کاراییلان: لازم است حد نصاب تحمیلی آ.ک.پ/ م.ه.پ شکسته شود

کاراییلان: دولت ترکیه تصمیم گرفته است که ه.د.پ کمتر از ١٠ درصد آرا را کسب کند، اما همه چیز طبق میل رژیم ترک نخواهد بود. این امر به خلق کُرد و نیروهای دمکراتیک مرتبط است. پیروزی ه.د.پ دور تازه دمکراتیک در ترکیه را رقم می‌زند

کاراییلان: دولت ترکیه تصمیم گرفته است که ه.د.پ کمتر از ١٠ درصد آرا را کسب کند، اما همه چیز طبق میل رژیم ترک نخواهد بود. این امر به خلق کُرد و نیروهای دمکراتیک مرتبط است. پیروزی ه.د.پ دور تازه دمکراتیک در ترکیه را رقم می‌زند

 

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان در رابطه با دلایل و نتایج کارزار ١ ژوئن و انتخابات ٢۴ ژوئن در ترکیه و شمال کردستان با خبرگزاری فرات گفت‌وگو کرد

 

کاراییلان در آغاز ضمن خاطرنشان کردن آتش‌بس ٢ آگوست ١٩٩٩ با پیشنهاد و دستور رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان افزود:"تا ژوئن ٢٠٠۴- یعنی طی پنج سال به منظور پیشبرد زمینه راه حل سیاسی و آغاز گفتگوی حل دمکراتیک و صلح‌جویانه به دولت ترکیه فرصت داده شد و حتی گلوله‌ای هم شلیک نشد. اما ترکیه هیچ گامی برنداشت. تنها در دوره بولنت اجویت ممنوعیت زبان کردی برداشته شده بود."

 

با سیاست‌های موزیانه و منافقکارانه درصدد تصفیه جنبش ما بودند

کاراییلان اظهار کرد که رژیم ترکیه در تلاش برای تصفیه جنبش آزادیخواهی کردها بوده است. ایشان افزود:"[در واقع] هدف از اسارت رهبر ما طی توطئه بین‌المللی همین بود. در انتخابات ٢٠٠٢ آ.ک.پ قدرت را بدست گرفت. آنان هم سیاست انکار و نابودی را با همان راهکارهای اسلاف خود در پیش گرفتند. اما بشیوه‌ای کاملا موذیانه و منافقکارانه."

کاراییلان در رابطه با سیاست‌های پلید آ.ک.پ اظهار کرد:"در آغاز مدعی شدند'کردها برادران ما هستند'. اما کاری انجام ندادند. برای نابودی جنبش آزادیخواهی کردها به هر دسیسه‌ای متوصل شدند. به عنوان مثال؛ سال ٢٠٠٣ گروهی از رفقای ما با پیشاهنگی رفتق ماهیر درسیم را در قوبین به شهادت رساندند. در همین سال ١۴ رفیق دیگر با پیشاهنگی رفیق شوگَر به شهادت رساندند. در کوچکترین فرصت به نیروهای ما حمله‌ور شده و درصدد نابودی ما برآمدند. سیاست انکار، نابودی و آسیمیلاسیون را ادامه دادند. در پایان هم برخی افراد مابین نیروهای ما را فریب داده و درصدد تصفیه برآمدند. آنان برای کسب نتیجه به هر کاری دست زدند."

 

کاراییلان تصریح کرد که پس از افشای نقشه رژیم ترکیه، در دومین کنگره خلق تصمیم به شروع کارزار ١ ژوئن گرفته شد و از آن پس تا امروز کارزار ادامه دارد.

جنگ ما نبرد محافظت از خود است

کارییلان تأکید نمود که به دلیل سیاست‌های چرکین رژیم ترکیه آنان مجبور به محافظت از خود هستند. وی خاطرنشان کرد:"جنگ ما نبرد محافظت از خود است. دولت ترک برای نابودی ما و خلقمان دست به هر اقدامی زد. بدون گمان ما هم خود را از جنبه‌های ایدئولویک، فرهنگی وسیاسی محافظت می‌کنیم. اما در زمانی که این تلاش نتیجه نداده است ما به شیوه‌ای مسلحانه از خود دفاع می‌کنیم. اگر دفاع مسلحانه نمی‌بود اکنون هم خلق و هم جنبش تصفیه شده بودیم. بهمین دلیل حق طبیعی ماست که فعالانه در برابر حملات گسترده ایستادگی کنیم. در این راستا از تمام شهیدان این مرحله یاد می‌کنیم و با عشق، احترام و منت‌داری از آنان تجلیل می‌نماییم و همیشه به آرمانهای آنان وفادار خواهیم بود."

 

وضعیت اضطراری برای توجیه حمله به روژاوا و جنوب کردستان است.

کاراییلان وضعیت اضطراری در شمال کردستان و انتخابات پیش رو در ترکیه و کردستان را مورد ارزیابی قرار داده و گفت:"قبل از هر چیز ما حزبی نیستیم که به [بازی] انتخابات اعتماد کنیم. ما با نیرو و مبارزه خلق به نتیجه می‌رسیم. تاکنون هم بهمین شیوه مبارزه کرده‌ایم. تاکنون خلقمان از ما دفاع کرده و به ما نیرو بخشیده‌اند. این مبارزه دستاورهای بزرگی را با خود به ارمغان داشته است. سرچشمه مبارزه ما جنبش اجتماعی است. با انتخابات نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم. با مبارزه اجتماعی می‌توان به نتیجه رسید. زمینه‌های فراوانی با مبارزه اجتماعی فراهم شده‌اند. یکی از این زمینه‌ها عرصه سیاست قانونی است. لازم است خلق ما و دوستان ما آگاه باشند که با انتخابات نمی‌توان به نتیجه رسید.اما این عرصه هم یکی از میدانهای مبارزه است. در این عرصه لازم است هر کسی وظیفه خود را انجام دهد. انتخابات در شرایط فوق‌العاده برگزار می‌شود. باید این واقعیت را مد نظر داشت. قانون وضعیت فوق‌العاده را تنها برای دشمنی با کردها وضع کرده‌اند. برای فشار بیشتر بر خلق کُرد در شمال کردستان و همچنین تداوم مداخله در روژاوا و جنوب کردستان وضعیت فوق‌العاده را اعلام کرده‌اند.

 

وضعیت فوق‌العاده تنها برای دشمنی با کردهاست

کاراییلان تصریح کرد که وضعیتی که از آن بعنوان شرایط فوق‌العاده نام برده می‌شود تنها برای دشمنی با کردهاست. وی افزود:"بجز کردها چه کسی دیگر هدف قرار داده شد؟ گُلنی‌ها؟ همه آنها را که بازداشت کرده‌اند. پس بهانه تداوم وضعیت فوق‌العاده چیست؟ تنها هدف تداوم این وضعیت به تسلیمت واداشتن کردهاست. از سه سال پیش سیستم شکنجه امرالی را شدت بخشیده‌اند. خواهان تسلیمیت رهبری آپو بودند. اما سرشان به سنگ خورد. سپس به حمله تصفیه عرصه سیاسی کردها روی آوردند، رؤسای مشترک احزاب قانونی، نمایندگان و شهرداران را حبس کردند. سپس حمله همه‌جانبه به کردها را آغاز کردند. بازهم شکست خوردند. سپس با پیشرفته‌ترین تکنولوژی عصر به گریلاهای کردستان حمله‌ور شدند اما همه می‌بینیم که نیروهای گریلا از هر زمان دیگری پاسخ‌های کوبنده‌ای به دولت ترکیه می‌دهند."

 

رژیم ترکیه تصمیم گرفته‌اند ه.د.پ از دسترسی به سقف ١٠ درصدی بازمانَد

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک اظهار کرد که اردوغان و دولت ترک آینده خود را با نابودی کردها گره زده‌اند؛ "می‌گویند، اگر کردها پیروز شوند ما نابود شده‌ایم، آ.ک.پ و دولت ترکی تصمیم گرفته‌اند که مانع دستیابی ه.د.پ به سقف ١٠ درصدی آرا شوند. متذکر می‌شوم که چنین تصمیمی گرفته شده است. با وجود اینکه این موضوع از سوی کشورها و سازمان‌های غربی مورد انتقاد قرار گرفته است اما دولت ترک مصمم به برگزاری انتخابات است. قبل از هر کاری خواستار نابودی کردها در ترکیه هستند. سپس نوبت به کردهای عراق، ایران و سوریه هم می‌رسد. برخی کردها در درک این موضوع عاجزند و یا اینکه خود را به نادانی زده‌اند. استراتژی آ.ک.پ/م.ه.پ [جریان حاکم بر رژیم ترکیه] بر این مبنا شکل گرفته است. آنان خواهان تضعیف ه.د.پ و غصب کرسی‌های نمایندگی این حزب در مجلس ترکیه هستند."

 

هر چیزی طبق میل آنان نخواهد بود

کاراییلان خاطرنشان کرد که دو گروه آ.ک.پ/م.ه.پ با هم ائتلاف جمهوری را تشکیل داده و برخی هم از این گروه جدا شده و نام ائتلاف خود را ملی نامیده‌اند. هر دو ائتلاف جریان‌های راستگرا هستند و تنها ه.د.پ است که برای دمکراسی در [عرصه قانونی] ترکیه مبارزه می‌کند. سرنوشت تمام جریانهایی که به حاشیه رانده شده‌اند به وضعیت ه.د.پ بستگی دارد. ه.د.پ توانایی کسب آرای بخش بزرگی از جامعه را داراست. لازم است تمام فعالان ه.د.پ، خلق کُرد. جنبش‌ سوسیالیست ترکیه، ارامنه، سریانی‌ها، علوی‌ها و نیروهای خارج از سیستم آگاه باشند که مرحله سختی را پیش رو دارند. لازم است بدانند که رژیم ترکیه مصمم است مانع کسب سقف ١٠ درصد آرا از سوی ه.د.پ شود. با مد نظر قرار دادن این واقعیت باید فعالیت نمایند. لازم است بگونه‌ای عمل کنند که دزدیدن صد یا دویست هزار رأی [از سوی رژیم حاکم] هم تأثیر آنچنانی بر نتایج نگذارد."

 

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان در پایان سخنان خود به تاکتیک‌های تقلب رژیم ترکیه در انختابات اشاره کرده و از مواردی همچون تغییر محل صندوق‌های رأی، مستقر کردن صندوق‌ها در پایگاههای ارتش، پرکردن صندوق‌ها با آرای جعلی نام برده و خاطرنشان کرد:"خلقمان باید از حقایق آگاه باشد. آنانی که خواهان تغییر سیستم تک حزبی و دیکتاتور هستند لازم است در این چهارچوب عمل کنند. تغییرات ملموسی در ترکیه روی داده‌اند. تمام نیروهای دمکراتیک ضد ائتلافهای نیروهای رژیم گردهم آمده‌اند. لازم است بدانیم که تنها دلیل حیات حزب حاکم و رژیم ترکیه دشمنی و خصومت با کردهاست. برای پایان دادن به رژیم حاکم باید از ه.د.پ حمایت گردد. اتحاد و همبستگی راه نجات دادن ترکیه از رژیم حاکم است. پیروزی در انتخابات گشودن درهای بهشت نیست اما مرحله تازه‌ای از دمکراتیزاسیون را در ترکیه رقم می‌زند."