کاراسو: دولت ترک از داعش خطرناک‌تر است

​​​​​​​مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک: دولت ترک خطرناک‌تر از داعش است. مبارزه علیه حکومت آکپارتی و حرکت ملی، مبارزه برای آزادی خلق‌های خاورمیانه است

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک در ستون هفتگی خود در روزنامه‌ی ینی اوزگور پولتیکا، به تحلیل سیاست‌ها‌ و اهداف دولت قاتل ترکیه در ارتباط با خلق کرد و دیگر خلق‌های خاورمیانه پرداخت. در این نوشتار مصطفی کاراسو اظهار داشت است که مبارزه‌ی خلق کرد علیه حکومت فاشیستی آکپارتی و حرکت ملی همانند مبارزه علیه داعش، به سوی مبارزه برای خاورمیانه و بشریت چرخش کرده است. حکومت فاشیستی آکپارتی و حرکت ملی با هدف قرار دادن کردها، تمامی نیروهای دمکراتیک و ارزش‌های بشری را آماج حملات خود قرار می‌دهد. زیرا این حکومت ارزش‌های دمکراتیک و بشری را مایه‌ی مرگ خود قلمداد می‌نماید. از همین‌رو حملات حکومت آکپارتی و حرکت ملی علیه مبارزه‌ی آزادیخواهانه خلق کرد را باید از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار داد.

 

دولت ترک یک دولت قاتل است

کاراسو اظهار داشت: ترکیه اکنون به پاسدار ارتجاع، سیستم سرکوب و استبداد در خاورمیانه بدل شده است؛ زیرا تنها هدف، استراتژی و سیاست‌گذاری این دولت نابودی کردها، ضدیت با ارزش‌های بشری و دمکراسی است. ترکیه اکنون سیاست‌هایی را اتخاذ کرده است که در عرف سیاست جهانی از آن با نام 'جنایت علیه بشریت' یاد می‌گردد. دولت ترک یک دولت قاتل است. اما از آنجا که قادر نیست این سیاست را آشکارا درپیش گیرد آن را از طریق راهکارهای ریاکارانه، عوامفریبانه و دروغگویانه به پیش برده و درصدد فریب افکار عمومی جهانیان برآمده است. به قلب واقعیات دست می‌زند. ترکیه کشوری است که حقایق در آن وارونه جلوه داده می‌شود.

 

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک در ادامه‌ی این نوشتار خود افزوده است: ترکیه دولت جنگ ویژه است. در داخل جامعه‌ی خود و در خارج خلق‌های دیگر جهان را فریفته و برای کشتار کردها و دیگر خلق‌ها به هر اقدامی دست می‌زند. کسانی که چنین سیاستی را بر نتافته و از آن حمایت نکنند، دشمنان ترکیه خوانده می‌شوند. در همین راستاست که انتظار دارد همگان سیاست کشتار و قتل‌عام کردها را امری عادی و مشروع تلقی کنند.

 

دولت ترک کردایتی[=کردیت] را به معنای نابودی خود می‌داند

کاراسو در ادامه نوشته است: در ترکیه افرادی که با پذیرش هویت کردی خویش، خواهان زندگی بر مبنای فرهنگ و زبان کردی می‌باشند دشمن قلمداد می‌گردند. کردها به عنوان دشمنان ترک، مانند جامعه‌ای که درصدد اضمحلال ترک‌ها برآمده است تلقی می‌شود. به دلیل چنین نگرشی هنگامی که مبارزه‌ی آزادیخواهانه‌ی خلق کرد و کردها در هر نقطه‌ای دستاوردهایی را کسب می‌‌کند، این امر به معضل آینده‌ی ترک‌ها بدل می‌شود. از همین‌رو سیستم دمکراتیک شمال سوریه همانند معضل آینده‌ی ترکیه ارزیابی می‌شود. کاراسو در ادامه افزوده است: ترکیه به سرکوب ٢٠ میلیون کرد در شمال وقعی نمی‌نهد، تا چه برسد به آزادی کردها در خارج از این کشور. از همین رو با اتخاذ چنین هدفی، با نیروهای مختلف علیه کردها به اتحاد دست می‌زند. نه فقط کردها، باید همگان از این واقعیت اطلاع داشته باشند.

 

این گفته‌ی یکی از مسئولان آمریکایی مبنی بر کشتن کردها از سوی ترک‌ها، نگرشی جهانی است

کاراسو با اشاره به گفته‌های یکی از مسئولین امریکایی مبنی بر کشتار کردها از سوی دولت ترکیه نوشت: در واقع این مسئول آمریکایی ناچار از بازگویی واهمه و نگرانی‌های جهانی و آمریکایی شده است. زیرا جهانیان همگی بر این نکته واقفند که کردها در مبارزه علیه داعش ده‌ها هزار شهید داشته‌اند. متعاقب دشمنی‌های آشکار دولت [ترکیه] و تهدید به اشغال [شمال سوریه و روژآوا] نیروهای دمکراتیک و رسانه‌های جهانی این خواست دولت ترک را خواست کشتار کردها قلمداد کردند. مسئول آمریکایی نیز ناگزیر از اعتراف به چنین امری شد. این گفته را نباید یک اعتراف صرف قلمداد کرد. جهان این مساله را بدینگونه می‌بیند. ترک‌ها از اعتراف و درک این نکته که جنایات این کشور مکشوف گردد دچار واهمه شده‌اند. اما تا کنون نیز درصدد برآمده است این درک جهانی را تخطئه و تغییر دهد.

 

دولت ترک از داعش خطرناک‌تر شده است

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک در ادامه می‌افزاید: دولت ترک اکنون در خاورمیانه خطرناک‌تر از داعش ظاهر شده است. متعاقب نابودی داعش سیستم دولت قاتل ترک با حکومت ائتلافی آکپارتی و حزب حرکت ملی به تب و تاب افتادند. زیرا اگر در سوریه و خاورمیانه نتوانند در مقابل تحقق نگرش‌های رهبر آپو مانع ایجاد کنند، نخواهند توانست سیستم کشتارگر خود را سرپا نگه دارند. خلق‌های خاورمیانه آزادی و دمکراسی را مطالبه می‌کنند. سیستم رهبر آپو را بر اساس ملت دمکراتیک همانند آزادی و راه‌حل مشکلات درمی‌یابند. از همین‌رو سیستم دمکراتیکی که در روژآوا و شمال سوریه تاسیس گشته و در خاورمیانه درصد ایجاد بهشت دمکراسی برآمده است، توجه همگان را به خود معطوف می‌دارد. ترکیه وجود سیستم دمکراتیک در شمال سوریه و روژآوا و دمکراتیزاسیون سوریه را تهدیدی علیه خود قلمداد می‌کند. این مدل دمکراتیزاسیون نه فقط زمینه را برای دمکراتیزاسیون خاورمیانه مهیا می‌نماید بلکه دولت ترک را نیز ناگزیر می‌نماید تا وارد مسیر ملت دمکراتیک گشته و خود را دمکراتیزه نماید. از همین‌رو حکومت آکپارتی و حزب حرکت ملی به دشمنی علیه دمکراسی دست می‌زنند. دشمنی با دمکراسی دشمنی با کردها است.

 

مبارزه علیه حکومت آکپارتی و حزب حرکت ملی، مبارزه برای آزادی خاورمیانه است

مصطفی کاراسو در ادامه افزوده است: سیاست‌ سال‌های اخیر در ترکیه نشان داده است که سیستم سیاسی غیر دمکراتیک در ترکیه از میان نمی‌رود، در خاورمیانه دمکراتیزاسیون متحقق نمیشود. در هر مکانی اگر دمکراسی محقق گردد، ترکیه به دشمنی با آن خواهد پرداخت. از همین‌رو مبارزه‌ علیه حکومت آکپارتی و حزب حرکت ملی مبارزه برای آزادی خاورمیانه خواهد بود. کاراسو در ادمه اعلام نموده است که: ترکیه در قامت حکومت آکپارتی و حزب حرکت ملی در خاورمیانه مقاومتی واپسگرایانه و ارتجاعی دست می‌زند. ذهنیت و سیاست دولت ترک از ذهنیت و سیاست داعش خطرناک‌تر است. ترکیه درصدد ایجاد وضعیتی در خاورمیانه است که خلق روی آرامش را به خود نبیند و یک سیستم اقتدارگرا و سرکوبگر در مسند قدرت قرار داشته باشد. درصدد است سیاست و مدلی را که اکنون در ترکیه اعمال می‌شود در سرتاسر خاورمیانه بسط و گسترش دهد. اما از آنجا که خلق کرد و نیروهای دمکراسی‌خواه درون ترکیه اجازه‌ی تحقق چنین امری را نمی‌دهند،  نیروهای دمکراتیک خاورمیانه نیز در مقابله با چنین حکومتی به مقاومت دست زده‌اند. اما مقاومت در ترکیه و شمال کردستان، در شمال سوریه و خاورمیانه مبارزه‌ی مشترک است. حتی اگر کردها در صفوف نخستین این مبارزه نیز جای داشته باشند، این مبارزه، مبارزه‌ی تمامی خلق‌های خاورمیانه به شمار می‌رود. واقعیت تاریخی وضعیت سیاسی در خاورمیانه چنین نقش تاریخی برجسته‌ای را به کردها واگذار کرده است. بدون گمان کردها برای آزادی و دمکراسی به مبارزه دست زده‌اند. از راهکار و چارچوب ایدئولوژیک و سیاسی مختص به خود برخوردارند. اما این مبارزه‌‌ای را که کردها برای آزادی خاورمیانه به آن دست زده‌اند، ترجیحی بلامرجح برای کردها به شمار می‌رود. کردها نمی‌توانند از این مبارزه پا پس کشند.

 

کاراسو با خاطرنشان ساختن این واقعیت که مقاومت گریلا، لیلا گوون و تمامی زندانیان و مقاومت کردها در هر نقطه‌ای [از جهان] نه فقط مقاومت و مبارزه برای کردها و ترکیه، بلکه مبارزه برای آزادی و دمکراتیزاسیون خاورمیانه می‌باشد. از همین رو کردها و نیروهای دمکراسی‌خواه، خلق‌های خاورمیانه که برای ارزش‌های بشری مبارزه می‌کنند این مقاومت را ارزشمند قلمدا می‌کنند.