کشتار سیستماتیک کولبران و کاسبکاران کُرد؛ دست‌کم ١٠ نفر کشته و زخمی در ٢٠ روز گذشته

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان در سه ماه اخیر ١۶ کولبر و کاسبکار توسط نیروهای انتظامی رژیم ایران کشته و ٣٠ نفر هم زخمی شده‌اند

روزانه گزارش‌های تازه‌ای از کشتار شهروندان کُرد در مرزهای روژهلات بازتاب می‌یابد. رسانه‌های داخلی نسبت به جنایت‌های رژیم علیه خلق کُرد سکوت کرده‌اند.

 

١۵ مهرماه سال جاری کاسبکاری به نام حسین علیزاده (٢۶ ساله) اهل خوی را به دلیل حمل چند کارتن سیگار در مقابل منزلش به گلوله بستند. ٢١ مهر کاسبکار دیگری به نام عثمان سعیدی اهل بانه در مسیر جاده مریوان- سقز هدف تیراندازی نیروهای انتظامی قرار گرفت و زخمی شد. عثمان فورا به بیمارستان مریوان منتقل شد. کمتر از یک هفته بعد ٢٨ مهر زکریا بکری کولبر اهل روستای حلج از توابع شهر اورمیه هدف گلوله نیروهای هنگ مرزی قرار گرفت و در جا جان باخت. در همین روز دو کولبر دیگر به نام‌های رحیم گرده‌سوری و مصطفی حسنی در مناطق مرزی پیرانشار و سردشت در تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی زخمی شدند.

 

در ٣٠ مهر شهاب آکفوده کولبر اهل مهاباد بر اثر انفجار مین به شدت زخمی شد و به بیمارستانی در تبریز منتقل گردید. همچنین به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان در اول آبان دو کاسبکار کُرد حین بازگشت از مرز و بدون هیچگونه باری در سلماس هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفته و کشته و زخمی شده‌اند. فرامرز جلی‌باقو (٢۶ ساله) کشته شد و ذاکری جلی‌باقو (٣٠ ساله)  اهل روستای خناوین زخمی شده است.

 

۴ آبان ایوب حسینی کولبر اهل روستای بلجوک خوی و امین خضرپور و محمد خالد پوری در منطقه مرزی سردشت بر اثر تیراندازی نیروهای هنگ مرزی زخمی شده‌اند.

 

امروز ۶ آبان خضر مفید کولبر سردشتی توسط نیروهای هنگ مرزی در پیرانشار کشته شد.

 

قتل‌عام سیستماتیک کُردها در مناطق مرزی

کشتار سیستماتیک کولبران و کاسبکاران مناطق مرزی در روژهلات کردستان در حالی ادامه دارد که تنها طی سه هفته گذشته ۱۰ کولبر و کاسبکار با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی ایران کشته و زخمی شده‌اند.

 

از سوی دیگر به گفته شبکه حقوق بشر کردستان در سه ماه اخیر ١۶ کولبر و کاسبکار توسط نیروهای انتظامی رژیم ایران کشته و ٣٠ نفر هم زخمی شده‌اند.

 

افزایش حمله به کولبران و کشتار آنان در حالی است که رسانه‌های داخلی نسبت به این جنایت سکوت کرده‌اند.