کسب رتبه‌ی نخست تولید بذر توسط ایلام در ایران

استان ایلام در روژهلات کردستان رتبه‌ی نخست تولید بذر با کیفیت و استاندارد را در سراسر ایران کسب کرد

   محمد علی اقدسی معاون بهبود تولید جهاد کشاورزی استان ایلام اعلام کرد، این استان رتبه‌ی نخست تولید بذر استاندارد و با کیفیت ایران را کسب کرده است.

   اقدسی گفت، علی رغم سیل و وارد آمدن خسارت به کشاورزان اما تاکنون ۲۶۴ هزار تن گندم نانی و همچنین ۲۷ هزار تن انواع بذرهای اصلاح شده از کشاورزان ایلامی خریداری شده است.

   وی در ادامه گفت، خرید بذر در استان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حدود ٨۵ هزار تن افزایش داشته است و بر این اساس استان ایلام رتبه ی نخست را در سراسر ایران کسب کرده است.

   وی در مورد تولید دانه های روغنی کلزا در استان نیز اعلام کرد، تاکنون در استان حدود ۲۱ هزار تن دانه ها روغنی کلزا نیز از کشاورزان خریداری شده و استان ایلام پس از استانهای گلستان، خوزستان و مازندران نیز در رتبه چهارم ایران برای تولید دانه های روغنی قرار گرفته است.

​​​​​​​   وی شرایط آب و هوایی استان را برای تولید دانه های روغنی بسیار مناسب توصیف کرد و اعلام امیدواری کرد تا تولید دانه های روغنی در آینده با احداث کارخانهی روغن گیری در استان گسترش یابد.

​​​​​​​   استان ایلام در روژهلات کردستان علی رغم داشتن شرایط بسیار مناسب کشاورزی، زمینهای حاصلخیز، منابع غنی آبی و ... اما جزو بیکارترین و محرومترین استانهای ایران است و رژیم جمهوری اسلامی با داشتن نگاه ویژه‌ی امنیتی به استان ضمن چپاول ثمره رنج خلق در ایلام مانع از پیشرفت و فقر زدایی منطقه میشود.