یاد جانباختگان تراژدی هلبجه گرامی داشته شد

​​​​​​​هزاران نفر در گرامیداشت شهیدان قتل‌عام هلبجه روز شنبه ١۶ مارس در هلبجه گردهم آمدند و عامل این جنایت را مورد لعن و نفرین قرار دادند

شهروندان هلبجه از ساعات اولیه صبح روز شنبه ١۶ مارس با پوشیدن لباس‌هایی به رنگ سیاه بسوی بنای یادبود شهیدان و موزه‌خانه هلبجه براه افتادند. هزاران شهروند کردستانی از شهرهای سلیمانی، رانیه، قلادزه، شارباژیر، شارزور، هولیر و بهدینان همچنین صدها کردستانی دیگر بخش‌های میهن در هلبجه گردهم آمدند و یاد شهیدان ١۶ مارس ١٩٨٨ را گرامی داشتند.

طناب به دارآویختن علی شیمیایی در موزه‌ هلبجه

طنابی که با آن علی حسن مجید معروف به علی شیمیایی عامل کشتار جمعی هلبجه به دار آویخته شد در موزه‌خانه هلبجه نگهداری می‌شود. علی شیمیایی سال ٢٠٠٣ به دار آویخته شد. او دستور بمباران شیمیایی شهروندان هلبجه را در ١۶ مارس ١٩٨٨ صادر کرده بود.

زندگی متوقف شد

خلق در مقابل بنای یادبود گردهم آمدند و در ساعت ١١ به وقت محلی مراسم گرامیداشت آغاز شد. مراسم با دو دقیقه سکوت شروع گردید و سپس با هلی‌کوپتر مزار شهیدان گلباران شد.

 

خلق عصبانیست

بازماندگان قربانیان هلبجه بر مزار عزیزان خود گریستند. برخی از شهروندان هلبجه می‌گویند:"آنچه ما را آزار می‌دهد این است که قتل‌عام هلبجه نه همچون ژینوساید بلکه به مثابه نتیجه جنگ مابین عراق- ایران ارزیابی می‌شود."

 

پس از مراسم رسمی دسته‌های گل در بنای یادبود شهیدان هلبجه قرار داده شد.