گُلان فهیم عوامل داخلی و منطقه‌ای حمله‌ی حکومت ایران به کردستان را بررسی کرد

شانزدهم شهریورماه امسال روسای جمهور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه نشستی سه جانبه در تهران در رابطه با مسئله ادلب سوریه برگزار کردند. اما حملات نهادهای نظامی سه کشور ایران، ترکیه و سوریه به نیروهای کُرد همزمان با این نشست و در پی آن، قابل توجه بود.

گُلان فهیم، عضو شورای هماهنگی جامعه زنان آزاد شرق کردستان که در برنامه "راوین" آرین تی‌وی شرکت کرده بود در رابطه با حملات اخیر به کردستان صحبت کرد و آنرا فرار به جلوی حکومت ایران خواند که تحت فشارهای بی‌سابقه داخلی و خارجی قرار دارد. او همچنین دلایل این هجوم را از لحاظ منطقەای بررسی کرد.

 

شانزدهم شهریورماه امسال روسای جمهور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه نشستی سه جانبه در تهران در رابطه با مسئله ادلب سوریه برگزار کردند. اما حملات نهادهای نظامی سه کشور ایران، ترکیه و سوریه به نیروهای کُرد همزمان با این نشست و در پی آن، قابل توجه بود.

 

از جمله در ایران سه زندانی سیاسی کُرد اعدام شدند و سپاه حملات خونباری علیه گریلاهای کودار و مقر احزاب مخالف در اقلیم کردستان انجام داد. نظامیان سوریه در همان روز به نیروهای آسایش روژاوا در قامشلو حمله کردند و ترکیه موجی از دستگیری فعالین سیاسی و حملات هوایی و زمینی به پ.ك.ك براه انداخت.

گلان فهیم لازمه پی بردن به حقیقت را درکی درست از ماهیت جنگ جاری در خاورمیانه دانست و گفت: آمریکا و روسیه به عنوان دو ابر قدرت جهانی، و ترکیه و ایران به عنوان دو نیروی منطقەای با وجود تضاد منافع، در تعامل و همکاری برای تثبیت جایگاه خود در منطقه هستند. همه آنها به جنبش تحت رهبری اوجالان که پس از شکست داعش خودنمایی کرد توجه دارند. این جنبش موفق شد در روژاوا با وجود بقای رژیم سوریه بسوی برپایی یک سیستم دمکراتیك گام بردارد. این یک تحول جدی در خاورمیانه بود که ترکیه و ایران و نیروهای غیر دمکراتیك آنرا تهدیدی برای خود تلقی کردند. البته سابقه دشمنی و هجوم به خلق کُرد از سال‌ها قبل وجود داشته است. حکومت‌های منطقه همواره بر سر کردها به توافق رسیده‌اند و از زمانی که سرزمین کردستان میان چهار کشور تقسیم شد اساسا قرار نبود که هویت فرهنگی و موجودیت سیاسی مردمان آن به رسمیت شناخته شود. جهان تاکنون در برابر قتل‌عام کردها توسط ترکیه سکوت کرده است که نمونه اخیر آن سکوت در برابر بمباران عفرین و کشتارهای جمعی بیرحمانه در این شهر بود. آنها حتی آثار باستانی را منفجر و نابود کردند.

 

عضو شورای هماهنگی کژار با بیان آنکه نمی‌توان تفاوت چندانی میان نحوه برخورد دو حکومت ترکیه و ایران با کردها قائل شد توضیح داد: هرچند در ایران موجودیت کردها انکار نمی‌شود اما زبان مادری این مردم مانند بسیاری از خلق‌های دیگر برای استفاده به عنوان زبان آموزشی همچنان ممنوع است. جامعه کردها از آنجا که تاکنون دچار بیماری حکمرانی و زورگویی علیه اجتماعات دیگر نشده است ارزش‌های دمکراتیك را حفظ کرده و برای همین هدف حمله قرار می گیرد. حکومت‌ها به این فکر می‌کنند که با تحمیل گرسنگی بر این مردم، بخشی از آنها را به مزدوران وابسته به خود بدل کنند و بقیه را با خشونت از بین ببرند.

 

 گلان فهیم با اشاره به پایگاه تاریخی مقاومت در کردستان، به برهه حساسی که ایران از آن عبور می کند پرداخت و گفت: ما با احساس مسئولیت برای پایان رنج‌های داخلی و جلوگیری از جنگ و ویرانی در اثر مداخله خارجی بود که خواستار آغاز یک فرایند سیاسی برای چارەیابی مسائل در ایران شدیم. اما حکومت هجوم به کردستان را دستاویزی برای مرعوب ساختن همه خلق‌های دیگر کرد که در این اواخر علیه حاکمیت دست به شورش زده بودند.

 

وی در ادامه از بحران آفرینی به عنوان راهکار نظام ایران برای خلاصی از بحران‌های قدیمی نام برد و گفت، حاکمان ایران که تحت فشارهای بی‌سابقه داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند به فکر چارەیابی مسائل نیستند بلکه به این فکر می‌کنند که چگونه از این مهلکه فرار کنند. آنها در بیرون از مرزها با نزدیکی به ترکیه و چند کشور دیگر می‌خواهند تحریم‌های آمریکا را کم تأثیر کنند و در داخل با خشونت حرف بزنند. این کل تدبیر و سیاست حکومت ایران است. اما باید بدانند که نخواهند توانست به احساسات آزادیخواهانه در میان مردم پایان دهند. از جمله آتش آزادی در میان کردها هرگز خاموش نخواهد شد.