کودار: برای جلوگیری از تراژدیهای تاریخی، صفوف مبارزه و همبستگی ملی را فشرده‌تر نماییم

ریاست مشترک جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان – کودار بمناسبت سالگرد شهادت قاضی محمد و یارانش بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد. کودار از قاضی محمد و یاران وی تجلیل نموده و خواهان استحکام هر چه بیشتر همبستگی ملی شده است

ریاست مشترک جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان – کودار بمناسبت سالگرد شهادت قاضی محمد و یارانش بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد. کودار از قاضی محمد و یاران وی تجلیل نموده و خواهان استحکام هر چه بیشتر همبستگی ملی شده است

 

متن کامل بیانیه کودار به این شرح است:

"«ملت و فرزندانم، برادران عزیز، برادرانی که حقوقتان پایمال شده، ملت ستمدیده ام، من در واپسین لحظات زندگی قرار گرفته ام. چند توصیه برایتان دارم، شما را به خدا سوگند می دهم، دیگر به دشمنی با یکدیگر نپردازید. متحد و پشتیبان همدیگر باشید. در مقابل دشمن غدار و ظالم ایستادگی کنید. بیهوده خود را به دشمن نفروشید، دشمن فقط درصدد استفاده‌ی ابزاری از شما است. او به شما ترحم نخواهد کرد، او در هر وضعیتی که باشد از شما گذشت نخواهد کرد.»

 

این واپسیین جملات بزرگمرد تاریخ معاصر کردستان شهید قاضی محمد می‌باشد که ۷۱ سال پیش در چنین روزی به همراه همسنگران صادقش، سیف و صدر قاضی بدست شونیسم پهلوی و با تایید استعمارگران جاودانه گشتند. ۷۱ سال پیش تاریخی برای ملت کُرد رقم خورد که هنوز هم لعنت آن گریبان کردها را رها نکرده است. بار دیگر  و در جای – گاهی دیگر،  استعمار و مزدوران داخلی در حال تدارک تکرار همان ژانر و این بار در عفرین هستند، غافل از توجه به عاملی بنام تغییر. عاملی که کردهای آزادی‌خواه به خوبی آنرا درونی کرده‌اند. بیگمان در جایی که تاریخ، و آن هم تراژیک و دردآور آن تکرار پذیرد نشان از غفلت و ناآگاهی است.

 

قاضی و یارانش، هر چند مغلوب فریبکاریها و خیانتها گشتند و سرنوشتی تلخ برایشان رقم خورد، اما میراثی را برای اخلافشان برجای گذاشتند که در صورت داشتن بصیرت لازم و کافی می‌توان از آن پلی ساخت برای پیروزی و بردن میدان مبارزه در اکنونیت. بدون تردید کوردها بیش از آنکه مغلوب حریف و دشمنان خارجی و به عبارتی بی سیاستی شوند، زخم خورده‌ی خائنان و « بکۆ » های زمان خود بوده‌اند و درست اینجاست که روی لعنتی تاریخ با وضوح تمام نمایان می‌شود.

 

اما بایستی نیک دانست که نه ملت کُرد، کُردهای عصر قاضی محمد هستند و نه مبارزان آن، مبارزانی فاقد اندیشه و آگاهی و دانش و اراده‌اند که با کمترین تهدید ممکن برای یافتن جان‌پناهی مرزها را درنوردند. امروز نسلهای پس از قاضی در عفرین به اثبات رسانده‌اند که از تاریخ درسهای لازم را گرفته‌اند و در مسلخ مناسبات سود و سرمایه و استثمار، مغلوبانه و مفلوکانه جلاد را انتظار نمی‌کشد.

 

کودار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی قاضی محمد و یارانش ، عهد خود را با تمامی شهدای راه آزادی، عدالت و انسانیت تا برساخت جامعه‌ای نوین و رها از استثمار و استعمار و انکار دوباره می‌نماید. همچنین از آحاد خلق کُرد و سازمانهای آن انتظار دارد تا صفوف مبارزه و همبستگی ملی را در این مقطع تاریخی و سرنوشت‌ساز جهت ممانعت از تکرار تراژدیهای تاریخی فشرده‌تر نمایند."