کرکوک در خطر اشغال توسط ترکیه قرار دارد

​​​​​​​مداخلات رژیم اشغالگر ترک در عراق و جنوب کردستان هر روز بیشتر می‌شود. شهر کرکوک نیز به یکی از اهداف دولت ترکیه تبدیل شده است و هربار با دلیل و بهانه‌ای تاریخ و فرهنگ کرکوک را ترکی می‌کنند

فاتح یلدز کنسول ترکیه در عراق، به بهانه‌ی دیدار از باقیمانده‌ی بازار کرکوک که در هفته‌ی گذشته دچار آتش‌سوزی شده بود به کرکوک رفت. فاتح یلدز سفیر ترک در دیدارش از کرکوک به سیاق گذشته از اشغالگری و تفرقه‌افکنی دم زد.

 

یلدز با گستاخی در سخنانی خطاب به رسانه‌ها، آثار باستانی کرکوک را ملک عثمانی معرفی کرد.

 

کنسول ترکیه در عراق به این حد اکتفا نکرد و در دیدارش از استانداری کرکوک، در داخل ساختمان انجمن استانداری، محافظینش با لباس و اسلحه و پرچم ترکیه در جلوی تابلوی استانداری اقدام به عکس گرفتن کردند، این عکسها یک پیغام آشکار اشغالگری است.

 

راکان جبوری استاندار موقت کرکوک، بعد از دیدار سرکنسول ترکیه گفت: ترکیه یک مرکز در کرکوک افتتاح خواهد کرد. هدف این مرکز دادن ویزای ترکیه به شهروندان کرکوکی می‌باشد.

 

این در حالیست که در عید قربان گذشته، یک بار دیگر یلدز از کرکوک دیدار کرده بود و کرکوک را شهری ترکمنی نامیده بود. همین امر سبب ایجاد نارضایتی در میان شهروندان، روشنفکران و رسانه‌های کرکوکی شده بود و این سخنان را تلاش برای اشغالگری و تفرقه‌افکنی عنوان کرده بودند.

 

ترکیه به این سخنان اکتفا نکرده و اخیرا یک نیروی مسلح برای ترکمن‌های کرکوک ایجاد کرده است و تمامی این نیروها را در ترکیه آموزش داده و همچنین حقوق و نیازهای نظامی آنها توسط ترکیه تامین می‌شود.

 

آنچه قابل توجه است این است که تاکنون نه حکومت اقلیم کردستان و نه حکومت عراق هیچ واکنشی به این دخالتهای آشکار ترکیه و سرکنسول این کشور در عراق، نشان نداده‌اند.