کنسول ترکیه از اتحادیه میهنی تشکر کرد! [یادداشت]

​​​​​​​تصمیم ی.ن.ک بر ضد جنبش آزادی و رژاک هم تصمیمی اشتباه است و هم به اتحادیه‌ی میهنی آسیب می‌رساند. تصحیح این اشتباه به نفع همه‌ی کردهاست

طی چند روز گذشته در مناطق تحت کنترل اتحاد میهنی در اقلیم کردستان تعداد کثیری از دفاتر جنبش آزادی جامعه‌ی کردستان و سازمان زنان آزاد کردستان-رژاک تعطیل شدند. بیش از هر کس و هر حزبی دولت فاشیست ترکیه از این اقدام خشنود شد. در مدت کوتاهی کنسولگری ترکیه از اتحادیه میهنی برای این اقدامات تشکر کرد.

 

بدون شک همه‌ی کردها می‌خواهند بدانند که چرا اتحادیه میهنی دفاتر جنبش آزادی و رژاک را تعطیل کرده است.

 

دولت ترکیه مدتی طولانی است که ی.ن.ک را تحت فشار قرار داده تا آنها را به خود نزدیک کند و از اتحاد کردها دور کند. با همین هدف برخی فرصتها و امکانات را در اختیار ی.ن.ک گذاشته است. باز کردن فرودگاه سلیمانیه و سفر به ترکیه، تاسیس و ایجاد برخی فرصتهای بازرگانی، تاسیس نمایندگی ی.ن.ک در آنکارا جزء این موارد است. دولت ترکیه می‌خواهد ی.ن.ک را به وضعیت پ.د.ک دچار کند، در همین راستا مسئولین ی.ن.ک با مسئولین ترک دیدارهایی انجام داده بودند.

 

وضعیت پ.د.ک

پ.د.ک در سطح گسترده با دولت فاشیست ترکیه ارتباط دارد. برای آنکه راه را برای ارتباطات اقتصادی باز کند به دولت ترکیه امتیازات سیاسی می‌دهد. دولت ترکیه اخیرا پ.د.ک را مجبور کرده تا مانع تشکیل کنگره‌ی ملی کردها شود و در مقابل پ.ک.ک بایستد. بدون شک تقابل و باج‌دهی اینچنینی را نیز در مورد روژاوا می‌خواهد. در مقابل این خواستها پیش از هر چیز راه بازرگانی نفت و بازرگانیهای دیگر را برای پ.د.ک باز کرده است. این ارتباطات اقتصادی برای ترکیه بسیار سودمند است.

 

می‌خواهند همین لباس را بر تن ی.ن.ک نیز بپوشانند

بخشی از اعضای موثر ی.ن.ک می‌خواهند از همان سودهای اقتصادی و بازرگانی پارتی برخوردار شوند. باج آن هم تعطیلی دفاتر جنبش آزادی و رژاک است. دولت ترکیه ممکن است بعدا از ی.ن.ک بخواهد مانع جنبش آزادیخواهی شود و آنرا در تنگنا قرار دهد. بر علیه روژاوا با آنها همکاری کند. در مقابل تصرف شنگال نیز سکوت کنند.

 

مدل بادینان و عفرین

آنچه پیشتر در مورد آن بحث کردیم، ممکن است در مرحله‌ی اول انجام شود. بنابر آنچه از دولت ترکیه می‌دانیم، همینکه سازشی با این دولت انجام شود بیشتر خود را تحمیل میکند تا طرف مقابل را کاملا تسلیم و وابسته‌ی خود کند. به همین دلیل هیچ فرصت تحرکی را باقی نخواهد گذاشت. با نقشی که در عفرین به انجمن میهنی کردهای سوریه –ا.ن.ک.س سپرد و با نقشی که در بادینان به پ.د.ک داد آشکار شد که دولت ترکیه چگونه آنها را به کار می‌گیرد تا اشغالگری خود را دائمی کند. دولت ترکیه نمی‌تواند کردهایی را که تسلیمش نشده‌اند بپذیرد.

 

از اتحاد و ترقی تا رژیم کمالیست و رهبری فاشیست اسلامی ترکی امروز، دولت ترکیه کردها را مرده می‌خواهد. کردها در جنوب کردستان در زمان رفراندوم و اشغال دوباره‌ی کرکوک، کردها در روژاوا با اشغال عفرین و تغییر دمگرافی ساکنین آن و کردهای شمال در هنگام تخریب و ویران کردن شهرهایشان و درندگی در زیرزمینهای جزیر باری دیگر این حقیقت را دریافتند.

 

آیا این اقدام برای ی.ن.ک سودمند خواهد بود

ی.ن.ک تابحال کم و زیاد در میان اتحاد ملی کردها حضور داشته و خلق کرد هم این را می‌دانند. یکی از ارزشهای خلق کرد مام جلال است که در این چهارچوب عمل کرده است. همچنین نوشیروان مصطفی که برای چندین سال یکی از پیشگامان ی.ن.ک بود و بعدها جنبش گوران را ایجاد کرد، او هم شخصیتی همین گونه بود، اگر ی.ن.ک از میراث خود دور شود، آیا سود خواهد برد؟ ارتباط با دولت ترکیه که بر علیه ایران به کار می‌رود، چه تاثیری بر روابط ایران و ی.ن.ک خواهد داشت؟ در این زمینه می‌توان مسائل بسیاری را مطرح کرد.

 

تصمیم ی.ن.ک بر ضد جنبش آزادی و رژاک هم اشتباه است و هم زیان بسیاری برای ی.ن.ک در پی خواهد داشت. و هم به کارهای انجام شده برای اتحاد ملی زیان خواهد رساند.

 

این راه اشتباه است

درستترین راه آن است که جنبشهایی که در کردستان صاحب فکر و اندیشه هستند از واکنشهایی که به اتحاد ملی آسیب میرسانند دور شوند. هر کس این حق را دارد که سیاست و فکر دیگران را عملی نکند. اما به جای فشار و محاصره و تحریم باید بر اساس راه انتقاد مشکلات را حل کرد.

 

باید این اشتباه متوقف شود

کردها بیش از هر ملتی دیگر در جهان نیازمند دمکراسی هستند. در چنین شرایطی فشار و اعمال زور یک جنبش کردی بر ضد یک سازمان کردی و تعطیلی دفاترش قابل قبول نمی‌باشد. وظیفه‌ی همه‌ی دمکراسی‌خواهان و میهن‌دوستان است که برای تصحیح این اشتباه کار کنند. برگشتن از این اشتباه و درست کردن آن به نفع همه‌ی کردهاست.