کاراییلان: حکومت ترکیه چه بپذیرد یا نپذیرد، در عفرین شکست خورده است

کاراییلان افزود:"روحیه مردم و مبارزان در عفرین نشان می‌دهد که یک جامعه‌ی مصمم و سازمان‌یافته تا چه اندازه قدرت‌مند است. نتیجه جنگ در عفرین حیرت آور اما حقیقت است.

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان در گفتگویی با رادیو صدای کردستان از مقاومت عفرین تجلیل کرد و گفت حکومت ترکیه چه بپذیرد چه نپذیرد، در عفرین شکست خورده است.

 

مراد کاراییلان با بیان آنکه بیش از چهل روز است در عفرین مقاومتی تاریخی در برابر هجوم ترکیه انجام شده است گفت: آنچه در عفرین روی می‌دهد دفاع از حیثیت انسان در برابر اشغالگری و کشتارگری است. بشریت دارد مقاومتی مثال‌زدنی را تجربه می‌کند. مقاومت عفرین همچنین صفحه تازەای در مبارزه آزادیخواهانه  کردستان است. یک منطقەی نه چندان بزرگ موفق شده در برابر حکومت ترکیه و داعش و النصره که از انواح تسلیحات نظامی امروزی برخوردارند بایستد و آنها را متوقف کند. روحیە مردم و مبارزان در عفرین نشان می‌دهد که یک جامعەی مصمم و سازمان‌یافته تا چه اندازه قدرت‌مند است. نتیجه جنگ در عفرین حیرت آور اما حقیقت است.

 

عضو کمیته رهبری پ.ک.ک اضافه کرد: هرچند حکومت ترکیه شکستش را نمی‌پذیرد اما در عفرین شکست خوردەاند.  مبارزان و مردم عفرین از هم‌اکنون پیروزی نهایی را مسلم کردەاند. استراتژی آنها در نبرد صحیح است. در کنار مبارزه گریلایی با دشمن، از سازمان‌دهی اجتماعی و حفظ شهرها غافل نماندەاند. مبارزان عفرین یک تصویر افسانەای به ما دادەاند و پیروزی حق آنهاست. باید گفت که نحوه نبرد در برابر ارتشی چنان مجهز و بزرگ با ایجاد گروهای کوچک و تاکتیک‌های هوشمندانه، قابل توجه است. مبارزان هرچند شهید می‌شوند و بهای ماندن را می‌پردازند اما احترام بزرگی از سوی بشریت به دست می‌آورند. به عفرین پرغرور و فداکار و فدائی از صمیم قلب درود می‌فرستیم.

 

کاراییلان با اعلام آنکه روژاوا نقش مهمی در پاکسازی داعش بازی کرد به تلاش ترکیه برای احیای تلفیقی از داعش و النصره در شمال سوریه اشاره کرد و گفت عفرین در حال دفع یک خطر دیگر است که جهان را تهدید می‌کند.

 

وی اضافه کرد: ترکیه علاوه بر این برای از بین بردن دمکراسی منطقەای و همزیستی مسالمت‌آمیز در شمال سوریه تلاش می‌کند. غیرنظامیان را کشتار می‌کنند و برایشان مهم نیست که زن است یا کودک. اگر عفرین از آمادگی و سازمان‌یافتگی برخوردار نبود شمار تلفات غیرنظامی به مراتب بیشتر می‌شد. ترکیه در حال جنایت علیه بشریت در عفرین است. آشکارا دست به کشتار می‌زند و نظامیانش، احشام روستائیان و اموال در منازل مسکونی را غارت می‌کنند.

 

در عفرین بخوبی می‌توان بی‌مرام بودن مدرنیته سرمایه‌داری را دید

 

کاراییلان در ادامه گفتگوی خود مواضع بین‌المللی در مورد عفرین را زیر سئوال برد و به حکومت‌های سوریه و روسیه هشدار داد در صورت ادامه مواضع کنونی و پایان صبر کردها، یکپارچگی سوریه از بین خواهد رفت. کاراییلان اتکای عفرین را به نیروی مردمی توصیف کرد و از جوانان خواست به مبارزان و گریلاهای آزادیخواه ملحق شوند.

 

کاراییلان با تصریح آنکه روسیه و آمریکا به خوبی به واقعیات در عفرین آگاهند گفت: آنها می‌دانند که عفرین بخشی از روژاوا است که داعش را از بین برد. همان عفرینی که اکنون در برابر فاشیسم ترکیه مقاومت می‌کند. افکار عمومی جهانی و گروههای چپ‌گرا از عفرین حمایت می‌کنند اما واقعیت این است که هیچ حکومتی از عفرین دفاع نکرد و مشغول حساب و کتاب هستند. آمریکا و روسیه می‌خواهند اختلافات خود را با معامله بر سر کردها حل کنند. این ظلمی بزرگ و بی‌وجدانی است.

 

وی با تذکر در اینباره که ترکیه در صورت تصرف عفرین از این منطقه و ادلب و مناطق اشغالی اطراف آن خارج نخواهد شد، به اجرای این پروژه با کمک روسیه پرداخت و گفت: حکومت سوریه این تهدید را احساس می‌کند اما هنوز مردد است. برخی نیروهای مردمی وفادار به حکومت به عفرین رفتەاند اما حاکمیت سوریه قادر به حمایت مستقیم از آنها نیست و به منافع جزئی می‌اندیشد. ترکیه قصد دارد القاعده و جریان اخوان المسلمین را در شمال سوریه حاکم کند اما تاکنون بجز مقاومت عفرین هیچ طرف دیگری در برابر این هجوم موضع جدی نگرفته است. این جمله مقامات آمریکا که می‌گویند حمله به عفرین تمرکز مبارزه با داعش را برهم زده است نیز چندان بجا نیست. حمله به عفرین حمایت مستقیم از داعش است. اردوغان زمانی دستور حمله را صادر کرد که نیروهای سوریه دمکراتیك در دیرالزور در حال از بین بردن بقایای داعش بودند. اردوغان برای آنها زمان خرید تا نفس تازه کنند. البته آمریکا اینها را می‌داند اما نمی‌خواهد بخاطر برخی ملاحظاتش صراحتا بر زبان بیاورد. در قضیه عفرین بخوبی می‌شود بی‌مرام بودن مدرنیتەی سرمایه‌داری را دید.

 

عضو رهبری پ.ک.ک به حکومت سوریه و روسیه هشدار داد اگر به سیاست کنونی خود در مورد عفرین ادامه دهند صبر کردها به پایان می‌رسد و یکپارچگی سوریه را برای همیشه از دست خواهند داد.

 

کاراییلان با این وجود، اتکای اصلی عفرین را به حمایت‌های مردمی دانست و گفت: بار دیگر ضرورت اتحاد ملی کردها ثابت شد.  در شمال و شرق کردستان ما می‌توانیم از کوتاهی در مورد عفرین سخن بگوییم. مقاومت عفرین سرنوشت خلق کرد را مشخص خواهد کرد بنابراین نباید در موردش سکوت کرد و نظارەگر بود. مردم باید از ابتکار عمل خود استفاده کنند. باید در خیابان‌ها از عفرین دفاع شود و این وظیفه همه انسان‌های میهندوست است.  روزهای حساسی پیش روی ما هستند که باید آنرا به فرصتی برای پایان فاشیسم و آزادی بدل کنیم. اکنون وقت آن است که جوانان به مبارزان و گریلاهای آزادیخواه ملحق شوند و در مقاومت شرکت کنند.