یاد سید رضا و همراهانش در درسیم گرامی داشته شد

​​​​​​​در شهر درسیم یاد رهبر قیام درسیم سید رضای درسیمی و رفقایش گرامی داشته شد. سزای تمللی رئیس مشترک کل حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ اعلام کرد، همان تفکر الان هم در راس قدرت است

در ٨۱مین سالگرد اعدام رهبر قیام درسیم، سید رضا و همراهانش که در ۱۵ نوامبر ۱۹۳۷ توسط دولت ترکیه اعدام شد، در میدان سید رضا مراسمی برای گرامیداشت وی برگزار شد.

 

این مراسم توسط سازمانهای دمکراتیک درسیم برگزارشد. سزای تمللی رئیس مشترک کل ه.د.پ ، پارلمانتاران ه.د.پ علیجان انلو، دلشاد جانیاز، علی کنان اغلو، کمال بلبل، غانی کاپلان رئیس کل پ.س.آ.ک.د ، سلدا گونش و موسی کولولو رئیس مشترک کل جامعه ی علویهای دمکراتیک- داد و تعداد زیادی از شهروندان برگزار شد.

 

در این مراسم تصاویر این مبارزان که اعدام شدند، گرامی داشته شد. بعد از یک دقیقه سکوت با یاد شهیدان، سلدا گونش رئیس مشترک کل علویهای دمکراتیک طی سخنانی اعلام کرد، این قتل عام در ذهن خلق‌ها ثبت شده است.

 

"اتفاقاتی که در درسیم رخ داد، قتل عامی بزرگ بود. باید دولت به این قتل‌عام اعتراف کند. زنان و کودکان از خانواده‌هایشان جدا شده و مانند اسیر جنگی در میان سربازان تقسیم شدند. زنان و کودکانی که به غارها پناه برده بودند با گاز سمی نابود شدند. انسان‌ها گلوله باران شدند و از ارتفاعات به پایین پرت شدند. فاشیسم با این اعمال نه تنها  بر علیه درسیم، بلکه بر علیه بشریت مرتکب جنایت شده است".

 

گونش در ادامه‌ی سخنانش گفت: ما همانند همفکران سید رضا، این خواسته‌های خود را دوباره تکرار می‌کنیم. می‌خواهیم آرشیو ایجاد شود و نام درسیم دوباره به شهر بازگردانده شود. می‌خواهیم جنایت قتل‌عام درسیم رسما به عنوان ژینوساید شناخته شود. باید لیست کودکان و کسانی که تبعید شدند مشخص شود.