یالچنداغ: دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد آزادی پارلمانتاران ه.د.پ تصمیم‌گیری می‌کند

​​​​​​​ریحان یالچنداغ وکیل نمایندگان محبوس در زندان اعلام کرد: ۵ شکایت در مورد پرونده‌ی صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ رؤسای مشترک پیشین ه.د.پ و ۷ نماینده سابق مجلس این حزب در دادگاه حقوق بشر اروپا تنظیم شده و منتظر اعلام نتیجه‌ی این دادگاه هستند

روز ۴ نوامبر ۲۰۱۶ صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ رؤسای مشترک ه.د.پ و ۱۱ نماینده دیگر ه.د.پ دستگیر شدند. مدت دو سال است این افراد در زندان به سر می‌برند.

 

رژیم ترک بعد از مدتی مصونیت نمایندگی مجلس آنان را لغو کرد. صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ رؤسای مشترک پیشین ه.د.پ و ادریس بالوکن رئیس فراکسیون ه.د.پ، نورسل آیدوغان، سری سوریا اوندر، سلما ایرماک، زیا پیر، فرهاد انجو، گولسر یلدرم، لیلا بیرلیک و ایمام تاشچر اسامی دستگیر شدگان‌اند.

 

بعدا سری سوریا اوندر و زیا پیر و ایمام تاشچر با شرط تحت نظر قرار گرفتن از سوی دولت آزاد شدند. اما صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ، ادریس بالوکن، عبدالله زیدان، فرهاد انجو، لیلا بیرلیک، گولسر یلدرم و نورسل آیدوغان همچنان زندانی هستند.

 

ریحان یالچنداغ وکیل رؤسای مشترک و پارلمانتاران زندانی ه.د.پ در مورد زندانی شدن آنها گفت: ما ۵ شکایت در دادگاه حقوق بشر اروپا تنظیم کرده‌ایم . حالا هم منتظر پاسخ این دادگاه هستیم.

 

یالچنداغ همچنین اعلام کرد بعد از تنظیم شکایات برای آزادی رؤسای مشترک پیشین و پارلمانتاران ه.د.پ، دادگاه از دولت ترکیه خواسته است از خود دفاع کند. ترکیه نیز دفاعیه‌ی خود را برای دادگاه ارسال کرده است. حالا هم منتظر پاسخ دادگاه حقوق بشر اروپا در این زمینه هستیم.