کاراییلان برنامه‌ی رژیم ترک در سوریه را افشا کرد

کاراییلان در بخش دیگری از برنامه ویژه  "سترک تی‌وی" تحولات جاری در سوریه و کردستان را مورد ارزیابی قرار داد

کاراییلان در بخش دیگری از برنامه ویژه  "سترک تی‌وی" تحولات جاری در سوریه و کردستان را مورد ارزیابی قرار داد

 

کاراییلان روابط رژیم ترک با سازمان‌های تحت چتر القاعده و النصره را خاطرنشان کرده و افزود:" حزب حاکم در ترکیه (آ.ک.پ) و دولت قطر نمایندگان این خط فکری هستند. حتی برخی گروهها در ادلب وابستگی النصره را تا این سطح به ترکیه نمی‌پسندند."

 

کاراییلان با اشاره به این که ترکیه همیشه کردها را همچون خطری برای خود دیده و بنیاد جمهوری ترکیه هم بر کُردستیزی بنا شده است افزود:"اردوغان مرحله تازه‌ای را با سیستم ریاستی در جمهوری ترکیه آغاز کرده و این مدل بر بنیاد قتل‌عام کردها شکل گرفته است. برای تداوم عمر این رژیم نابودی کردها را هدف قرار داده‌اند."

 

کاراییلان خط فکری رژیم حاکم بر ترکیه را ترکیبی از خط فکری اخوان‌المسلیمن و القاعده عنوان کرد و از آنچه که در ادلب و دیگر مناطق در جریان است به عنوان شواهد عینی نام برد. کاراییلان سپس در رابطه با خطرهای این خط فکری در میان خلق عرب گفت:"ترکیه بار بحران‌های موجود را سنگین‌تر کرده و به بحران‌های تازه‌ای دست می‌زند. خواهان دست‌درازی به خارج از مرزهای خود و الحاق آنان به خاک ترکیه است. از ٢٠١١ فعالیتهای خود را در سوریه آغاز کرد. سال ٢٠١۵ به کنسپتی تازه انجامید. ترکیه روابط بنیادینی با القاعده و اخوان ‌المسلیمن دارد. از ٢٠١١ و با آغاز جنگ داخلی این روابط را گسترده‌تر کرد و به حمایت نظامی و لجستیکی آنان پرداخت." کاراییلان سپس به همکاری رژیم ترکیه و قطر و عربستان سعودی در این مقطع با گروههای بنیادگرا پرداخت:"عربستان از این ائتلاف خارج شد اما ترکیه تمام توان خود را برای حمایت از گروه‌های اخوانی و القاعده ادامه می‌دهد، آنان را تجهیز نمود و سعی در تحمیل حاکمیت خود در خاک سوریه دارد. رژیم حاکم بر ترکیه و شخص اردوغان در کشتار و غارت مردم سوریه سهم بزرگی داشتند.

 

روابط ترکیه و روسیه

دولت ترک برای مقابله با کردها امیتازهای بزرگی به دولت روسیه داده است:"لازم است به گفتگوهای نیروهای کُردی در شمال سوریه با رژیم بعث پایان داده شود. دولت ترکیه رسما از روسیه درخواست کرده که دولت روسیه را وادار به ترک میز گفتگو با مجلس سوریه دمکراتیک کند.

 

برای انجام عملیات نظامی در تل‌رفعت که مدعی حضور نیروهای ی.پ.گ در آن هستند و اخراج کردهای آواره عفرین از این منطقه دست به دامن دولت روس شده است.

 

خواهان اشغال منبج است. اما آمریکا مانع‌تراشی می‌کند و البته موانع دیگری هم وجود دارند.

 

اگر روسیه با خواسته‌های ترکیه که در بالا ذکر شد موافقت کند آنوقت ترکیه النصره را از ادلب فرامی‌خواند و آنان را در خط جرابلس، باب، عفرین و اعزاز مستقر خواهد کرد. ترکیه مدعی است که در این صورت بحران ادلب با گفتگو حل می‌شود."

 

تنها هدف ترکیه ممانعت از دستیابی کردها به موقعیت سیاسی در شمال سوریه است. رژیم ترکیه اولویت خود را مقابله با آزادیخواهی کردها و ممانعت از جلوگیری از شکل‌گیری موقعیت سیاسی آنهاست.

 

اهداف بلندمدت رژیم ترک در سوریه

هدف کوتاه مدت رژیم ترکیه جنگ با پ.ک.ک است و هدف بلندمدت آن هم نابودی تمام دستاورهای کردهاست. کُنسپت اساسی رژیم ترک این است و آنرا آشکارا هم بیان می‌کنند. آنان وجود فدارسیون در جنوب و یا فدراسیون روژاوا را مانعی برای تداوم سرکوب کردها در شمال کردستان می‌دانند. به همین دلیل راه حل را در نابودی تمام دستاوردهای کردها الخصوص در روژاوا و جنوب کردستان و معامله با ایران بر سر روژهلات کردستان می‌داند. اینگونه در صدد حل مسئله "تهدید کردها" هستند.

 

سیستم ریاستی در ترکیه بر مبنای انکار و نابودی کردها شکل گرفته است. اساسا شیوه ریاستی که اردوغان در رژیم ترکیه به آن دست زده بر مبنای نابودی و امحای کردها استوار است. اردوغان باید به صدای کردها پایان دهد و حتی از کردها هم نامی بر جای نماند. زیرا این رژیم از سوی ارگنکون و جریان‌های فاشیست شکل گرفته است. آنان شبانه خواب اشغال کرکوک می‌بینند. سخن آنان مدام این است که کرکوک خاک آبا و اجدادیمان است. کرکوک و موصل را خواهیم گرفت. بنیاد رژیم ترک کُردستیزی است و آنرا بزرگترین خطر برای خود می‌دانند.

 

استراتژی کردها چیست؟

لازم است آحاد کردها تهدیدهای ناشی از این کُنسپت را ببینند. لازم است کردها استراتژی مشترک و متحدی را در پیش گیرند. لازم است تمام جریان‌های کُردی متحد شوند و موضعی مشترک اخذ نمایند. حداقل باید هر کدام از نیروها تلاش‌هایی را در این مورد آغاز کند. کردها بیش از هر زمان دیگری به همکاری، گفتگو و ائتلاف‌های داخلی نیازمندند. موج حملات کردها را ناچار به همبستگی می‌کند. در این رابطه لازم است کردها آگاهانه رفتار نمایند. این مسئله نه یک حزب بلکه مسئله‌ای استراتژیک است. استراتژی ملت کُرد است. اکنون جنگ در خاورمیانه جریان دارد. اینکه پس از جنگ منطقه چگونه ترسیم می‌شود دارای اهمیتی حیاتی است. رژیم ترک در حال حاضر چنین چیزی را مد نظر قرار داده و هدف وی محروم کردن کردها در شکل‌دهی خاورمیانه نوین است. سیاست استراتژیک رژیم ترک این است. لازم است هیچ نیرویی در سیاست‌های کُردستیزانه رژیم ترک شریک نشود. مختصر اینکه باید تمام نیروهای کردستانی از تهدید‌ها آگاه باشند و بر علیه آنها موضع گیرند.

 

به دشمنان کمک نکنید

اگر کردها در این مرحله استراتژی مشترکی را در پیش نگیرند ضرر خواهند کرد. صرف مقاومت، تحمیل هزینه و رنج مضاعفی که صورت گرفته اگر سیاست و استراتژی مشترکی در پیش نگیرند نتایج این مرحله بسیار بد خواهند بود. در این رابطه ما استراتژی و تدابیر لازم را اخذ کرده‌ایم. اما عدم همبستگی [نیروهای سیاسی] کردستان به دشمن جسارت و نیرو می‌دهد. لازم است به دشمنان کمک نکنیم، مسئله این است.

 

اشغال جنوب کردستان

تلاش دیپلماتیک رژیم ترک برای مشارکت دولت ایران و عراق طبق دانسته‌های ما با شکست مواجه شده است. در جنوب سعی کردند برخی را بکار گیرند. در این کار هم موفق نبودند. توانایی پیشروی بیشتر را هم در خود نمی‌بیند. اکنون رژیم ترک در بن‌بست گرفتار شده و در مناطق اشغالی هر روز هدف حمله گریلاهای آزادی کردستان قرار می‌گیرند. عقب‌نشینی برای آنان حکم مرگ است و پیشروی هم نیاز به مزدور دارد. تاکنون با شکست مواجه شده‌اند.

 

دولت ترک در بحرانی‌ترین مرحله تاریخ خود بسر می‌برد. هم در ادلب هم در جنوب کردستان هم در امور سیاسی و نظامی به بن‌بست رسیده و بحران اقتصادی هم ترکیه را بشدت تحت فشار قرار داده است."