کنگره ملی کردستان یاد قربانیان قتل‌عام قلادزه را گرامی داشت

​​​​​​​ک.ن.ک در ۳۵مین سالروز قتل‌عام قلادزه، یاد قربانیان را گرامی داشته و عاملان آن را به شدت محکوم کرده است.

شورای مدیریتی کنگره ملی کردستان به مناسبت قتل‌عام ٢۴ آوریل ١٩٧۴ شهروندان قلادزه در جنوب کردستان بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

 

ک.ن.ک قتل‌عام دانشجویان و اساتید دانشگاه را محکوم کرده و خاطرنشان کرده است:"در ١١ مارس ١٩٧٠/ ٢٠ اسفند ١٣۴٨ مابین رهبران انقلاب کردستان و حکومت مرکزی عراق توافقنامه خودمختاری امضا شد. بر مبنای این توافقنامه لازم بود که تا بهار سال ١٩٧۴ همه تعهدات نسبت به منطقه خودمختار عملی گردند. اما حکومت عراق به مفاد توافق عمل نکرده و در مارس ١٩٧۴ دست به حمله نظامی زد. حمله مذکور جنگ گسترده‌ای را در سرتاسر جنوب کردستان در پی داشت.

 

منطقه قلادزه در این برهه در کنترل نیروهای انقلابی بود. دانشگاه سلیمانیه هم عملا استاتید و دانشجویان خود را به قلادزه منتقل کرده و به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌داد. همه نهادها و سازمان‌های متعلق به کردها هدف بالقوه حملات رژیم فاشیست بعد بودند. آنان در حملات خود تمایزی میان مناطق نظامی و غیرنظامی قائل نمی‌شدند.  به ویژه موسسات آموزشی و فعالیت‌های روشنفکری را آماج حمله قرار دادند.

 

٢۴ آوریل ١٩٧۴/ ۴ اردیبهشت ١٣۵٣ در حمله هوایی گسترده‌ای به شهر قلادزه دانشگاه این شهر بمباران شد. در بمباران دانشگاه که با استفاده از بمب‌های ناپالم صورت گرفته صدها دانشجو و اساتید آنان به شهادت رسیدند و صدها تن دیگر زخمی شدند. همزمان هلبجه هم هدف حملات هوایی قرار گرفت و دهها غیرنظامی جانباختند. این قتل‌عام به نقطه آغاز قتل‌عام‌هایی همچون انفال و بمباران شیمیایی هلبجه مبدل شد، رژیم فاشیست بعث قبل از همه روی کریه خود را در حمله به قلادزه نشان داده و به نسل‌كشی‌ ادامه داد.

 

در ٣۵مین سالروز قتل‌عام قلادزه با تجلیل از شهیدان دانشگاه این شهر یاد و خاطره تمام شهیدان را گرامی می‌داریم و در برابر آنان تعظیم می‌کنیم. همچنین در نمونه رژیم بعث تمام اشغالگران کردستان را یکبار دیگر محکوم و رسوا می‌کنیم."