کمیته سرهلدان کودار: خلق شرق کردستان دوشادوش بخش‌های دیگر ایران در اعتراضات شرکت کند

کمیته سرهلدان کودار با صدور اطلاعیه‌ای از آحاد خلق روژهلات (شرق) کردستان خواست تا دوشادوش دیگر خلق‌ها و جوامع ایران در اعتراضات سرتاسری علیه رژیم شرکت نمایند.

کمیته سرهلدان کودار با صدور اطلاعیه‌ای از آحاد خلق روژهلات (شرق) کردستان خواست تا دوشادوش دیگر خلق‌ها و جوامع ایران در اعتراضات سرتاسری علیه رژیم شرکت نمایند.

 

متن اطلاعیه به این شرح است:

"صدای اعتراض و فریاد خلقهای ایران بار دیگر اما به شکلی گسترده‌تر و با طرح مطالباتی شفاف‌تر و عینی‌تر در حال شکل‌گیری می‌باشد. "بپا‌ خیز"ی جوانان و مردم معترض در شهرهای بزرگ ایران و شرق کردستان در اعتراض به وضعیت بحرانی سیاسی، معیشتی و اقتصادی موجود، بدون شک مطالباتی برحق و مشروع بوده که می‌بایست از آن پشتیبانی و در فراگیر نمودن آن تلاش نمود.

 

چند دهه‌ی حاکمیت نظام جمهوری اسلامی که توامان با دیکتاتوریت و خودکامگی داخلی قرون وسطائی همراه بوده است تمامی لایه‌های زندگی خلقهای ایران را با بن‌بست روبرو و در معرض نابودی قرار داده است. سیاست فقرزایی و تسلیم گرفتن جامعه‌ی سرشار از فقر و مردم محتاج و نیازمند بعنوان بزرگترین اهرم کنترل جامعه‌ی معترض ایرانی و بخصوص مردم کردستان در دهه‌های گذشته از سوی دولتمداران ایران به کار گرفته شده است. بی‌احترامی به شان انسانیت و زیر‌پا گذاشتن بنیادیترین حقوق انسان از سوی دولت که جوامع ایران را همانند یک زندان بزرگ مدیریت می‌نمایند بی‌توان‌تر از آن است که بتواند صدای اعتراض و فریاد را سرکوب کرده و خلق را از جستجوی سیستم های سیاسی دموکراتیک و زندگی آزاد باز‌دارد. با وجود انتقادهای مکرر و تظاهرات پی‌در‌پی دهه‌های اخیر و ارائه‌ی پروژه‌های متعدد از سوی احزاب و متخصصان اقتصادی و سیاسی با هدف دستیابی به راه‌حلی برای مصائب و بن‌بست‌های کنونی ایران و شرق کردستان، هیچ گوش شنوایی در درون حاکمیت و دولت ایران برای شنیدن خواسته های برحق ملت ایران دیده نشد. سیاستهای خصمانه‌ی کنونی ایران که در قبال تمامی خلقها و تک‌تک انسانها روزانه قابل مشاهده است حاکی از رویکرد استراتژیک حاکمیت ایران به تشکیل جامعه‌ای بدور از نرم‌های زندگی انسانی و بدور از هوشیاری سیاسی افراد و اجتماعات بوده و از انقلاب سال ۵٧ تاکنون محور تمامی سیاستهای دولت ایران بوده است. گرسنگی و فقر بحرانی موجود، تلاش در بی‌هویت سازی خلقها با استفاده از متدهایی من‌جمله تحت فشار قرار دادن و مزدور سازی، اعتیاد و بی‌اخلاقی فراگیر و ...  نشان از وضعیت حاد و فوق العاده‌ی است که دیگر هیچگونه تداوم  و استمراری را بر نمی‌تابد. تلاش برای پایان‌دادن به هرگونه ظلم و زور در ایران و شرق کردستان امری حیاتی بوده و می‌بایست با اکتفا به نیروی مدنی و سازماندهی مردمی انجام پذیرد. جو اعتراضی کنونی مقدمات سازماندهی گسترده و سراسری را در تمامی ایران بوجود آورده است که تمامی افراد و اقشار بایست در آن مشارکت و سهیم شوند.

 

نیرویی که بتواند تغییرات را در ایران و شرق کردستان به آزادی و دموکراسی منتهی نماید نیروی خلق و نیروهای دمکراتیک و مردمی هستند که ماندگارترین و تاثیرگذارترین نیرو در تمامی تحولات تاریخ بوده‌اند. باورمند بودن به اراده و توانمندی ذاتی جامعه و افراد در تقابل با سیاستهای دولت بزرگترین فاکتور در موفقیت و عقب‌نشینی دستگاه قدرت از مواضع استبدادی و نادمکراتیکش خواهد بود. در ایران و شرق کردستان سیاستهای نادمکراتیک و ظالمانه بایستی پایان یابند و آزادی‌خواهان ملزم به پذیرش قدرتی که حاضر به کوتاه آمدن از مواضع ضد انسانی‌اش نیست نبوده و نخواهند بود.   

 

در پیش گرفتن سیاستهای جنگ‌افروزانه دولت ایران در خارج از مرزها با هدف قدرت‌نمایی و امن‌و‌امان نشان دادن زندگی در ایران و مردمی نشان دادن سیاست‌های حاکمیت در داخل مرزها با شکست کامل مواجه شده است و این سیاست خودفریبی نه تنها نتوانست که بحران را از جوامع داخلی ایران دور سازد بلکه در لاپوشانی بر مشکلات و بحران های داخلی نیز با شکست کامل مواجه شده است. همانگونه که از پیام معترضان دیده می‌شود تا زمانی که ایران به مانند میدان جنگ و زندانی بزرگ اداره می شود تلاش دولت برای موفقیت و کسب دستاورد در خارج از مرزهایش امری واهی خواهد بود. در مقابل سیاست بردن بحران و جنگ به خارج از مرزها از جانب دولت، خلقهای ایران خوستار تشکیل میدان مبارزه دمکراتیک و اعتراضی در داخل مرزهای ایران بوده و دولت ایران دیگر قادر نخواهد بود که از این واقعیت تاریخی چشم پوشی نماید. از دیگر سو ساختار سیاسی و ایدئولوژیک موجود در ایران تمامی تلاش‌های سیاسی و انتقادی را برای گذار سیاسی مسدود نموده و شعار کابینه‌های مختلف برسر کار آمده نیز هیچ تغییری در وضعیت حقوق بشر، فضای سیاسی و وضعیت معیشتی مردم ایجاد نکرده است. تظاهرات کنونی در ایران و شرق کردستان کاملا دموکراتیک و مشروع بوده و تظاهرات و قیام نیز بخشی اساسی از حق دموکراتیک و طبیعی هر جامعه و انسانی قلمداد می‌شود و دستگاه قدرت در ایران محکوم به توجه و پذیرش خواسته و مطالبات تظاهرکنندگان و ناراضیان می‌باشد.

 

با توجه به اینکه خلق کردستان در چارچوب کشور ایران از سازمان یافته‌ترین و معترض‌ترین خلق‌ها و افراد به سیاستهای ضد‌انسانی و نادمکراتیک جمهوری اسلامی ایران می‌باشند پیوستن شرق کردستان به اعتراضات را امری حیاتی در تداوم و پابرجایی تظاهرات قلمداد می‌کنیم و خلق کرد در شرق کردستان و ایران می‌بایست پابه‌پای شهرهای بزرگ ایران حرکت کرده و پیشاهنگ و پیشگام تظاهرات کنونی شوند. دولت ایران در ضعیف‌ترین وضعیت تاریخی خویش به‌سر می‌برد و چنددستگی و شکاف عمیق در دولت و حاکمیت، معترض بودن خیلی از نیروهای امنیتی و همصدایشان با خلق، حضور تمامی قشرها و شهرها در تظاهرات فصل تازه‌ای از اعتراضات و تظاهرات را در ایران رقم زده و تمامی آزادیخواهان بایستی در به نتیجه رسیدن این مرحله ی تاریخی نهایت تلاش خود را به انجام رسانند. 

 

همانگونه که روزانه شاهد کشتن کولبرها، گسترش فقر و اعتیاد و بی‌اخلاقی و نیز فضای کاملا مسدود سیاسی در شرق کردستان هستیم همگامی و همصدایی خلق کرد در شرق کردستان با دیگر خلقهای ایران در وارد ساختن فشار مضاعف بر حاکمیت ایران و وادار ساختنش به پذیرش مطالبات مردمی می‌تواند تاثیرگذار باشد. از اینرو  شرکت جوانان، زنان، کارگران، کولبران و قشر ستمدیده و زحمتکش شرق کردستان در این اعتراضات امری حیاتی بوده و می‌بایست جلودار و پیشگام تظاهرات و اعتراضات کنونی باشند.

 

کمیته سرهلدان کودار - ١١ دیماه ١٣٩۶"