کمیته شهید بروسک باز همزمان با گرامی‌داشت هشتم مارس فعالیتی را به انجام رساند

در گرامیداشت روز جهانی زنان کارگر –هشتم مارس، کمیته شهید بروسک باز شهر جوانرو با انجام فعالیت یاد و خاطره زنان فدایی مقاومت تاریخی عفرین را گرامی داشت و بیانیه‌ای را در این خصوص صادر کرد.

در گرامیداشت روز جهانی زنان کارگر –هشتم مارس، کمیته شهید بروسک باز شهر جوانرو با انجام فعالیت یاد و خاطره زنان فدایی مقاومت تاریخی عفرین را گرامی داشت و بیانیه‌ای را در این خصوص صادر کرد.

 

این کمیته بمناسبت روز جهانی زن اقدام به کاشتن ۴٧ اصله نهال – همزمان با (۴٧)مین روز مقاومت عفرین- در دشتهای اطراف شهر جوانرو کرد. کمیته اعلام کرد که نهال‌هایی که اغلب آنان را زیتون تشکیل می‌دهند در تجلیل از شهدای مقاومت عفرین و پیشاهنگی زنان در حماسه تاریخی دفاع از عفرین کاشته شده‌اند.

 

نسخه‌ای از بیانیه به خبرگزاری فرات رسیده، به این شرح است:

"مبارزه و مقاومت زنان روژآوا در وجود زنان شرق کُردستان ریشه دوانده است

 

روز جهانی زنان را باید با یادآوری و تقدیر از زنانی که در راه احقاق حقوق زنان هزینه‌های زیادی صرف کرده و با بخشیدن جان خویش دستاوردهای بزرگی برای زنان کسب کرده‌اند، گرامی‌داشت. زنانی که با مبارزات خود ذهنیت‌های مردسالار و متحجر را پس‌زده و الهام بخش مبارزات زنان بعد از خود بوده‌اند.

 

ستم بر زنان ابعاد وسیعی دارد که از جمله اعمال خشونت جسمی و جنسی علیه آنان، محرومیت از ابتدای‌ترین حقوق نظیر حق انتخاب پوشش، برخورداری از کم‌ترین میزان دستمزد به عنوان نیروی کار، بی‌ارزش شمردن رنج و کار آنان، ممانعت از مشارکت آنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و بسیاری موارد دیگر را شامل می‌شود.

 

تمامی این ستم‌ها که برخاسته از ذهنیت سیستم مردسالاری می‌باشد علاوه بر سرکوب زنان باعث شده که آنها باور به خود را نیز از دست بدهند . اما همواره در طول تاریخ سیستم مردسالاری، زنانی وجود داشته‌اند که با باور به نیروی واقعی خویش، به مبارزه علیه این سیستم برخاسته و راه را بر توسعه‌ی مبارزه‌ توسط دیگر زنان گشوده‌اند.    

 

بخش عمده‌ای از ستم علیه زنان از سوی دولت‌ها اعمال می‌شود. درواقع دولت‌ها هم از طریق اعمال قانون و هم از طریق مبانی ایدئولوژیک ستم بر زنان را بازتولید می‌کنند. دولت‌ها حتی اگر ادعای پیشبرد آزادی و دموکراسی را نیز داشته باشند باز هم در رابطه با زنان رویه‌ی سرکوب را درپیش می‌گیرند. به عنوان نمونه هرچند در کشورهای غربی با حاکمیت سیستم سرمایه‌داری زنان از برخی حقوق خود برخوردار گشته باشند نیز، باز هم نگاه ابزاری به زنان در رسانه‌ها و مطبوعات آنها ترویج داده می‌شود. به دلیل اینکه آگاهی واقعی زنان به منافع سیستم سرمایه‌داری زیان وارد می‌آورد و این سیستم دیگر نمی‌تواند از نیروی کار ارزان زنان و سودی که از طریق ایجاد نیازهای کاذب در زنان (به جای نیازهای واقعی آنان) که باعث توسعه بازارهایشان می‌شود و همچنین سود حاصل از استفاده‌ی زنان در تبلیغات بازارها‌یشان بهره‌مند گردد.

 

دولت جمهوری اسلامی از جمله‌ی دولت‌هایی‌ است که با وضع قوانین ضد زن آنان را از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان محروم کرده و کوچک‌ترین مطالبات آنها را با خشونت، بازداشت و شکنجه پاسخ می‌دهد که نمونه‌ی اخیر آن را می‌توان بازداشت و شکنجه‌ی زنانی عنوان کرد که برای مبارزه با حجاب اجباری مسالمت‌آمیزترین راه ممکن را درپیش گرفته بودند. هرچند که بایستی زنان ایران آگاه باشند که مطالبات خود را به این سطح تقلیل ندهند. چراکه مطالبات آنان باید علاوه بر اینکه بازتاب‌دهنده‌ی ستم عمده‌ی رژیم و دیدگاه غالب جامعه علیه آنان باشد، باید از سازماندهی گسترده‌ای نیز برخوردار باشد.

 

از مبارزات بی‌همتای زنان که بزرگ‌ترین انقلاب را در طول تاریخ برای آنان رقم زده و زنان با پیشاهنگی مبارزه و کسب هویت واقعی خود، حضور فعال خود را در تمامی عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی تضمین کرده‌اند، می‌توان انقلاب عظیم زنان روژآوا را نام برد که در جریان مبارزه با داعش در کوبانی مبارزه‌ی آنان چهره‌ای جهانی یافت و اکنون نیز در جریان مبارزه با دولت اشغالگر ترکیه در عفرین در حال افزودن برگ زرین دیگری بر تاریخ مبارزات خویش می‌باشند.

 

ما زنان روژهلات کردستان در روز جهانی زن بر مقاومت زنان مبارز عفرین علیه فاشیسم دولت ترکیه درود می‌فرستیم و اعلام می‌داریم که مقاومت و مبارزه‌ی زنانی نظیر اوستا ‌خابور و بارین ‌کوبانی علیه دولت استعمارگر ترکیه، همچون نهال‌های درختان زیتونی که در خاکمان ریشه می‌پراکند، در وجود ما زنان روژهلات کردستان ریشه دوانده است.

 

دولت فاشیست ترکیه و به طبع آن دولت جمهوری اسلامی باید به خوبی بدانند زنان کُرد که پیشاهنگی مبارزات دمکراتیک در خاورمیانه را بر عهده دارند، هیچگونه ترسی از اقدامات سرکوبگرانه و تروریستی آنان ندارند، بلکه این دولت‌ها هستند که باید از نیروی زنانی بترسند که با برخورداری از هویت واقعی خویش هرگز گامی از مبارزات خود پا پس نخواهند کشید."