کاراسو: علیه اقدام آمریکا باید مبارزه هر چه بیشتر ارتقا یابد

​​​​​​​"دولت آمریکا همچون توطئه علیه رهبر آپو به سیاست‌های امحاگرانه دولت ترک [علیه کردها] ادامه می‌دهد. لازم است خلقمان با در درک این واقعیت فریب ادعاهای كذب و ریاکارانه را نخورند و مبارزه خود را هر بیشتر گسترش دهند"

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان- ک.ج.ک در مقاله‌ای که در روزنامه ینی‌اوزگور پولتیکا منتشر شده اقدام اخیر دولت امریکا علیه پیشاهنگان جنبش آزادیخواهی کردستان را مورد بررسی قرار داده است.

 

کاراسو در آغاز مقاله خود پرسیده است:"لازم است درک شود که چرا چنین تصمیمی اخذ شده است؟" وی سپس تأکید کرده که دلایل ایدئولوژی، سیاسی و اقتصادی پشت اقدام آمریکا دیده می‌شوند.

 

کاراسو به منافع پلید مرتبط با این اقدام آمریکا اشاره کرده و می‌گوید:"ترامپ سیاستمدار تاجری است. در ازای این اقدام به منفعتی دست یافته و یا سودی را کسب کرده است."

 

کاراسو اقدام دولت آمریکا را دشمنی آشکار با ملت کرد عنوان کرده و گفته است:"مقام‌های آمریکایی همچون اشغالگران جنایتکار ترکیه نمی‌توانند مدعی شوند ' کردها جدایند، پ.ک.ک جداست'. تمام دنیا می‌دانند که دولت ترک از این جمله برای مخفی کردن سیاست‌های نابودگرانه علیه کردها و برای لاپوشانی دشمنی و خصومت با خلق کرد استفاده می‌کند.

 

نیرومندترین مبارزه دمکراسی‌خواهی و آزادی کردها هم‌اکنون با پیشاهنگی پ.ک.ک در جریان است. اگر دولت ترک توانایی نابودی پ.ک.ک را داشته باشد پس از آن دشمنی با دیگر جنبش‌های سیاسی کردستان را در پی می‌گیرد. زیرا دولت ترک  در شرایطی نیست که بتواند به مطالبات جنبش سیاسی کردستان پاسخ دهد. تنها کردها را علیه همدیگر به جنگ وامی‌دارد. اگر آمریکا مدعی جدایی مابین کردها و پ.ک.ک باشد در آنصورت می‌توان گفت که ذهنیت دولتمردان آنان با همتایان ترکشان مشابه است. همگان می‌دانند که رژیم آ.ک.پ/ م.ه.پ دشمن کردها هستند."

 

هر کس برای کسب امتیاز از ترکیه به دشمنی با پ.ک.ک می‌پردازد

کاراسو سپس خاطرنشان کرده است که در سرتاسر جهان هر کسی برای گرفتن امتیاز از ترکیه قبل از هر چیز به دشمنی با پ.ک.ک می‌پردازد.

 

وی افزوده است:"در ترکیه هم هر کسی خواهان کسب ثروت و جایگاه سیاسی و اجتماعی در ساختار فاسد ترکیه باشد باید به دشمنی با پ.ک.ک، عبدالله اوجالان و کردها بپردازد. تا زمانی که مسئله کردها حل نشود وضعیت به همین منوال ادامه خواهد داشت. یکی از دلایل اقدام آمریکا به کار گرفتن ترکیه علیه ایران است. قبل از جنگ دوم خلیج و مداخله در عراق علیه رهبر آپو دست به توطئه زدند. شاید مداخله‌ای نظامی در ایران صورت نگیرد اما [آمریکا] خواهان افزایش فشار بر ایران، تمکین ایران از سیاست‌های آمریکا و در نهایت تغییر حکومت ایران است."

 

کاراسو سپس به تأثیر ایدئولوژیک و سیاسی پ.ک.ک در خاورمیانه پرداخته و تصریح کرده است که مهم‌ترین دلیل اقدام آمریکا علیه پیشاهنگان جنبش آزادیخواهی کردستان تأثیرات ایدئولوژیکی و سیاسی پ.ک.ک است.

 

مصطفی کاراسو به شکست توطئه علیه رهبر خلق کرد اشاره کرده و از تلاش نیروهای بین‌الدولی برای آغاز توطئه‌ای تازه علیه پیشاهنگان جنبش سخن به میان آورده است. زیرا به گفته کاراسو "با تلاش و مبارزه و تأثیر پیشاهنگان پ.ک.ک اندیشه‌های رهبر آپو در کردستان و خاورمیانه در میان جامعه گسترش یافته[و به مرحله اجرا درآمده‌]‌اند.

 

کاراسو در ادامه سکوت دولت آمریکا به حمله اشغالگرانه دولت ترک به عفرین را یادآور شده و می‌گوید:"برای کشیدن فدراسیون شمال سوریه به خط‌مشی [سرمایه‌داری]خویش نسبت به اشغالگری و حمله دولت ترک چشـم‌پوشی کردند. اگر آمریکا دارای چنین هدفی نبود در برابر حملات به روژاوا موضعی جداگانه نشان می‌داد. از یکسو سکوت در برابر حملات اشغالگرانه ترکیه و از سوی دیگر اقدام علیه پیشاهنگان پ.ک.ک با هدف فشار بر انقلابیون و مبارزان روژاوا و فدراسیون شمال سوریه اخذ شده است. [آمریکا] برای منافع سیاسی و اقتصادی پلید به دشمنی با پ.ک.ک می‌پردازد. اما پ.ک.ک پیشاهنگ مبارزه آزادیخواهی خلق کرد است."

 

تصمیم آمریکا تقویت جایگاه ضعیف آ.ک.پ/ م.ه.پ در رأس قدرت است

کاراسو اقدام آمریکا علیه مسئولین جنبش ازادیخواهی کردستان را نتیجه دیدارهای اخیر مقام‌های امریکایی از ترکیه دانسته و می‌افزاید:"چنین اقدامی را برای استفاده بهتر از دولت ترک در راستای اهداف خود برداشتند. اکنون دولت ترک از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی تحت فشار قرار گرفته است. اقتدار به زور خود را سرپا نگه داشته است. حکومت در ترکیه همچون دوره ١٩٩٨ در چنان وضعیتی است که مگر با کمک خارجی به حیات خود ادامه دهد، اما این رژیم زورگو نخواهد توانست بیش از این بر عمر خود بیافزاید. آمریکا با حمله به پ.ک.ک به رژیم حاکم بر ترکیه پیام داده است که، 'از حکومت تو حمایت می‌کنم و تو هم مطابق خواسته‌های من رفتار کن'. این منطق حمله‌ای است که از سوی دولت آمریکا به پیشاهنگان پ.ک.ک صورت گرفته است."

 

مشابه تصمیم علیه رهبر آپوست

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک اقدام دولت آمریکا را مشابه تصمیم علیه عبدالله اوجالان عنوان کرده و افزوده است:"هدف همان هدف است. زمانی که فشار و زورگویی وحمله به امرالی را مد نظر قرار دهیم درک خواهیم کرد که این حمله از حمله‌ی ١٩٩٩ خطرناکتر است."

 

کاراسو می‌افزاید:"واکنش ضعیف و سست در برابر این اقدام امریکا به نفع رژیم جنایتکار آ.ک.پ/م.ه.پ است. چنین واکنشی مبارزه آزادیخواهی را در تمام بخش‌های کردستان تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا این اقدام آمریکا برای فشار بر تمام کردهای در چهار سوی کردستان و آحاد جامعه بوده و با نیت ابراز دشمنی با مبارزه آزادیخواهی و دمکراسی‌خواهی کردها اخذ شده است."

 

باید در مقابل این تصمیم در همه جا مبارزاتی نیرومند انجام شود

مصطفی کاراسو می‌افزاید:"باید در مقابل این تصمیم در همه جا مبارزات نیرومندی انجام شود. تنها انتشار بیانیه کافی نخواهد بود. باید همه‌ی خلق کرد و نیروهای سیاسی در مقابل این تصمیم آمریکا بایستند. خلق کرد باید در هر جایی که باشند مبارزه کنند. خلق کرد تنها با مبارزه می‌تواند مقابل این توطئه‌ها بایستد.

 

آمریکا همانند توطئه‌ی ضد رهبر آپو از سیاستهای پاکسازی دولت ترکیه حمایت می‌کند. چون ترکیه در دشمنی با خلق کرد پیشگام است، پس این تصمیم در مخالفت با مبارزات دمکراتیک و آزادی خلق کرد در همههی بخشهای کردستان و تصمیمی در حمایت از اشغالگران است. خلق ما باید این واقعیت را درک کند و فریب دشمنان را نخورد و مبارزات خود را نیرومندتر و گسترده‌تر کند. هر رابطه‌ای که این مبارزات را تضعیف کند به نفع اشغالگران خواهد بود. دوستان و دشمنان ما در چنین مواقعی مشخص خواهند شد."

 

کاراسو سپس خاطرنشان کرده است:"واکنش همه‌ی احزاب سیاسی کرد در مخالفت با این تصمیم حائز اهمیت است. باید همه‌ی احزاب کرد به آمریکا بگویند 'تو حق نداری چنین تصمیمی بگیری.' حمایت ازسیاست پاکسازی دولت ترکیه دشمنی با همههی خلق کرد می‌باشد."

 

کاراسو همچنین گفت: "نه تنها خلق کرد بلکه باید همه‌ی نیروهای دمکراسی خواه و خلق‌های طرفدار زندگی دمکراتیک و آزاد باید در مقابل این تصمیم آمریکا بایستند و همراه با کردها بر علیه این اقدام مبارزاتشان را گسترده‌تر کنند."