کاراییلان: با الهام از میراث کاراسونگور اتحاد ملی را بنیان می‌نهیم

کاراییلان ضمن تجلیل از محمد کاراسونگور و ابراهیم بیلگین- شهیدان اتحاد ملی افزود:"خلق کُرد در این مرحله بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و همبستگی ملی نیاز دارد و لازم است به وظیفه خود در این راستا عمل کنیم."

کاراییلان ضمن تجلیل از محمد کاراسونگور و ابراهیم بیلگین- شهیدان اتحاد ملی افزود:"خلق کُرد در این مرحله بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و همبستگی ملی نیاز دارد و لازم است به وظیفه خود در این راستا عمل کنیم."

 

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق-ن.پ.گ در مراسم سان نظامی گریلاهای ه.پ.گ و یژاستار ویژه سالروز شهادت محمد کاراسونگور و ابراهیم بیلگین شرکت نمود و در رابطه با لزوم اتحاد ملی سخنانی ایراد کرد. مراسم در مناطق دفاعی مدیا برگزار گردید.

 

کاراییلان در آغاز سخنان خود به تلاش‌های جنبش آزادیخواهانه کردستان در رابطه با اتحاد ملی و شهیدانی که در این راستا تقدیم کرده است اشاره کرد. کاراییلان بر لزوم همبستگی ملی در این برهه زمانی تأكید نموده و اتحاد ملی را فعالیتی بنیادین برای جنبش آزادیخواهی کردستان عنوان کرد.

 

چکیده‌ای از سخنان کاراییلان به این شرح است:

 

"از اولین فرمانده رفیق محمد کاراسونگور و ابراهیم بیلگین با احترام یاد می‌کنیم

دوم مه/١٢ اردیبهشت در تاریخ مبارزه آزادی کردستان دارای اهمیتی ویژه است. روز شهادت فرمانده رفیق محمد کاراسونگور و ابراهیم بیلگین است. ٣۵ سال پیش در چنین روزی این رفقا حین انجام وظایف در راستای اتحاد ملی حین درگیری مابین نیروهای اتحاد میهنی کردستان و حزب کمونیست در حادثه‌ای به شهادت رسیدند.

 

نقش رفیق کمال پیر در آغاز جنگ مسلحانه در مبارزه آزادیخواهی کردستان بسیار است. اما رفیق کمال پیر در مرحله تشکیل یگانهای نظامی به اسارت دشمن درآمد. بهمین دلیل فرصت نشد که وی مستقیما فرماندهی [جنگ مسلحانه] را به انجام برساند. فرمانده رفیق محمد کاراسونگور (با کد سازمانی خالد) در نضج یگانهای نظامی انقلابی وظیفه اولین فرماندهی را بردوش گرفت.

 

[رفیق خالد] مقاومت حیلوان و سیورک را فرماندهی نموده و در چنان شرایطی به پیروزی رساند. ایشان اولین فرمانده ماست. سپس در گسترش مقاومت سیورک هم به وظیفه خود ادامه داد. به همین دلیل در پیشرفت جنگ مسلحانه و گریلایی ثمره رنج، فعالیت، نقش و هیبت رفیق خالد- محمد کاراسونگور وجود دارد.

 

رفیق ابراهیم بیلگین مبارزی نیرومند بود. بر مبنای فرهنگ و اندیشه‌های رفیق هاکی کارار خود را آماده نمود و به سطح مبارز آپویی رساند. از رفقای جوانی بود که برای هر فعالیتی آمادگی داشت. آرمان و ایمان آینده‌ی مبارزی بزرگ را در شخصیت خود برجسته کرده بود. در مرحله انتقال نیرو پس از کودتای ١٢ سپتامبر ١٩٨٠، رفیق ابراهیم بیلگین مبارزی خستگی‌ناپذیر بود و همیشه با روحیه، جسارت، شهامت و اراده‌ای پولادین در صف مقدم جای می‌گرفت و به وظیفه انقلابی خود عمل می‌کرد.

 

رفیق کاراسونگور در حین بسط اتحاد ملی به شهادت رسید

٢ مه ١٩٨٣/ ١٢ اردیبهشت ١٣۶٢ شهادت این دو رفیق خسران بزرگی برای مبارزه آزادی کردستان بود. در سی‌وپنجمین سال شهادت این دو رفیق با احترام از آنان تجلیل می‌نماییم. با یاد از دو رفیق والامقام، یکبار دیگر پیمان خود را با آرمانهای شهیدان انقلاب تازه می‌کنیم. به آنان میگوییم؛ ای شهدا! روح شما قرین شادی باد، راه شما همچنان پررهرو است و بیش از هر زمانی ارتقا یافته است. راه مبارزه آزادی کردستان با راهکارهای جنگ مدرن به مبحث جهانیان مبدل شده است و در شُرُف پیروزی قرار دارد. [ای شهیدان] همچون نیروهای گریلای آزادی کردستان، به پیمانی که با شما بسته‌ایم جامه عمل می‌پوشانیم. وعده ما برای شهدای قهرمان و دستورالعمل اساسی ما این است.

 

رفیق خالد و ابراهیم برای اتحاد ملی تلاش کردند. سال ١٩٨٣/١٣۶٢ مابین نیروهای کُرد جنگ داخلی در جریان بود. رفیق خالد اهمیت ویژه‌ای را برای اتحاد ملی قائل بود. ایشان برای میانجیگری وارد گفت‌وگو مابین نیروها و احزاب درگیر شدو با هدف چاره‌یابی و اتحاد ملی تلاش کرد. در آنزمان مابین بسیاری از نیروها و احزاب جنوب کردستان جنگ و آشوب در جریان بود. رفیق خالد برای پایان دادن به جنگ و ایجاد اتحاد ملی انقلابی پا پیش گذاشت.

 

وعده ما به ‌شهیدان اتحاد ملی است و یقینا آنرا عملی خواهیم نمود

این خواسته رفیق گرانمایه خالد همچنان دارای اهمیتی حیاتی است. خلق ما امروز به اتحاد ملی [بیش از هر زمانی] نیاز دارد. معتقدیم که تلاشهای جنبشمان آرمانهای شهیدان قهرمان را محقق خواهد کرد. فعالیت اتحاد ملی با پیشرفت همراه خواهد شد و روح رفقای شهید محمد کاراسونگور و ابراهیم بیلگین را قرین شادی بیشتری خواهد کرد. بسط اتحاد ملی وصیت رفیق محمد کاراسونگور و وظیفه ماست. چهارچوبی بنیادین برای جنبش آزادیخواهی کردستان است. در واقعیت امر هم خلق ما در این مرحله بیش از هر دوره‌ای به اتحاد ملی نیازمند است. فلذا آنچه که در این راستا وظیفه ما باشد با دلسوزی به انجام خواهیم رساند."