاومت عفرین هزاران دختر و پسر کرد از همه‌ی بخشهای کردستان و دوستان کردها، هزاران غیرنظامی جان خود را از دست دادند. هزاران تن نیز مجروح شدند. ما قربانیان بسیاری دادیم. یاد آن شهیدان و همه‌ی شهدای راه آزادی را گرامی می‌داریم.

 

مقاومت عفرین ادامه دارد

پس از اشغال عفرین و تاکنون هم مقاومت همچنان ادامه دارد. نیروهایی که در عفرین مقاومت کردند اکون نیز با نام نیروهای رهایی‌بخش عفرین جنگ گریلایی بر ضد اشغالگران انجام می‌دهند. ما از این نیروها حمایت می‌کنیم و به آنها درود می‌فرستیم. عفرین بخشی از کردستان است و اکنون زخمی می‌باشد. این زخم، ناسور همه‌ی کردستانیان است. تنها مرهم آن آزادسازی آن است. این هم وظیفه‌ای ملی می‌باشد.

 

در این مورد ما یک بار دیگر از خلق کردستان همه‌ی نیروها و سازمانها می‌خواهیم، در سالروز اشغال عفرین یکصدا از عفرین پشتیبانی کنند و اشغال کردن آنرا رسوا و محکوم کنند. سازمان ملل و همه‌ی نیروها و سازمانهای مشابه و جامعه‌ی بین‌المللی را فرامی‌خوانیم در مقابل اشغالگری دولت ترکیه موضع‌گیری کنند و از مبارزات مشروع خلق کرد پشتیبانی نمایند."