۱۹ سال سکوت حکومت اقلیم کردستان و دولت عراق در قبال قتل‌عام کنداکولا

۱۹ سال پیش در روزی چون امروز هواپیماهای جنگنده‌ی ارتش ترک در کنداکولا در جنوب کردستان به قتل‌عام دیگری دست زدند. تاکنون حکومت عراق و اقلیم کردستان در قبال کشتار ۴۲ غیرنظامی سکوت کرده‌اند.

   ۱۹ سال قبل در منطقه کنداکولا واقع در عرصه خاکورک در جنوب کردستان ۴۲ غیرنظامی از جمله ۱۱ کودک و ۱۳ زن در نتیجه‌ی حملات هوایی دولت ترکیه کشته شدند. علی‌رغم آن‌که از عاملان این قتل‌عام حساب‌خواهی نشده است، کشتاری تازه علیه اهالی منطقه اعمال می‌گردد.

   هواپیماهای جنگنده‌ی ارتش ترک روز ۱۵ آگوست ۲۰۰۰/ ۲۵ مرداد ۱۳۷۹ غیرنظامیان منطقه کنداکولا در جنوب کردستان را هدف قرار دادند و ۴۲ غیرنظامی را به قتل رساندند. مقامات ترکیه در آن زمان اعلام کردند که در نتیجه‌ی اشتباهی این کشتار روی داده است و سعی کردند بر این جنایت سرپوش بگذارند. حکومت اقلیم کردستان و حکومت عراق از آن زمان تاکنون در برابر این کشتار سکوت کرده‌اند و علی‌رغم اینکه این کشتار در ۲۰‌مین سال خود قرار دارد، هیچ تحقیق و یا پرونده‌ای درباره‌ی آن گشوده نشده است. سکوت در برابر این قتل‌عام زمینه‌های قتل‌عام‌های دیگری را در کورتک و روبوسکی از سوی ارتش ترک فراهم نمود و رژیم ترکیه را به نسل‌كشی‌های تازه تشویق کرد.

​​​​​​​   هم‌ اکنون پس از ۱۹ سال سیاست‌های اشغالگری، قتل‌عام و کشتار جدیدی بر اهالی این منطقه اعمال می‌گردد و تاکنون نیز آن‌ها هدف هواپیماهای جنگنده‌ی رژیم ترک قرار می‌گیرند.

​​​​​​​   تاکنون اثرات این قتل‌عام در منطقه باقی مانده است. چاله‌های بزرگی که در نتیجه‌ی بمباران‌ها ایجاد شدند، درختان قطع شده، اسباب بازی و کفش‌های کودکان تاکنون در این مکان باقی مانده است.

​​​​​​​   ​​​​​​​قتل‌عام تازه‌ای در راه است
​​​​​​​   در منطقه‌ای که این کشتار انجام گرفت به شاهدانی گوش فرا می‌دهیم که بستکانشان در نتیجه‌ی این بمباران‌ها جانباختند. ویسی رشو خدر اعلام کرد، اکنون نیز خانه و روستای آن‌ها هدف توپخانه و هواپیماهای جنگنده‌ی ارتش ترکیه قرار می‌گیرد و احتمال کشتار جدیدی وجود دارد.

​​​​​​​   وی اظهار داشت،"تهدیدهای بزرگی علیه ما وجود دارد. نیروهای ترکیه میهنمان را اشغال می‌کنند. مکانی برای چراندن دام‌هایمان باقی نمانده است. میهنمان را با توپخانه و هواپیماهای جنگنده هدف قرار می‌دهند. خواستار پایان دادن به اشغالگری ترکیه هستیم. از حکومت جنوب کردستان و عراق درخواست می‌کنم، به همدست اشغالگر مبدل نشوید. مسئله حضور پ.ک.ک در این مناطق نیست بلکه هدف ترکیه اشغال کردستان است. سال ۲۰۰۰ در کنداکولا ۴۲ غیرنظامی ، زن، کودک از اعضای عشیره‌یمان با هواپیماهای جنگنده به قتل رسیدند. هم اکنون نیز خواهان تکرار آن هستند.

خاکمان را ترک نخواهیم کرد
​​​​​​​   خواستار بیرون راندن ما از خاکمان هستند. خانه‌ی من سال ۱۹۹۴ توسط هواپیماهای جنگنده هدف قرار گرفته شد، در آن زمان ترک نکردیم. سال ۲۰۱۱ بار دیگر حمله کرده و پسر عمویم جلال که متاهل بود را کشتند. به فرزندم شوک وارد شد. تهدید بزرگی علیه منطقه‌یمان وجود دارد. این وضعیت ۳۰ سال است که ادامه دارد، تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟ بایستی هر چه زودتر از خاکمان خارج گردند."

​​​​​​​   سکوت غیرقابل درک است
​​​​​​​   کُردو که بسیاری از بستگان وی در نتیجه‌ی کشتار کنداکولا کشته شده‌اند اعلام کرد که این تهدید تاکنون نیز ادامه دارد. وی اظهار داشت، خاک و میهن‌ آن‌ها بدون وقفه بمباران می‌گردد. وی افزود؛"سکوت مقامات جنوب کردستان غیر قابل درک است. قادر نیستیم به مراتع خویش برویم، در نتیجه‌ی بمباران هواپیماهای جنگنده ارتش ترکیه دام‌هایمان تلف می‌شوند. می‌خواهند که خاکمان را ترک کنیم. دولت ترکیه کوهستان‌هایمان را اشغال کرده است. بایستی نیروهای ترکیه خاکمان را ترک کنند. هدف دولت ترکیه کوهستان شکیف و تعدادی دیگر از کوهستان‌ها نیست بلکه اشغال تمامی کردستان است."

​​​​​​​   در برابر ستمگران تمکین نمی‌کنیم
​​​​​​​   قمری خلف که در نتیجه‌ی کشتار کنداکولا پسر، عروس و دو نوه‌ی خود را از دست داده است به سکوت مقامات جنوب کردستان اشاره کرد که تاکنون نیز ادامه دارد.

​​​​​​​   خلف اظهار داشت، به دلیل آنکه از عاملان این قتل‌عام حسابخواهی نشد، کشتارها تاکنون ادامه دارند و افزود،"کودکانمان را تحت شرایط بمباران بزرگ می‌کنیم. در کشتار کنداکولا پسر، عروس و نوه‌هایم کشته شده‌اند. بایستی همه آگاه باشد که در برابر ستم گردن نخواهیم نهاد. از خداوند خواستارم به نیروهای گریلا قوت بخشد که در خاکورک پیکار نمایند، با جسم و خون خویش از خاکمان محافظت می‌کنند. بدهکار فرزندان شجاعمان هستیم."