کاراسو: باید در اول مه مبارزات مشترک گسترش یابند

... اکنون سوسیالیسم برای ما بدون دولت است. مقطعیست که خود را به کنفدرالیسم دمکراتیک گره زده است. از این جهت، ۱ مه آن روزیست که فکر سوسیالیست در آن نو می‌شود. در سوسیالیسم نیروهای ضد سرمایه‌داری همه گرد هم جمع می‌شوند ...

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان-ک.ج.ک به مناسبت ۱ مه روز جهانی کارگران و زحمتکشان با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داد.

 

کاراسو گفت،"اول مه برای کردستان، ترکیه و انسانیت روز مهمی است. به مناسبت ۱ مه یاد چهار پیشاهنگ کارگران که در سال ۱٨٨۷ اعدام شدند و ۳۴ انقلابی، دمکرات و کارگر که در سال ۱۹۷۷ در تقسیم استانبول کشته شدند و همه‌ی شهدای اول مه را گرامی می‌دارم. اول ماه مه برای بشریت روز بسیار مهمی است. سرگذشته این روز نیز بسیار حائز اهمیت است."

 

کاراسو به این مسئله اشاره کرد که تنها روزی که اکنون در سراسر جهان به صورت مشترک گرامی داشته می‌شود ۱ مه می‌باشد. وی گفت، "روزی که ارزشهای مشترک بشریت را در بر گرفته است روز اول ماه مه  می‌باشد. در این روز کارگران و زحمتکشان برای دنیایی آزاد مبارزه می‌کنند. رنج دیدگان خود را باور می‌کنند، اتحاد خود را می‌بنند، نیروی اتحاد را می‌آفرینند و اینگونه باور آنها به آینده‌ای آزاد افزایش می‌یابد."

 

"پ.ک.ک همیشه پرچم ۱ مه را برافراشته است"

مصطفی کاراسو گفت، تاریخ ۱ مه در ترکیه تاریخ مبارزات دشواری است."می‌توان گفت، ۱ مه در ترکیه در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بامعنی‌تر است. آنهایی که این معنا را به این روز بخشیده‌اند، شهدا، مقاومت گران، زحمت‌کشان ترکیه و خلقهایی هستند که در این روز به میدانها آمدند. آنها اول مه را به روز مبارزات تغییر دادند. به همین دلیل ۱ مه در ترکیه بسیار مهم است. سال ۱۹۷۷ بیشتر از ۵۰۰ هزار زحمت کش، روشنفکر و دمکرات که خود من هم در میان آنها بودم در اول مه گرد هم آمدند. نیروهای فاشیست نتوانستند در مقابل آنها بایستند. نیروهای مخفی دولت در میدان تقسیم استانبول به آنها حمله کرده و ۳۴ کارگر، روشنفکر و زحمت کش را کشتند."

 

کاراسو به اهمیت ۱ مه برای کردستان اشاره کرد و گفت، "بدون شک اول مه برای کردستان هم مهم است. چون دمکراتیزه شدن ترکیه برای خلق کرد هم حائز اهمیت است. خلق کرد و جنبش ما از ابتدا به همراه کارگران، انقلابیون و دمکراتهای ترکیه ۱ مه را گرامی داشته‌اند. ما به علاوه ۱ مه را روز اتحاد و پشتیبانی خلق کرد از خلقهای زحمتکش می‌دانیم. مانند روز پشتیبانی رنج دیدگان خلق کرد و رنج دیدگان جهان می‌دانیم. به همین دلیل ۱ مه همیشه برای ما مهم است.در هر جایی که بوده باشیم در فعالیتهای این روز شرکت کرده‌ایم. نقش پ.ک.ک برای رساندن اول مه به این سطح بسیار مهم است. چون پ.ک.ک همیشه از آن حمایت کرده است. اجازه نداده است پرچم ۱ مه پایین کشیده شود و همیشه آن را بالا نگه داشته است. امروز پ.ک.ک نماینده‌ی سوسیالیسم است و اینگونه ۱ مه را گرامی می‌دارد و در این روز از کارگران و زحمتکشان پشتیبانی می‌کند."

 

"روز مبارزات، پشتیبانی و اتحاد انسانیت است"

کاراسو در ادامه تصریح کرد، ۱ مه در عصر حاضر در هر جایی که فکر سوسیالیسم نو وجود داشته باشد، پیش می‌افتد. وی گفت، "رهبر آپو پس از فروپاشی سوسیالیسم رئال به این نتیجه رسید که دیگر سوسیالیسم در دولت عملی نخواهد شد و قدرت و حکومت نمی‌تواند مجری آن باشد. تنها با راههای دمکراتیک خارج از قدرت و دولت، با رهبری و اداره‌ی خلق‌ها، سوسیالیسم ممکن است. با این فکر و باور رهبر آپو علیه فکر سوسیالیسم دولت و قدرت‌مدار خود را به کنفدرالیسم دمکراتیک سازمان یافته سپرد. از راه سوسیالیزم دمکراتیک بر اساس سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک دست به مبارزه زد. اکنون سوسیالیسم برای ما بدون دولت است. مقطعیست که خود را به کنفدرالیسم دمکراتیک گره زده است. از این جهت، ۱ مه آن روزیست که فکر سوسیالیست در آن نو می‌شود. در سوسیالیسم نیروهای ضد سرمایه‌داری همه گرد هم جمع می‌شوند." کاراسو گفت،"اکنون ۱ مه بیشتر از هر زمانی برای خلق‌ها، انسانیت و ما ضروری است."

 

"برای آزادسازی ترکیه از فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ باید خلق مبارزاتش را افزایش دهد"

در ادامه کاراسو گفت، "فاشیسم دشمن کارگران، کردها، زنان، محیط زیست، ارزشها و فرهنگ انسانی است. به همین دلیل حکومت فاشیستی آ.ک.پ -م.ه.پ دشمن فرودستان، فرهنگها و خلقهای ترکیه است. دشمنی آنها در مقابل زنان آشکار است. به همین دلیل همانگونه که در انتخابات ۳۱ مارس نیروهای دمکراتیک اطراف هم جمع شدند و فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ را شکست دادند، ۱ مه نیز باید به روز اتحاد مقابل نیروهای فاشیست مبدل شود."

 

"اکنون تضعیف آ.ک.پ فقط در انتخابات کافی نیست. چون این حکومت نمی‌خواهد با انتخابات برود. از همه‌ی فرصتهای حکومت استفاده می‌کند تا سرپا بماند. خلق کرد، زنان و کارگران را تحت فشار قرار می‌دهد. به همین دلیل باید نیروهای دمکراتیک و ضد فاشیست در ۱ مه گرد هم جمع شوند و در یک پلاتفرم مشترک، مبارزات مشترک انجام دهند. ۱ مه امسال  بسیار مهم است. نباید هیچ کس خود را کنار بکشد. فاشیسم به خودی خود از میان نمی‌رود. در انتخابات ۳۱ مارس دیده شد که اتحاد مهم و نتیجه بخش است. فاشیسم شکست خواهد خورد، چون فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ تضعیف شده است و در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد. اگر نیروهای دمکراتیک، نیروهای آزادی و نیروهای سوسیالیست گرد هم جمع شوند و مبارزات مشترک ضد فاشیستی انجام داده، فرصت پشتیبانی و اتحاد نیروهایشان را فراهم کنند، ممکن است فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ در مدت کوتاهی پایان یابد و راه برای نیروهای دمکراتیک ترکیه باز شود."

 

کاراسو تصریح کرد، فرصتی مهم برای خلقهای ترکیه، نیروهای دمکراتیک، زنان، جوانان و فرودستان ایجاد شده است. آنچه باید انجام شود این است، افکار متفاوت، نقشه‌ها و برنامه های خود را کنار هم قرار دهند. با یک برنامه برای تضعیف فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ در نقاط اشتراک هم کنار هم جمع شوند و مبارزات را بزرگتر کنند. "هنگامی که این کار انجام شد، آن زمان می‌توان گفت، عمر قدرت آ.ک.پ پایان یافته است. حکومت در مبارزات نیروهای دمکراتیک پایان خود را می‌بیند به همین دلیل اینقدر خشمگین است و دست به حمله می‌زند. عمر حکومت آ.ک.پ کوتاه شده است و تنها نیاز به مبارزه است تا به آن پایان داد. خشم خلق‌ها افزایش یافته است. خشم خلق کرد، زنان و سایر خلق‌های ترکیه افزایش یافته است. فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ بیشتر از همیشه ترکیه را تکه تکه کرده است. آنها غیر از هواداران خود همه را دشمن می‌پندارند. این بدترین اتفاقیست که در ترکیه رخ داده است. برای آنکه ترکیه از این وضعیت، از این ذهنیت و این قدرت فاشیستی نجات یابد باید خلق‌ها در کنار هم جمع شوند و مبارزات را گسترش دهند."

 

"باید خلق کرد به گرمی از ۱ مه استقبال کند"

مصطفی کاراسو به مناسبت ۱ مه از خلقمان دعوت کرد و گفت، "دعوت و انتظار ما برای ۱ مه اینگونه است: باید خلق کرد در هر جایی که باشند، در سطحی بالا در فعالیتهای ۱ مه شرکت کنند. در این روز باید مبارزات علیه حصر بزرگتر شود. باید مبارزات علیه حصر رهبر آپو را با سایر نیروهای دمکراتیک و خلقهای ترکیه انجام دهد. اکنون در زندانها هزاران تن از رفقایمان در حال مرگ هستند. به همین دلیل باید همه‌ی نیروهای دمکراتیک، زنان، سازمانهای حقوق بشری و احزاب سیاسی متحد شوند. علیه نیروهای فاشیست، علیه حصر رهبر آپو، علیه حصر زندانها و خلقهای ترکیه مبارزات را گسترش دهند و صدای خود را بلند کنند. هم خلق کرد و هم خلقهای ترکیه خواستار اتحاد هستند. ما در انتخابات ۳۱ مارس این حقیقت را دیدیم. به همین دلیل ضروری است تا خلقهای ترکیه و نیروهای دمکراتیک خواست خلق کرد را ببینند، خلق کرد نیز آزادی خود را در دمکراتیزه شدن ترکیه می‌بیند و با خلق نیروهای دمکراتیک ترکیه با پلاتفرم مشترک مبارزات را پر رنگتر خواهد کرد."

 

کاراسو در پایان سخنانش ۱ مه را به همه‌ی خلقهای جهان و زحمتکشان تبریک گفت.