کاراییلان از ایران خواست در مورد مسئله کُرد مذاکره کند

مراد کاراییلان، عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک طی گفت‌وگویی با کانال ستِرک تی‌وی حملات اخیر رژیم ایران علیه کُردها را مورد تحلیل قرار داده و اعلام کرد که کُردها در اختلافات مابین ایران و ترکیه در سطح منطقه و همچنین در اختلافات مابین آمریکا و ایران از هیچکدام ...

مراد کاراییلان، عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک طی گفت‌وگویی با کانال ستِرک تی‌وی حملات اخیر رژیم ایران علیه کُردها را مورد تحلیل قرار داده و اعلام کرد که کُردها در اختلافات مابین ایران و ترکیه در سطح منطقه و همچنین در اختلافات مابین آمریکا و ایران از هیچکدام جانبداری نخواهند کرد

 

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان طی مصاحبه‌ای در رابطه با تلاش‌های ترکیه از بین بردن جنبش آزادیخواه آنها گفت حکومت ترکیه شاهد مقاومت پ.ک.ک تا زمان شکست خود خواهد بود. کاراییلان این جدال را تاریخی خواند و توسل ترکیه به زیر زمین، روی زمین و آسمان را بیهوده خواند. وی همچنین از ایران خواست با پایان دادن به خشونت، در مورد مسئله کرد مذاکره کند

 

مراد کاراییلان در مصاحبه‌ای با اشاره به حملات خونبار علیه کردستان یادآور شد که خلق کُرد یک حقیقت کتمان‌ناپذیر در منطقه بین‌النهرین است که از حق آزادی در زندگی برخوردار است و نمی‌توان که آنها را با کشتار و خشونت از بین برد.

 

وی شکل گیری ائتلاف ضد کُرد در منطقه را خطرناک خواند و گفت: "برخی از جریانات کُردی و نیروهای منطقەای و مردم ترکیه از آنچه که ائتلاف فاشیستی "آ.ک.پ" و "م.ه.پ" می‌خواهند انجام دهند به درستی خبر ندارند. هدف نخست آنها پاکسازی کامل حزب کارگران کردستان است اما در وهله بعدی به برچیدن مابقی نیروهای کُرد نظر دارند و هیج گمانی در این مسئله وجود ندارد. ترکیه در عین حال می‌خواهد که هژمونی خود را در خارج از مرزها دایر کند. همپیمانی دولت ترکیه با القاعده برای اجرای این طرح فقط به کردها ارتباط ندارد و مردمان عرب، فارس و مسیحیان نیز در معرض خطر قرار می گیرند. دولت تورانی در ترکیه به فکر احیای مرزهای دوران عثمانی بوده و اردوغان گفته که عهدنامه لوزان باید دوباره مورد بحث قرار بگیرد".

 

کاراییلان تاکید کرد که نیروهای منطقه‌ای نخواهند توانست که اختلافات میان خود را با تدارک حمله‌ی مشترک علیه کُردها چاره‌یابی کنند.

 

مراد کاراییلان در رابطه با سیاست‌های کُردستیزانه‌ی رژیم ترکیه و ایران گفت:" بایستی نیروهای منطقه از ذهنیت کُردستیز دولت ترکیه آگاهی یابند. دولت ترکیه می‌خواهد سیاست قتل‌عام ارمنی‌ها را این بار علیه کُردها به اجرا درآورد. به عنوان نمونه محتوای نشست اخیر ایران و ترکیه جای تأمل دارد، به دلیل اینکه دولت ایران پس از نشست تهران که ادامه‌ی نشست‌های آستانه بود، حملاتی را علیه کُردها آغاز کرد. علیه مقر حزب دمکرات در کویه حملات موشکی ترتیب داد، فعالان سیاسی و مدنی کُرد را اعدام و به گریلاهای پژاک و کودار حمله کرد. دولت ایران از یک سو به این شیوه به کُردها حمله می‌کند و از سویی دیگر چنین وانمود می‌کند که گویا در پی چاره‌یابی مسئله کُرد است. برای ما واضح است که هر جریانی اگر موضعی مثبت در قبال خلق کُرد داشته باشد، در سیاست‌های کُردستیزانه‌ی دولت ترکیه شرکت نخواهد کرد."

 

کاراییلان در ادامه تصریح کرد:" ذهنیتی که دولت ترکیه در منطقه رواج می‌دهد، برای رژیم ایران نیز خطرناک خواهد بود. به دلیل اینکه دولت ترکیه به دنبال دستیابی به قدرت برتر در منطقه است و به عنوان نمونه درصددست تا سوریه را به کنترل خود درآورد. البته دولت ایران نیز همین مقاصد را در منطقه دنبال می‌کند. درواقع ایران و ترکیه نزدیک به ۶۰۰ سال است که در رقابت قدرت بسر می‌برند. ما بر این باوریم نیروهایی که از اساس با هم اختلاف دارند، نمی‌توانند بر سر مسئله‌ی کرد به توافق برسند."

 

عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطه با راهکارهای حل مسئله‌ی کُرد و مواضع مخالف دولت‌های منطقه گفت:" مسئله‌ی کُردها در شرق کردستان تنها با گفت‌وگو و درپیش‌گرفتن سیاست‌های دمکراتیک چاره‌یابی خواهد شد. همانطور که می‌دانیم در مقطع کنونی دولت‌های جهانی موضعی مشترک علیە رژیم ایران دارند و همچنین ایران در تحریم اقتصادی بسر می‌برد. ما به عنوان نیروهای کُرد در این اختلافات از هیچ قدرت منطقه‌ای و جهانی جانبداری نخواهیم کرد. رژیم ایران، ترکیه و آمریکا نیز نمی‌توانند اختلافات میان خود را با مسئله‌ی کُرد و با خون کُردها چاره‌یابی کنند. خلق کُرد خواهان دستیابی به حقوق مشروع خود و زندگی آزاد است. بنابراین مسئله‌ی ما این نیست که در این اختلافات از کدام طرف جانبداری کنیم. هرچند که کُردها جانب هیچکدام از طرفین را نخواهد گرفت، اما در مقابل قدرت‌های منطقه و جهانی نیز نمی‌توانند کُردها را در یک سو قرار داده و علیه آنها حمله ترتیب دهند. چاره‌یابی مسئله‌ی کُرد با کشتار، سرکوب و اعمال زور میسر نخواهد شد. توافق میان دو حزب فاشیست حاکم بر ترکیه یعنی حزب عدالت و توسعه ـ آ.ک.پ و حزب وحدت ملی ـ م.ه.پ عواقب بسیار مخربی در پی خواهد داشت که حتی دیگر خلق‌های ایران نیز از آن متاثر خواهند شد."

 

مراد کاراییلان در پایان سخنان خود گفت:" مرحله‌ی کنونی بسیار حساس است. در دوران سکون و آرامش هر جریانی می‌تواند گفتمانی را پیش برده و اقداماتی را نیز انجام دهد، اما در مقطع کنونی تنها انسان‌های بااراده و دارای ایده می‌توانند از خود موضع نشان دهند. در این مرحله بایستی زنان و جوانان پیشاهنگی مبارزه را بر عهده بگیرند. جنگ سختی در جریان است و اگر این جنگ در سطح نیرومندی خود دچار شکست شود، بطور حتم اشغالگری در کردستان پایان خواهد یافت.