کاراییلان: تنها راه چاره کردها اتحاد ملی است/ از عفرین دفاع می‌کنیم

کارییلان: مرحله‌ای که در آن بسر می‌بریم فرصتهای تاریخی را برای آزادی مسئله آزادی کردستان و حقوق مشروع کردها میها نموده است. ملت کُرد برای زندگی آزاد و مستقل باید این فرصت را غنیمت شمارند

کارییلان: مرحله‌ای که در آن بسر می‌بریم فرصتهای تاریخی را برای آزادی مسئله آزادی کردستان و حقوق مشروع کردها میها نموده است. ملت کُرد برای زندگی آزاد و مستقل باید این فرصت را غنیمت شمارند

 

مراد کارییلان از اعضای کمیته رهبری حزب کارگران کردستان در گفتگو با رادیو "دنگی ولات" به بررسی تحولات جاری در کردستان و منطقه پرداخت.

 

کارییلان رویدادهای اخیر در جنوب کردستان را تأسف‌آور خواند. کارییلان هشدارهای جنبش آزادی کردستان به مسئولان حکومت اقلیم کردستان –بویژه بارزانی‌ها- را در رابطه با وابستگی به رژیم ترکیه یادآوری کرد و افزود:"متأسفانه به هشدارهای ما در دیدارها و در رسانه‌ها توجه نکردند."

 

کارییلان اهمیت اتحاد ملی میان بخشهای کردستان و همچنین اتحاد داخلی مابین نیروهای هر بخش را یادآوردی کرده و از اتحاد ملی همچون شالوده ملت‌سازی نام برد. ایشان متذکر شد:"تو [حکومت اقلیم- منظور بارزانی‌ها] دشمنان آبا و اجدادی را دوست بدانی و دوستان خود را دشمن ببینی به موفقیت دست نمی‌یابی". کاراییلان افزود:"یکبار دیگر اثبات شده که عدم آگاهی وهشیاری لازم در تعیین دوست و دشمن انسان را به اشتباه می‌کشد. لازم نیست تا این حد به اشغالگران کردستان اعتماد کرد و به آنان تکیه داد. لازم است انسان روی پای خود تکیه کند. این موارد دارای اهمیتی حیاتی هستند و پیروزی و کسب نتیجه هم منوط به موارد یاد شده‌اند." کارییلان در ادامه به خلق جنوب کردستان توصیه نمود که با راهکار صحیح از فرصتهای موجود استفاده نمایند.

 

عضو کمیته رهبری پ.ک.ک در رابطه با رویدادهای کرکوک تصریح نمود:"با وجود آنکه دارای کمترین تعداد نیرو [در میان دیگر نیروها] در کرکوک بودیم اما آخرین نیرویی بودیم که از کرکوک عقب‌نشینی کردیم. نیروهای ما پس از یک روز از عقب‌نشینی و خروج ساکنان کرکوک این شهر را ترک کردند. آنچه در کرکوک گذشت در شنگال هم دیده شد. حتی ما را در جریان برنامه عقب‌نشینی نیروهای خود قرار ندادند. مثلا در کرکوک، دور روز قبل از حمله نیروهای عراقی، نیروهای پیشمرگ از منطقه میافل عقب‌نشینی کرده‌اند. یکی از یگانهای ما در این منطقه بود و هیچ اطلاعی از این تصمیم نداشت. بعد از آن نیروهای ما متوجه شده‌اند که پیشمرگ‌ها آنجا را ترک کرده‌اند. این برداران در این حد هم به ما اطلاع ندادند."

 

خلق ما در جنوب کردستان بداند اگر مسئولین اقلیم کردستان مواضع شفافی را اتخاذ کرده بودند ما هم آنها را تنها نمی‌گذاشتیم. اما بدون آگاهی ما تصمیم به عقب‌نشینی گرفتند. پیشمرگ‌ها می‌توانستند به نبرد بپردازند اما تصمیم این بوده که از منطقه خارج شوند." کاراییلان بر ادامه همکاری بر اساس مبانی اصولی فعالیت  و انجام مسئولیت تاریخی در جنوب کردستان تأکید نمود.

 

کاراییلان موضوع برگزاری همه‌پرسی را یادآوری کرده و آنرا اشتباه خواند زیرا به گفته ایشان نه در داخل و نه در خارج از کردستان برنامه مدون و هماهنگی برای انجام آن صورت نگرفته بود و جنبش آزادیخواهی کردستان هم بارها این مهم را به مسئولان اقلیم کردستان متذکر شده بود.

 

ایشان تنها راه حل را اتحاد ملی نامید و از هر دو حزب ی.ن.ک و پ.د.ک خواست تا از تشدید اختلافات داخلی پرهیز نمایند. کاراییلان در این رابطه به دیدگاههای رهبر خلق کُرد در رابطه با تشکیل شورای مدیریتی کُرد، دادگاه ملی کُرد و نیروهای دفاعی مشترک کُرد اشاره نموده و افزود:" اگر این نهاد‌ها تشکیل شده بودند امروز آنان به متهم را به جامعه معرفی می‌کردند. در غیاب این نهادها طرفین همدیگر را  متهم می‌كنند. مهمترین وظیفه در این مرحله گردهم آوردن خلق جنوب کردستان و اتخاذ راهکار صحیح و اصولی است. انسجام ملی تنها راهکار است."

 

دولت ترکیه حمله به جنوب کردستان توسط عراق را سازماندهی کرد

مراد کارییلان از ترکیه به عنوان محور اصلی حمله به جنوب کردستان یاد کرد و از ترافیک دیپلماسی مابین ترکیه- عراق و ترکیه- ایران برای هجوم نیروهای عراقی در جنوب کردستان سخن گفت.

 

مراد کارییلان از ترکیه به عنوان محور اصلی حمله به جنوب کردستان یاد کرد و از ترافیک دیپلماسی مابین ترکیه- عراق و ترکیه- ایران برای هجوم نیروهای عراقی در جنوب کردستان سخن گفت. وی از ادعای برخی از مزدوران رژیم ترکیه در کردستان در رابطه با اردوغان دیدگاه مثبت را ترویج می‌دهند سخن گفته و آنان را "خودفروخته‌هایی که برای کسب جایگاه نزد اردوغان دست به هر کاری می‌زنند" نامید. ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود به سیاست‌پردازی برخی جریان‌ها که از کردستان من-کردستان تو / کردستان ایران- کردستان عراق و دم می‌زنند سخن گفته و یادآورد شد:"حتی اشغالگران مسئله کُرد را به شیوه‌ای کلی در نظر می‌گیرند و هدف آنان دشمنی با تمام خلق کرد در هر چهار بخش کردستان است. اما اینها با این طرز تفکر امکان موفقیت را از دست خلق کرد سلب می‌کنند."

 

کارییلان حملات رژیم ترکیه به روژاوا، جنوب و شمال کردستان را متذکر شده و افزود:"سیاست نژادپرستانه و اعمال رژیم ترکیه علیه رهبر آپو و خلق ما در هر سه بخش کردستان این امر را به اثبات می‌رساند و لازم است همه آنرا درک کنند. اگر اقلیم کردستان آنچه را که رژیم ترک علیه شهرهای جزیر، نصیبین، سور، گَوَر و شرنخ انجام داده و آنها را با خاک یکسان کرد مدنظر قرار می‌داد امروز به چنین وضعیتی گرفتار نمی‌شد."

 

پیروز رقا ثمره اتحاد کرد‌ها، عربها و سریانی‌هاست

 

مراد کارییلان از اعضای کمیته رهبری پ.ک.ک ضمن تجلیل از شهدای عملیات آزادسازی رقا این پیروزی را به تمام مبارزان، خلق‌های سوریه و تمام آزادیخواهان تبریک گفت و آنرا انتقام تاریخی شنگال و کوبانی از داعش نامید. ایشان به اول ماه نوامبر- روز جهانی کوبانی اشاره نموده و با یاد از شهدای مقاومت تاریخی کوبانی –فرمانده شهید گلهات و رفیق فدایی آرین میرکان از تمام شهدای راه آزادی کوبانی این روز جهانی را تبریک گفت.

 

مراد کاراییلان به تهدیدهای رژیم غاصب ترکیه در رابطه با حمله به عفرین اظهار کرد:"خلق عفرین باید بداند همچنانکه از خلق کوبانی حمایت کردیم امروز هم از آنان حمایت می‌کنیم. اما پیش از هر چیز خلق عفرین به اراده ، نیروی خود اعتماد کرده  و به مبارزان ی.پ.گ/ی.پ.ژ تکیه نماید."

 

عضو کمیته رهبری پ.ک.ک در پایان تصریح نمود:"بر این باورم که خلق ما با تقویت مبارزه، گسترش صفوف خود و با اعتماد به نفس صددرصد به پیروزی می‌رسد."