کاراییلان: زمان حمله‌ی نیروهای انقلابی فرا رسیده است [بخش نخست]

"در سال ٢٠١٧ صحت خط‌مشی ما به اثبات رسید. جلو حملات دشمن گرفته شد. زمان حمله‌ی نیروهای انقلابی فرا رسیده است. ما بیشتر از این نیز نتیجه خواهیم گرفت"

کاراییلان: در سال ٢٠١٧ صحت خط‌مشی ما به اثبات رسید. جلو حملات دشمن گرفته شد. زمان حمله‌ی نیروهای انقلابی فرا رسیده است. ما بیشتر از این نیز نتیجه خواهیم گرفت

 

 فرماندهی قرارگاه مرکزی دفاع از خلق اعلام نمود که استعمارگری ترکیه با پیشاهنگی آ.ک.پ با تمام نیروی خود در سال ٢٠١٧ جنگی فراگیر را آغاز نمود ولی ناکام ماند. کاراییلان خاطرنشان ساخت که جنبش آزادی کردستان در سال ٢٠١٨ به پیروزی خواهد رسید.

مراد کاراییلان در گفتگوی با خبرگزاری فرات، جنگ سال ٢٠١٧ و چشم‌اندازهای سال ٢٠١٨ را ارزیابی نمود.

 

-:دولت ترکیه در سال ٢٠١٧ نیروی زیادی صرف نمود و جنگی سنگین روی داد. بطور کلی در جبهه‌ی شما وضعیت چگونه بود؟

_:قبل از هر چیز باید بگویم که این هفته سالروز کشتارهای جمعی در"مرعش" و "روبوسکی" بود. ما این حملات ددمنشانه علیه خلق خود را محکوم می‌نماییم. خلق‌مان را که در نتیجه‌ی این قتل‌عامها جانباخته‌اند با احترام به یاد می‌آوریم و بر ادامه‌ی راهشان اصرار می‌ورزیم.

 

متوجه هستیم که دولت ترکیه در مقابل پیشرفت مبارزات آزادیخواهانه‌ی کردستان در منطقه، شوکه شده است. با بسیاری از نیروهای مرموز در منطقه بمنظور درهم شکستن مبارزات خلق کُرد و نابود نمودن جنبش آزادی، دست به یکی کرده‌اند. ولی در مقابل آن در ابتدا مقاومت‌های خودمدیریتی در شهرهای کردستان و در دشت و کوهستان، مقاومت‌های بزرگی انجام گرفت و برای همین نیز اقدامات دشمن به شکست انجامید. پس از تلاش برای کودتا که توسط گروهی که در بیرون از ائتلاف گروههای مرموز قرار گرفته بودند، به نتیجه نرسید، به گونه‌ای کنترل شده مرحله را به پیش بردند.١۵ ژوئیه ٢٠١۶/ ٢۵ تیرماه ١٣٩۵ را برای خود غنیمت شمردند. آنان را که در کودتا شرکت داشتند، سرکوب و وضعیت اضطراری اعلام نمودند. بر این مبنا بر علیه خلق کردستان، حمله‌ی وسیعی را به منظور سرکوب و ارعاب آغاز کردند. حمله به جنبش "فتح‌الله گولن" را بیشتر برای حمله به جنبش آزادیخواهی کردستان بهانه قرار دادند. در این باره و بر اساس تدارکات پیشین از ١ سپیامبر ٢٠١۶ / ١١ شهریور ١٣٩۵ به بعد با پیشاهنگی اردوغان، برعلیه خلق کردستان جنگ وسیعی را شروع نمودند. با برنامه‌ای که همه‌ی دستاوردهای خلق کرد را هدف می‌گیرد، تعطیل نمودن همه‌ی نهادهای قانونی، بازداشت روسای مشترک و دیگر نمایندگان ه.د.پ، همچنین با انتصاب قیم بر شهرداری‌های کردستان امور را غصب کردند، در کوچه، روستا، دشت‌ها فاشیسمی دشوار را اعمال نمودند تا بلکه بتوانند پیروز شوند.   

 

همراه با آن، از هرگونه تکنولوژی جنگی استفاده نمودند. هواپیماهای جاسوسی را مسلح و تعدادشان را افزایش و جنگ زمینی را به جنگ هوایی تغییر دادند. اکنون ٨٠٪ جنگ علیه گریلا، حمله‌ی هوایی می‌باشد. جنگ‌های زمینی بسیار کم شده است، برای همین مدعی شدند که پ.ک.ک تا  ماه آوریل نابود می‌شود.

 

وزیری که برای اینکار اقدام می‌نمود، به همین جهت همیشه از ماه آوریل سخن می‌گفت. در اینجا باید پرسید که آیا آنان به این باور داشتند؟ آنها می‌پنداشتند که با انجام عملیات‌های گسترده‌ی هوایی علیه نیروهای گریلا در زمستان می‌توانند ضربات سنگینی را وارد آورند. می‌پنداشتند که با عملیات قتل‌عام سیاسی بر علیه جامعه، خلق را خوهند ترساند. برای همین وزیر از ماه آوریل سخن می‌گفت. ولی چنانکه آنان می‌گفتند، نشد و قبل از هر چیز مقاومتی بزرگ روی داد. هم در ساحه‌ی جامعه ایستادگی و مقاومتی عظیم روی داد و هم با دستگیر نمودن نمایندگان ه.د.پ کسی تسلیم نگردید و نترسید و فرار نکرد بلکه ایستادگی نمودند.

 

در مناطق گریلایی نیز مقاومتی بزرگ انجام گرفت. درست است که زمانی جنگ به تمامی به جنگ هوایی تبدیل گشت، مشکلاتی روی داد. در این مرحله که نوع مبارزه کاملا تغییر یافت، تعدادی از رفقایمان شهید شدند. برای مثال در منطقه‌ی درسیم در پاییز دو درگیری پشت سرهم روی داد و در نتیجه ١۴ گریلا به شهادت رسیدند. ولی بطور کلی مقاومت روی داد. اکثر عملیات‌هایشان در زمستان بدون نتیجه بود. تنها در "تاتوان" در دو نقطه‌ی گریلا جنگ روی داد که عملیات کاملا تصفیه شد. همچنین در ایالت "مردین" دو تن از فرماندهان ما با نامهای"سورو و دورشین" شهید شدند. بدینصورت بهار ٢٠١٧ آغاز گردید.

 

دولت ترکیه که در عملیات‌های زمستان خویش دستاوردی کسب نکرده بود، ناچار به تغییر سیاست‌های نابودی سال ٢٠١٧ شد. با سیاست‌ها و  نقشه‌هایی سعی در ایجاد فتنه و جنگ در جنوب کردستان مابین ما و پ.د.ک و در روژاوا  برای خارج ساختن ابتکار عمل از دست نیروهای ازادی‌خواه در عملیات آزادسازی رقا و مقابله با پیشرفت انقلاب روژاوا و تلاش برای سیاه نمایی و تروریزه کردن آن در سطح بین‌المللی هر آنچه را که در توان داشت به انجام رساند. دولت ترکیه در سال ٢٠١٧ برای این اهداف تلاش‌های بسیاری نمود. خصوصا همه‌ی نیروی دیپلماسی خود را به کار گرفت تا مانع مشارکت ق.س.د در عملیات رقا شود، در این باره هزینه‌های گزافی صرف نمود. همچنانکه متوجه هستید. تلاش‌هایشان ناکام ماند و دولت ترکیه بار دیگر در مورد انقلاب روژاوا و سیاست سوریه شکست خورد.

 

از طرفی دیگر برای اینکه بتواند سیاست‌هایش را به پیش ببرد، برای اینکه مانع حضور ی.پ.گ در عملیات رقا شود، تلاش نمود تا در شنگال مرحله‌ای از جنگ و درگیری را شروع کنند. علت حمله‌ی تبهکاران وابسته به پ.د.ک  در مارس ٢٠١٧/ اسفند ١٣٩۵ به شهرک "خانه‌سور" نیز در راستای همین سیاست بود. بدینصورت می‌خواست تا هم از لحاظ سیاسی، نیروها را باهم درگیر سازد و هم در جنوب کردستان با استفاده از حملات هوایی گسترده بر علیه مناطق حفاظتی مدیا که شنگال را نیز به آن بیافزاید. به نتیجه برسد. لیکن آنچه را می‌خواستند به هیچ عنوان بدست نیاوردند و در اینجا نیز دولت ترکیه‌ی استعماری موفق نشد.

 

در شمال نیز حملات، مرحله دشوار بود. قبل از هرچیز، تغییر حملات زمینی به هوایی، نیروهای ما را بسوی مرحله‌ی نوسازی در تاکتیک‌های دفاعی سوق داد و نوع و شیوه‌ی فعالیت و مبارزه‌ی ما تغییر داد. درست در زمانی که حمله علیه شنگال انجام می‌گرفت، ارزیابی شورای رهبری ه.پ.گ در سوم مارس/ ١٢ اسفند ١٣٩۵ شروع شده بود و تدابیری که گرفته شد، ارزشمند بودند. هم بر علیه جنگ داخلی که دولت ترکیه می‌خواست آنرا تحمیل نماید، تدابیری اندیشیده شد و هم با استفاده از آرای شورای رهبری، دستورالعمل چگونگی حرکت و جنگ گریلایی مطابق با شرایط نوین، مورد ارزیابی و هم تغییرات بنیادی ایجاد گردید. اگر این چنین نبود شاید نتایج جداگانه‌ای را شاهد می‌بودیم.  

 

اگر گریلا با روش‌های پیشین درصدد پاسخگویی به حملات برمی‌آمد، تلفات ما سنگین می‌بود. لیکن چون گریلا تغییر وضعیت داد و خود را نوسازی نمود، در حد زیادی جلو برنامه‌های دشمن گرفته شد. در برخی از مناطق، مرحله‌ی نوین را خوب درک نکردند و بموقع خود را سازگار نساختند و دچار زیان شدند. ولی مناطقی که زود مرحله را درک کردند و بنا به شرایط نو، خود را تجدید نمودند، مانع ایجاد تلفات شدند. این مرحله از هرلحاظ برای گریلا، مرحله‌ی بازبینی و روزآمد شدن بود. مرحله‌ای که از یکطرف جنگ و مقاومت و از طرف دیگر نوسازی شیوه‌های گریلایی بود.

 

در نتیجه می‌توان گفت که در خط مبارزاتی آزادی کردستان، سال ٢٠١٧ سالی بود که پیشرفت‌ها ادامه داشتند و در مقابل حملات شاهد مقاومت‌های بزرگی بودیم. برای استعمارگری ترکیه نیز سالی بود که نتوانست به اهدافش دست یابد و پیروز گردد.

 

ما مبارزات آزادیخواهی کردستان را بطور کلی بررسی می‌نماییم. مثلا در مورد روژاوا، سیاست خصمانه دولت ترکیه بر علیه خلق‌ کُرد به تمامی با شکست مواجه شد. کانتون‌های کُردها به پروژه‌ی شمال سوریه و انقلاب روژاوا به انقلاب سوریه مبدل شده است. همانطور که گفته شد دولت ترکیه در جنوب نیز به اهدافش نرسید. لیکن به سبب اشتباهات سیاست جنوب علیر‌غم هشداری‌های فراوان و اصرار بر رفراندوم، برخی از سنگرها از دست رفت. در جنوب نیز، برای اینکه حقیقت برملا گردد، بنای پیشرفت‌های مهمی وجود دارند. در این ٣-۴ روز اخیر خصوصا در مناطق سورانی زبان، خلق با درک به این حقیقت به حرکت درآمده است. می‌توان این جنبش را تلاشی برای خروج از بحران نامید، لیکن سیاست حاکم، قادر به درک این واقعیت نمی‌باشد. اگر بدین شیوه ادامه داشته باشد، خلق ما بدنبال حقایقی چون آزادی، عدالت و دمکراسی خواهد بود و حتما راه‌حل را نیز فرض خواهد کرد.

 

دولت ترکیه درجایی که مبارزات آزادی‌بخش کُردستان در جریان است قادر به پیروزی نمی‌باشد. جنبش آپویی، مبارزان فدایی و فرماندهان پیشاهنگ و قهرمانی بمانند دلال، برچم، گلناز، آزه، سورو، صالح، سرهلدان و ساواش با مقاومت خود مانع از تحقق اهداف دشمن شدند. مبارزات آزادی در شمال کردستان حملات را نقش برآب نموده، سنگرها را محافظت کرد و خود را مورد ارزیابی قرار داد. نوسازی‌های لازم را به انجام رساند، زمینه‌ی مرحله‌ی پیشبرد مبارزات را روشنتر کرده و به سطح بالایی رسانده‌ است.

 

-:سال ٢٠١٧ مملو از مقاومت بود و جنبش آزادیخواهی کردستان به دستاوردهای بیشتری دست یافت و در همان حال دشمن را نیز ناکام گذاشته است. سال ٢٠١٧ در عرصه جنگ و نبرد چه دستاوردهای نوینی را با خود بهمراه داشت؟

 

_: می‌توان گفت که تماما با دستاورد همراه بود. همچنانکه گفته شد دولت ترکیه در اراضی در مقابل گریلا شکست خورد و برای همین به حملات هوایی روی آورد. گریلا نیز در شرایطی قرار گرفت که تاکتیک و ساختار دفاعی خود را تغییر دهد. برای همین می‌توان گفت که در میدان جنگ، بسیاری از امور تغییر یافت. دیگر گریلای کردستان بمانند قبل نمی‌جنگد، حرفه‌ای‌تر شده و تاکتیک‌های فراوانی را یاد گرفته است. از جنبه کمیت با تعداد کمتر و از جنبه کیفیت هم با ارتقای آن می‌توان ضربات سنگینی را به دشمن وارد آورد، از این منظر گریلای آزادی کردستان از اول تا آخر خود را تجدد سازمان بخشیده است و در این راه به پیروزی می‌رسد. گریلاهای آزادی لازم باشد با یک تیم و اگر لازم بود با یک گردان عمل نماید. هرچقدر در شیوه‌ی نوین گریلایی خود بیشتر تجربه گیرد، بیشتر شایسته‌ی سرافرازی خواهد شد.

 

-: در مقابل تاکتیک جنگی دولت ترکیه، شما عملکرد گریلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

_: دولت ترکیه از هرگونه تکنولوژی جنگی علیه گریلا استفاده می‌کند. تاریخ اثبات کرده آنچه که انسان را قادر به کسب پیروزی می‌نماید توانایی اراده اوست نه تکنولوژی و اسلحه. اکنون نیز این مبحث در جریان است. ولی همیشه نتیجه یکی می‌باشد. تعیین کننده انسان است. رهبر آپو می‌گوید:"انسان خود بالاترین تکنیک‌ است". یعنی انسانیکه صاحب اراده گشته و در حد کافی توانایی خود را به پیش برد، توانایی انجام هرکاری را دارا می‌باشد. در نتیجه آنکه تکنیک را آفریده و آنکه تکنیک را به کار می‌گیرد نیز باز خود انسان است. دیگر سخن، عامل تعیین کننده در جنگ هوشمندی انسان است نه تکنیک. پیروزی در جنگ بوسیله‌ی استخبارات، تکنیک و انسان‌های عاقل امکانپذیر می‌باشد، لیکن اگر آن انسان نتواند از استخبارات درست بهره گیرد و درست ارزیابی نماید، نمی‌تواند از تکنیک نیز بهره‌برداری کند، قادر به پوچ نمودن تکنیک دشمن نبوده و تکنیک در اختیار خود را نیز به شیوه‌ای خلاق نمی‌تواند به کار گیرد. 

 

آ.ک.پ می‌خواهد با استفاده از تکنولوژی جنگ را ببرد و ما نیز در مقابل می‌خواهیم با حقیقت و توانایی انسان، برنده‌ی جنگ گردیم. ما می‌خواهیم انسان با اخلاق، عاقل، اندیشمند، کامل، منظم، سازماندهی شده، با اراده و آگاه در هر مکانی با پیشبرد چنین خط‌مشی تکنیک دشمن را پوچ گرداند. ما بر این باوریم که در سده‌ی بیست و یکم، جنگی را که گریلای آزادی کردستان، برنده‌ی آن خوهد بود نه تنها برای کردستان بلکه برای تمامی خاورمیانه و همه‌ی خلق‌های زیردست بسیار مهم و استراتژیک می‌باشد. برای این نیز گریلای آزادی کردستان با تجربیات کسب نموده، به هوش و فراستی دست یافته که علیرغم تکنیک پیشرفته با تاکتیک خود در برابر همه‌ی حملات با فداکاری و مقاومتی سترگ نموده و پیروز خواهد شد.

 

برای این بدون شک عملکرد بیشتری لازم است. گریلای آزادی کردستان هرچه بیشتر حقیقت ایدیولوژیک و فلسفه‌ی رهبر آپو را درک نموده از لحاظ شخصیتی پیشرفت نموده و از حیطه‌ی نظامی نیز، از لحاظ بکارگیری تکنیک و تجربیات به پیش می‌روند. برای همین گریلاهای آزادی، قبل از هر چیز معنویات و درک ایدیولوژیک خود را تعمیق می‌بخشند.

 

در سال ٢٠١٧ موفق‌ترین عملیات‌های گریلایی کدامند؟

باید در ابتدا گفت که دولت آ.ک.پ با اعمال خود در کردستان و با استفاده از تبلیغات گسترده درصدد القای پیروزی خود می‌باشد. اکنون در کردستان سیاست ظلم پیروی می‌شود. اعمال رژیم حاکم بر ترکیه از کودتای ١٢ سپتامبر ١٩٨٠ نیز پیشی گرفته است. در راس آن سیستم شکنجه‌ی امرالی وجود دارد که به زندان‌های دیگر نیز سرایت نموده است. سیستم شکنجه‌ی روانی و تشدید حصر که رژیم آ.ک.پ بصورت کیفی در امرالی بر رهبر آپو اعمال نموده، در دنیا بی‌سابقه است. این امر با دستور شخص اردوغان صورت می‌گیرد. مثلا با این رفتار خود میخواهد رهبری را از خلق و نیروهای انقلابی جدا سازد و اینگونه موفق شود. این تلاشی بیهوده است. این اقدامات به کینه کردها از رژیم حاکم دامن می‌زند و روحیه فداییگری را تقویت می‌کند.  با این شکنجه‌های ضد انسانی که در قانون جایی ندارند، همچنین همراه با حملات هوایی نمیتوان گفت که نتیجه‌ای کسب نموده است. برای نمونه چند روز پیش مدعی شدند که از اول سپتامبر سال جاری تاکنون ۴۵٣۶ گریلا را شهید نموده‌اند که ١١۵ تن از آنان از فرماندهان می‌باشند. ما باید در برابر این دروغ استعمارگری ترکیه، وقایع را برملا سازیم.

 

حقیقت چیست؟ گفتن حقیقت به افکار عمومی یکی از معیارهای انقلابی است. بر این مبنا می‌توانم آمار ١١ ماه گذشته را اعلام نمایم که بیلان رسمی ه.پ.گ می‌باشد. این آمار ماه دسامبر (ماه جاری) را شامل نمی‌شود. بیلان ١١ ماه گذشته بدین شیوه می‌باشد.

عملیات‌هایی که دولت ترکیه انجام داده است:

 

تعداد عملیات‌های زمینی ارتش رژیم ترکیه: ١١٢ مورد

تعداد حملات هوایی: ١٩١ مورد

تعداد حملات توسط هلیکوپتر و کبرا: ٩٧ مورد

تعداد حملات راکتی، توپخانه و تانک: ٢٩٨ مورد

عملیات گریلایی نیروهای ه.پ.گ/یژاستار علیه ارتش غاصب ترکیه: ۶۵٧ مورد

تعداد حملاتی که نتیجه‌ی آنها محرز نشده است: ١۶٢ مورد

حملاتی که نتیجه‌ی آنها محرز است، تلفات دشمن بدینگونه است:

 

تلفات پلیس و نظامیان ارتش ‌غاصب ترکیه: ١۴٨۴ کشته (از جمله ٢۴ درجه‌دار)

تعداد زخمی‌های دشمن: ٣٨۶

 خودروهای زرهی منهدم شده: ۶٠ دستگاه

خودروهای عادی منهدم شده ارتش ترکیه: ٢٠ دستگاه

هلیکوپترهایی ساقط شده: ٣ فروند (١ فروند کبرا و ٢ فروند سیکورسکی)

 

گریلا‌های که در ١١ماه گذشته به شهادت رسیدند: ۵٧٨ رفیق

گریلاهایی که در عملیات‌ها و یا در مکان‌های جداگانه به اسارت درآمده‌اند: ٣٠ رفیق

 

عملیات‌‌هایی که تصاویر ویدیویی آن از "گریلا تی‌وی" برای افکار عمومی منتشر شده است: ۴٧ عملیات

تصاویر بسیاری دیگراز این عملیات‌ها بدلیل شرایط جداگانه به مرکز نرسیده‌ و به همین سبب منتشر نشده‌اند. تصاویر بعضی از این عملیات‌ها بصورت ویدیویی ضبط شده‌اند. البته عملیات‌هایی را که در تاریکی شب انجام می‌گیرند، ضبط نمودن آنان دشوار است ولی تصاویر عملیات‌های روزانه ضبط خواهند گردید.

جنگی مستقیم در مدت یکسال گذشته ٢٩ مورد می‌باشد. چرا؟ برای اینکه سربازان دولت ترکیه قدرت جنگیدن را از دست داده‌اند. عملیات هوایی انجام می‌دهند ولی از جنگ می‌گریزند.

به نظر من این قابل توجه است و نشان می‌دهد که جنگ دیگر روی  زمین روی نمی‌دهد و به جنگ‌ هوایی تبدیل شده است.

 

در بعضی از ایالت‌ها، گریلاها عملیات‌های موفقی را به انجام می‌رسانند و بصورت رسمی تجلیل شده‌اند. نمونه عملیات آمد – باغلار در ١١آوریل/ ٢٢ فروردین، که بوسیله‌ی حفر تونل انجام گرفته بود و بیشتر از ١٠٠ پلیس در آنجا کشته‌ شده بودند. همچنین عملیات بوتان – بستلر که در روز بر علیه نیروهای مستقر در تپه‌ی "بروژ" انجام گرفته بود. در ایالت سرحد نیز در برابر ٢ عملیات ارتش ترکیه در تندورک و عملیات‌هایی دیگری هم صورت گرفت. همچنین در عملیات علیه کوهستان  "آگری" که بدون هیچ تلفاتی صورت گرفت، مقاومت‌های بزرگی نشان داده شد. بدینصورت برعلیه نیروهای امنیتی ترکیه عملیات‌های بسیاری انجام گرفت و عملیات‌های ترکیه درهم شکسته شدند.

 

در سال ٢٠١٧ در آمَد، عملیات‌های بسیاری صورت گرفت. در عملیات‌های بهار، نیروهای ما نیز متحمل خسارت‌هایی شدند و بسیاری از رفقای عزیز ما به شهادت رسیدند. از رفیق آشوت گرفته تا گلناز، برچم و صالح، بسیاری از رفقای ما مقاومتی قهرمانانه و مثال‌زدنی نمودند و ضربات سنگینی را به دشمن وارد آوردند و از عملیات‌هایشان تجلیل شد. همچنین عملیاتی که رژیم ترکیه بمنظور اشغال زاپ آغاز کرد، بمدت ١٧ روز به طول انجامید. در پاسخ به این عملیات، دولت ترکیه متحمل تلفات بزرگی گردید. همچنین در عرصه‌ی زاگرس، عملیاتهای موفقیت‌آمیز بسیاری که مورد تجلیل قرار گرفته‌اند، وجود دارد. در عملیات‌های ماچکا نیروهای ه.پ.گ در دریای سیاه (کارا دنیز)، خوش درخشیدند.

 

یکی از عملیات‌های موفقیت‌آمیز این بود، زمانیکه می‌خواستند به جان رهبری جنبش ما سوءقصد نمایند، با عملیاتی بسیار ماهرانه ٢ تن از مسئولین سازمان استخبارات ترکیه "میت'' که در مقام مدیریت بودند، توسط نیروهای استخباراتی ما دستگیر شدند. شیوه انجام این عملیات نشانگر این است که سطح استخباراتی جنبش ما به چه حدی رسیده است. با این عملیات، نقشه‌ی خائنانه‌ی دولت ترکیه شکست خورد و ٢ مقام میت دستگیر شدند. آنچه مهم است که این عملیاتی انقلابی، نتایجی فراونی را بدنبال داشت. در این رابطه احتمال دارد که در آینده، بیانیه‌ای نیز صادر شود. فعلا می‌توانم بگویم که این عملیات بسیار حیاتی از سوی جنبش ما نتایج مثبتی را بهمراه داشته و دستاورد بسیار بزرگی را منافع بزرگی را در برداشته است.

 

کوتاه سخن اینکه؛ در سال گذشته، عملیات‌های چنانی انجام داده شد که مشکل بتوان از همه آنان در این مجال سخن گفت.

در کردستان جنگی در جریان است که در آن، نیروهای ارتش ترکیه و همه‌ی نیروهای امنیتی فرصتها و امکانات خود را به کار گرفتند، دشمنان ناکام ماندند. در مقابل آن، نیروهای گریلا و خلقی که برعلیه آن مقاومت می‌نمایند، هر روز خود را نوسازی و برای عملیات‌های بزرگتری آماده می‌نمایند. در اینجا عامل تعیین کننده هوش و ذکاوت انسان است. در کردستان جنگ اراده در جریان است، در این جنگ اراده، مقاومتی بامعنا وجود دارد که هوشمندی انسان آن را به پیش می‌برد و با آن اراده به پیروزی خواهد رسید.

 

بخش دوم و پایانی فردا منتشر خواهد شد.