۱۹ سال پیش دخترش در مخالفت با حصر خود را به آتش کشید، اکنون پسرش در اعتصاب غذاست

۱۹ سال پیش دخترش در مخالفت با حصر خود را به آتش کشید، امروز نیز پسرش با همان هدف در اعتصاب غذا به سر می‌برد

نسرین تاکه ۱۹ سال پیش با هدف رسوا نمودن حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد خود را به آتش کشید. برادر نسرین امروز با همان هدف در زندان دولت ترکیه دست به اعتصاب غذا زده است. مادر آنها نزاهت تاکه می‌گوید: "فرزندان من امروز در اعتصاب غذا هستند، آیا از مرگ فراتر چیزی هست؟"

 

لیلا گووَن رئیس مشترک کنگره‌ی جامعه ی دمکراتیک ک.ج.د و پارلمانتار جولمرگ ه.د.پ در تاریخ ٨ نوامبر ۲۰۱٨ با هدف پایان دادن به حصر اوجالان، در زندان دولت ترکیه دست به اعتصاب غذا زد.

 

گووَن پس از آنکه از زندان آزاد شد در خانه‌ی خود به اعتصابش ادامه داد و اکنون در روز ۱۲۴م اعتصاب غذایش است. پس از گووَن زندانیان سیاسی نیز با هدف پایان حصراعتصاب غذای خود را آغاز کردند. از ۱م مارس اعتصاب غذا در کلیه‌ی زندانها گسترش یافت. مظلوم تاکه در بخش د زندان آمد نیز دست به اعتصاب غذا زد.

 

"با شهید شدن نسرین او یکی از مادران آشتی است"

نزاهت تاکه که یکی از مادران آشتی است در مورد اعتصاب غذای پسرش سخن گفت. دایه نزاهت مادر نسرین تاکه است که در ۱۰م ژوئیه سال ۲۰۰۰ در آمد با شعار "بدون اوجالان زندگی ممکن نیست" و برای رسوا نمودن حصر خود را به آتش کشیده بود. دایه نزاهت گفت، از روزی که دخترش خود را به آتش کشیده است تا به امروز برای آشتی و صلح تلاش می‌کند و با جنگ مخالف است. او همچنین در مورد همسرش گفت، به دلیل فشارهای دولت و وضعیت موجود مجبور شده است از کشور خارج شود و پناهنده شود و اکنون دایه نزاهت به همراه یک دخترش به تنهایی زندگی می‌کنند.

 

"ما سکوت نخواهیم کرد"

وی در ادامه گفت، پسرش در فشار بسیار قرار داشته و دستگیر شده است. وی گفت: "دختر من برای رسوا نمودن حصر اوجالان بدن خود را به آتش کشید. امروز نیز پسرم مظلوم به همراه هزاران تن از رفقایش برای رسوا کردن حصر، جسم خود را در مقابل مرگ قرار داده است. ما مادران هرگز سکوت نخواهیم کرد، چگونه ممکن است فرزندان ما گرسنه باشند و ما آسوده زندگی کنیم."

 

"زندگی ما با دو شعار استوار است"

تاکه اعلام کرد، زندگی ما با دو شعار"نباید انسانها بمیرند" و "نباید مادرها گریه کنند" گذشت. وی گفت: "۲۰ سال است که برای آشتی مبارزه می‌کنم. من دختر خود را برای خواست میلیونها انسان از دست دادم. اجازه ندهید کینه، نفرت و مرگ حاکم شود. انسانها بدنهای خود را در مقابل مرگ قرار داده‌اند. اما آنها گوشها و چشمهای خود را در مقابل خواست اعتصاب کنندگان بسته‌اند. باید مادرها به تلاش بپردازند. اگر از زندانها جنازه‌ای خارج شود سبب ایجاد وضعیت بسیار بدی خواهد شد. اما کسی نمی‌خواهد مانع آن شود."

 

"مادران برای فرزندانشان زندگی می‌کنند"

وی در ادامه گفت: "مادران برای فرزندان خود زندگی می‌کنند. یک مادر نمی‌تواند آسوده زندگی کند در حالی که فرزندش گرسنه است و اکنون فرزندان ما گرسنه هستند. این برای مادرها شرم بزرگیست. نسرین بدن خود را به آتش سپرد. نسرین شهید شد و امروزه هزاران نسرین در تلاش و مبارزه‌اند. من برای آنکه مادران آنها گریه نکنند مبارزه می‌کنم."

 

"چیزی فراتر از مرگ وجود دارد؟"

تاکه از کردها می‌خواهد تا در مقابل اعتصاب غذای فعالین حساستر باشند و گفت: "چیزی فراتر از مرگ وجود دارد؟ من تنها برای دختر خودم تلاش نمی‌کنم، باید همه‌ی مادران برای فرزندانشان مبارزه کنند."