کالکان: روزه‌ی مرگ بیانگر مقطع پیروزیست

دوران کالکان عضو شورای رهبری پ.ک.ک با تشبیه روزه‌ی مرگ به مقاومت ۱۴ ژوئیه ١٩٨٢ گفت:"مرحله‌ی به موفقیت رساندن کارزار است.

دوران کالکان عضو شورای رهبری حزب کارگران کردستان پ.ک.ک در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات درباره‌ی مقاومت زندان آمد و کارزار مقاومت‌های اعتصاب غذا و روزه‌ی مرگ سخن گفت.

 

کالکان درباره‌ی فرهنگ مقاومت در پ.ک.ک گفت؛" نخستین فردی که در پ.ک.ک با جسارت و عزمی راسخ پیشاهنگی وفاداری و همراهی با رهبری را اثبات کرد رفیق هاکی کارر بود. وی شهید حزبی شدن بر خط مشی انقلابی و آپوئی بود. آنچه خط مبارز فدایی پ.ک.ک را ایجاد کرد، مقاومت زندان‌ها در سال ۱۹۸۲ بود. شخصی که آن را آغاز نمود و روح و اندیشه‌ی آن را بوجود آورد مظلوم دوغان است. مظلوم دوغان با مقاومت خویش در نوروز ۱۹۸۲، برای آفرینش زندگی آزاد بر اساس خط مشی آپوئیست در مقاومت بزرگ زندان به اولین نمونه فداییگری مبدل گشت. ادامه ‌دهندگان این مرحله در پ.ک.ک چهار رفیقی هستند که جسم خود را در غروب ۱۷ مه به آتش کشیدند. آنها مقاومت را در میان کادرها توسعه داده و اثبات کردند که زندگی راستین حزبی و زندگی آزاد چگونه خواهد بود. مقاومت روزه‌ی مرگ آن را فراگیر نمود، همه‌ی انقلابیون در روزه‌ مرگ جای گرفته و به پیروزی دست یافتند. شکست را بر دشمن تحمیل کرد و در وجود رژیم میلیتاریستی ١٢ سپتامبر سیاست و ذهنیت نابودگرانه و نژادپرستانه را از بعد ایدئولوژیک شکست دادند. با ایجاد موفقیتی بزرگ، روش و خط مشی مبارز فدایی انقلاب کردستان را آفریدند. راه موفیقت را نشان داده و اثبات کردند که موفقیت چگونه است. ما این را  'مقاومت زندان' می‌نامیم."

 

برهه‌ای که پ.ک.ک تصمیم به مقاومت گرفت

کالکان اعلام کرد آنچه خط مشی مبارز فدایی پ.ک.ک را بوجود آورد مقاومت زندان‌ها در سال ۱۹۸۲ می‌باشد، وی افزود؛" اصل بنیادین مقاومت زندان‌ها اعتصاب غذا و روزه‌ی مرگ است. خودسوزی چهارتن بخشی از خط مشی اعتصاب غذا و روزه‌ی مرگ است. اقدام نوروز مظلوم دوغان هم تصمیمی برای آغاز این کارزار بود. با خودسوزی چهارتن شرایط عمل به این تصمیم بوجود آمد. مظلوم دوغان آغاز کرده و کنش چهارتن شرایط روزه‌ی مرگ ۱۴ ژوئیه/۲۳ تیر را فراهم ساخت. آنچه فراگیر نمود و به موفقیت رساند روزه‌ی مرگ گسترده‌ی ۱۴ ژوئیه بود. این‌ها همگی یکپارچه بودند و نمی‌توان آنان از هم جدا کرد. این مقطع یک خط مشی را تشکیل می‌دهد. در این مرحله پ.ک.ک تصمیم به مقاومت گرفت. برای آزادی علیه رژیم فاشیست ۱۲ سپتامبر تصمیم به ایستادگی بر خط فدایی گرفته شده، روش آن ایجاد و خط موفقیت تعیین شد."

 

۱۴ ژوئیه نتیجه عمل به تعالیم چهار تن است

کالکان با خاطرنشان کردن اینکه مقاومت فرهاد کورتای و رفقایش را باید در یک چهارچوب ارزیابی نمود افزود:" مقاومت نوروز مظلوم دوغان و مقاومت گسترده‌ی ۱۴ ژوئیه که از سوی خیری دورموش آغاز گشت، از هم جدا نیستند. این شیوه فعالیت بخشی از وجود آنان و نتیجه مقاومت ١۴ ژوئیه بود. در آن درکی عظیم وجود دارد. جوشش روح است. وفاداری، شجاعت، عزت و مقاومت وجود دارد. حتی لازم به بر زبان آوردن هم نیست این اقدام به خودی خود آن را نشان می‌دهد. کنشگران به آنهایی که بر آن‌ها آب می‌پاشند می‌گویند " آب نپاشید، آتش را شعله‌ور سازید، خاموش کردن خیانت است، باید مقاومت گسترده شود". ۱۴ ژوئیه نتیجه عمل به این تعالیم است. زندانیان انقلابی در زندان این سخن را همچون دستورالعمل برای خویش دیده و در مقاومت گسترده روزه‌ی مرگ در ۱۴ ژوئیه ١٩٨٢ به مرحله‌ی اجرا می‌گذارند. فرهاد کورتای، محمود زنگین، اشرف آنیک و نجمی اونر اشخاصی هستند که به این عمل دست زدند.

 

شخصیت فرهاد کورتای

شخصیت فرهاد کورتای که در این اقدام به پیشاهنگی برخواسته بود، شخصیتی میهن دوست و وفادار به آزادی کردستان است. بر این اساس رهبر آپو را شناخته، همراه و وفادار وی شد. شخصی بسیار صادق که میهن پرستی قوسر در مردین را عمیقا نشان می‌دهد. می‌توان گفت که نماینده‌ی ویژگی‌های مشترک هاکی کارر و خلیل چاوگون در قوسر بود. شخصیت آنها بسیار به هم نزدیک است و حتی می‌توان گفت که با خلیل چاوگون بمانند دو قلو بودند. او در این حد شخصی پاک و صادق است.

 

مقاومت کنونی از مقاومت زندان میراث گرفته شده است

کالکان با اشاره به مقاومت کنونی روزه‌ی مرگ و اعتصاب غذا اظهار داشت؛"مقاومت کنونی از مقاومت گسترده زندان سرمشق گرفته شده است. لیلا گوون ۷ نوامبر ۲۰۱۸/ ۱۶ آبان در زندان آمد بود. در همان زندان تصمیمی بدین شکل گرفته و مقاومت را آغاز کرد. بدون شک مقاومت زندان‌ها در سال ۱۹۸۲ بر وی تاثیر گذاشته تا چنین تصمیمی بگیرد. مقاومت مظلوم دوغان، مقاومت چهارتن بود. از جنبه شیوه مقاومت هم، مقاومت گسترده روزه‌ی مرگ ۱۴ ژوئیه را مبنا قرار داد. بر اساس اعتصاب غذا‌ی نامحدود و بازگشت‌ناپذیر مقاومت را آغاز کرد. تصمیم و الهام مقاومت خود را از آن گرفته است. 

 

مقاومت زندان در سال ۱۹۸۲/ ۱۳۶۱ و مقاومت روزه‌ی مرگ در ۱۴ ژوئیه که مرکز موفقیت آن است چگونه صورت گرفت؟ ما به ایدئولوژی خویش پایبند هستیم. ما خط مشی حزب خویش را اساس گرفته و از آن محافظت می‌نماییم. نیستی آن به معنای فنای زندگی ماست. ما نمی‌توانیم جدا از آن زندگی کنیم. به همین دلیل برای اثبات پایبندی خویش به ایدئولوژی حزب  کنش خود را آغاز کردند. ایدئولوژی حزب هم حقیقت رهبری‌  است. روح، احساس، ذهنیت و تصمیمات رهبر آپوست. به همین دلیل پایبندی خویش را به رهبر آپو اثبات کردند."

 

طولانی‌ترین مقاومت اعتصاب غذای تاریخ

کالکان با اعلام اینکه اکنون لیلا گوون علیه سیستم شکنجه و حصر امرالی ایستاده و خواهان زندگی آزادانه رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان است گفت؛" اعتصاب غذای نامحدود در واقع پافشاری بر روزه‌ی مرگ ١۴ ژوئیه ١٩٨٢ است. هدف همان بوده و سطح ادعامندی هم همان بوده و از آن الهام گرفته است. سپس مقاومت گسترش یافت. ناصر یاغز در جنوب کردستان مقاومت را گسترش داده و در زندان‌ها از ماه دسامبر گروه گروه از زندانیان به مقاومت پیوستند. در استراسبورگ ۱۴ تن به مقاومت پیوستند. حتی در شهر تورنتوی کانادا، چهار بخش کردستان، چهار سوی جهان و بیش از ۱۰۰ زندان در ترکیه به شیوه‌ای همه‌گیر توسعه یافته و  به مقاومت گسترده‌ی اعتصاب غذا مبدل شد. از ۱ مارس هزاران زندانی به آن پیوستند. به نظر می‌رسد که به سطحی رسیده است که طولانی ترین و گسترده ترین اعتصاب غذا در طول تاریخ است."

 

مقاومت جامعه را زنده کرده و به تکاپو واداشت

کالکان با اشاره به مراحل مهم این مقاومت اعلام کرد:" به دشمن ضربه وارد ساخته و موجب هراس آنان شده است. مرکز جنگ ویژه برادر رهبر آپو را به امرالی گسیل نمودند و وی با رهبری دیدار کرد. بدین شکل خواستند به مقاومت‌ها پایان دهند، اما موفق نشدند. سپس با آزاد کردن لیلا گوون خواستار شکست کنش اعتصاب غذا بود اما موفق نشد. لیلا گوون و مقاومت گران اعتصاب غذا سیاست‌های جنگ ویژه را شکست دادند. اما این مقاومت جامعه را زنده کرد. گریلا را به تکاپو واداشت. سازمان‌های زنان و جوانان را فعال نمود. به جنگ علیه داعش در روژاوا روحیه بخشید. آنچه در شمال کردستان در انتخابات محلی ۳۱ مارس رژیم آ.ک.پ و م.ه.پ را به شکست کشاند این مقاومت بود. مقاومت‌های اعتصاب غذا مبارزات و ایستاری ضد فاشیست را در این سطح بوجود آورد. "

 

اعتصاب غذا به مرحله موفقیت وارد شده است

کالکان درباره‌ی روزه‌ی مرگ که در ۸مین روز خود ادامه دارد گفت:" از ۳۰ آوریل /۱۰ اردیبهشت ۱۵ رفیق زندانی مقاومت اعتصاب غذا را به روزه‌ی مرگ تغییر دادند. مدتی بود که در میان رفقای در اعتصاب غذا در زندان‌ و خارج از زندان گفتوگوهایی در مورد ارتقای اعتصاب غذا به روزه‌ی مرگ صورت گرفت. در نهایت تصمیم گرفته شد که ۱۵ تن روزه‌ی مرگ را آغاز نمایند. دیگران چگونه عمل خواهند کرد را باید دید. این مرحله با تصمیم مقاومتگران و بر اساس اراده‌ی آن‌ها انجام می‌گیرد. با روزه‌ی مرگ برای بالا بردن سطح دستاوردهای ۳۱ مارس اعتصاب غذا به مرحله‌ی جدیدی وارد می‌شود. این مرحله در عین حال پیروزی کارزار "پایان دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم و آزادی کردستان " ‌است.

 

روزه‌ی مرگ بیانگر پیروزی مقاومت است

تصمیم لیلا گوون برای آغاز مقاومت مثل مقاومت مظلوم دوغان بود. پیوستن همه‌ی زندانیان به اعتصاب غذا و فراگیر شدن آن نظیر مقاومت چهار تن بود. اکنون هم با آغاز روزه‌ی مرگ ۱۵ تن زندانی انقلابی بمانند مقاومت گسترده‌ی ۱۴ ژوئیه به این معنی است که یک نفر پیشاهنگی را بر عهده گرفته، دیگری آنرا نیرومندانه به پیش برده و دیگر مقاومتگران هم آن را به موفقیت رساندند. روزه‌ی مرگ ۱۵ زندانی نظیر روزه‌ی گسترده‌ی مرگ در ۱۴ ژوئیه مرحله‌ی پیروزی مقاومت اعتصاب غذا و همچنین پیروزی کارزار مقاومت "به حصر پایان دهیم، فاشیزم را نابود سازیم و کردستان را آزاد نماییم" است. باید چنین به آن نگریست. بیانیه‌ی آن‌ها بدین شکل است. اظهارات آنها بدین شکل است. تصمیم آن ها هم بدین شکل است. روند سیاسی هم بی‌شباهت نیست. همانگونه که مقاومت ۱۴ ژوئیه در شخص رژیم نظامی فاشیست ۱۲ سپتامبر، سیاست و ذهنیت فاشیست-نابودگر را از جنبه ایدئولوژیک به شکست کشاند، پ.ک.ک را به سوی مقاومت گریلا در ۱۵ آگوست ١٩٨۴ رهنمون کرد، مقاومت کنونی روزه‌ی مرگ هم نتایج مقاومت اعتصاب غذا را یکی کرده و فاشیزم آ.ک.پ – م.ه.پ را از بعد ایدئولوژیک سیاسی نابود ساخته و جو سیاسی را به یک روند سیاسی در مورد مسئله کرد، آزادی کردستان و دمکراسی ترکیه وخاورمیانه مبدل می‌گرداند. نتیجه‌ی دیگری وجود ندارد. شواهداثبات می‌نمایند که نتیجه بدین گونه خواهد بود. چنین نتیجه‌ای قابل دستیابی بوده و لازم است اینچنین هم باشد. مقاومت گران اعتصاب غذا و روزه‌ی مرگ ماهیت خاص این مرحله را احساس کرده‌، به آن پیوسته و برای رسیدن به اهداف خویش با عزم و شجاعتی بزرگ به این مرحله پیوسته‌اند."

 

ما مطمئنا پیروز خواهیم شد

دوران کالکان در خاتمه سخنان خود اظهار کرد:"به گام تازه آنان درود می‌فرستم. یقین دارم مثل مقاومتگران ۱۴ ژوئیه ١٩٨٢ پیروز گشته و به موفقیتی تاریخی دست خواهند یافت. بر این مبنا به مقاومتگران اعتصاب غذا با پیشاهنگی لیلا گوون و رفقایی که از ۳۰ آوریل / ۱۰ اردیبهشت روزه‌ی مرگ را آغاز کردند درود می‌فرستم. به گرمی ماه شهیدان آنان را در آغوش می‌فشارم و مقاومتشان را تبریک می‌گویم. مطمئنا پیروز خواهیم شد. برای به موفقیت رساندن کارزار "پایان دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم و آزادی کردستان "‌ آنچه از سوی خلق و جنبش لازم است ما انجام داده و به مقاومتی سراسری دست زده‌ایم. قطعا پیروز در دستان ما و از آن ماست. از صمیم قلب به آن یقین دارم و عزم رفقایمان بر باورمان می‌افزاید. برای آزادی رهبر آپو و زندگی و فعالیت در شرایطی آزادانه ما، خلق و جنبش آنچه را که لازم باشد انجام داده و مطمئنا پیروز خواهیم شد."