یک زن انقلابی؛ آردل چشمه!

١۵ زندانی پرونده پ.ک.ک و پاژک برای پایان دادن به حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد از ٣٠ آوریل ٢٠١٩ اعتصاب غذای مرگ را آغاز کرده‌اند. آردل چشمه یکی از زنان زندانی عضو حزب آزادی زنان کردستان است که در اعتصاب غذای مرگ جای گرفته است.

منطقه لیجه از توابع آمد هر چند هدف حمله‌های فراگیر دولت اشغالگر ترکیه بوده اما هیچ گاه از مبارزه آزادیخواهی پا پس نگذاشته است. لیجه از مناطقی است که صدها قهرمان و انقلابی را در دامن خویش پرورش داده است. یکی از این قهرمانان آردل چشمه است که از ١ مارس ٢٠١٩ برای پایان دادن به سیاست کثیف دولت ترک علیه عبدالله اوجالان دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. چشمه از ٣٠ آوریل/ ١٠ اردیبهشت سال جاری سطح مقاومت را ارتقا داده و روزه مرگ را آغاز کرد.

 

از اوان کودکی در مورد رفاقت نامه می‌نویسد

آردل چشمه در ١٩٧٣/ ١٣۵٢ در منطقه لیجه حومه آمد متولد شده است. او ششمین فرزند خانواده از مجموع هشت فرزند است. سال ١٩٧۵/ ١٣۵۴ پس از زمین‌لرزه لیجه به مرکز کلانشهر آمد کوچ کردند. سال ١٩٨٠/ ١٣۵٩ وارد مدرسه شد و تحصیلات مقطع دبیرستان را در آمد به پایان رساند. آردل را همه با تبسم و خوشرویی می‌شناختند و از همان اوان کودکی در مورد رفاقت دست به نوشتن کرده بود.

 

در عرصه مبارزات زنان جای گرفت

آردل چشمه دهه ١٩٩٠/ از ١٣۵٩ به بعد در شاخه جوانان حزب هادپ (حزب دمکراسی خلق- این حزب کردی در ١٩٩۴ تأسیس شد و در ٢٠٠٣ از سوی دولت ترک توقیف گردید) فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد. همزمان در مبارزه آزایخواهی زنان جای گرفت. آردل سال ١٩٩٠ در تأسیس جمعیت زنان میهن‌دوست (ی.ک.د) جای  گرفت و مدتی هم فعالیت‌های این مرکز را اداره کرد. سال ١٩٩٣ وارد فعالیت اجتماعی شد. او در بسیاری از عرصه‌های مبارزاتی زنان کردستان و ترکیه جای گرفته بود، سپس به نیروهای پ.ک.ک ملحق شد و در مبارزه نقشی فعال ایفا کرد.

 

مقطع زندان با تبعید همراه بود

آردل چشمه سال ١٩٩۴/ ١٣۶٣ همراه با یکی از رفقای دیگر در کلانشهر آمد دستگیر شد و در دادگاه به حبس ابد محکوم گردید. مدتی در زندان آمد سپس به زندان‌های چولک و موش تبعید شد و در پایان به گروه M زندان زنان گبزه در کوجالی ترکیه تبعید گردید.

 

دائما در مبارزه جای گرفته است

آردل چشمه سال ٢٠١٢/ ١٣٩١ برای پایان دادن به حصر و انزوای عبدالله اوجالان به اعتصاب غذا زندانیان پیوست و ۶٨ روز را در اعتصاب بسر برد. رژیم ترک این مقاومت را بهانه قرار داد و او را به زندان گبزه تبعید کرد. آردل پس از هفت سال یکبار دیگر با همان خواسته از ١ مارس در همبستگی با لیلا گووَن و دیگر زندانیان به اعتصاب غذا پیوست. این زن انقلابی از ٣٠ آوریل مبارزه را وارد مرحله‌ای تازه‌ کرد و همراه با ١۴ زندانی دیگر پرونده حزب کارگران کردستان و حزب آزادی زنان کردستان اعتصاب غذای مرگ را آغاز کرده‌اند. آردل چشمه که ٢۵ سال از زندگیش را در حبس بسر برده است همیشه در صف مقدم مبارزه آزادیخواهی خلقش جای گرفته است.