کشف گور دسته‌جمعی زنان و نوزادان کُرد در جنوب عراق

یک گور دست‌‌جمعی مربوط به جنایت انفال کردها در  ٣٠٠ کیلومتری منطقه‌ای در جنوب بغداد پایتخت عراق کشف شد. اعلام شد که بقایای اجساد ٧٠ نفر در این گور شناسایی شده‌اند

   دکتر زید الیوسف در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد:"بقایای اجساد ٧٠ نفر که در میان آنان زنان و نوزادان و کودکان ١٠ ساله هم دیده می‌شود از گورها خارج شده‌اند."

   به گفته مدیر پزشکی قانونی عراق این گور دسته‌جمعی در منطقه تل‌الشیخیه در جنوب سماوه- نزدیکی مرز عربستان سعودی قرار دارد و تقریبا تمام قربانیان زنان و کودکان کرد هستند.

   دکتر الیوسف افزود که براساس شواهد موجود اجساد این گور در سال ١٩٨٨ دست‌جمعی به قتل رسیده‌اند.

   او افزود که پس از گشایش این گور معلوم شد که همه زنان چشم بسته بودند و به سرشان گلوله شلیک شده است. همچنین به صورت پراکنده اثر اصابت گلوله‌هایی به بدن آنها دیده می‌شود.

   صدام حسین دیکتاتور عراق در سال ٢٠٠٣ با اشغال خاک این کشور توسط آمریکا برکنار و به دلیل قتل‌عام ٢٠٠ هزار کرد محاکمه و اعدام شد. رژیم صدام در فاصله سالهای ١٩٨۵ تا ١٩٨٨ بیش از ٢٠٠ هزار شهروند جنوب کردستان را به صورت دسته‌جمعی به قتل رسانده‌ است.

   گورهای دسته‌جمعی فراوانی در سرتاسر خاک عراق وجود دارند که اجساد دهها هزار نفر از شهروندان با باورها و عقاید گوناگون در آنها مدفون شده‌اند. بنابر آمار رسمی رژیم بعثی صدام حسین در فاصله سالهای ١٩٨٠ تا ١٩٩٠ بیش از یک میلیون انسان را قتلعام نموده است.

   داعش به عنوان میراثدار رژیم بعث سال ٢٠١۴ دست به نسل‌كشی گسترده‌ای در دو کشور عراق و سوریه زد. سازمان ملل سال ٢٠١٧ در گزارشی اعلام کرد که در پی حملات داعش ٢٠٠ گور دسته‌جمعی که اجساد ١٢ هزار انسان را در خود جای داده‌اند در عراق و سوریه وجود دارند.